ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌گناهان در سلول‌های شکنجه سازمان سیا

در پی انتشار گزارش تفصیلی سنای ‌آمریکا از شکنجه و اعتراف‌گیری در سازمان امنیت این کشور اکنون چندین مورد از آزار و اذیت زندانیانی که بی‌گناه بوده‌اند افشا شده است.

با انتشار گزارش سنای آمریکا از شکنجه و اعتراف‌گیری در سازمان سیا اکنون نمونه‌هایی از رفتار با زندانیانی که بی‌گناه دستگیر شده بودند نیز افشا شده است. سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا زندانیان بی‌گناه را نیز شکنجه می‌داده است. برخی از قربانیان تا امروز نیز در انتظار جبران خسارت‌های واردشده بر آن‌ها هستند.

زندان‌های سیا
۲۶ مورد از ۱۱۹ مورد ذکرشده از بدرفتاری‌ها، با کسانی بوده است که در سلول‌های سازمان سیا بی‌گناه نگه داشته شدند.

مجلس سنای ایالات متحده موارد بسیاری از شیوه‌های رفتار مأموران سیا در دوران ریاست جمهوری جرج بوش، جمع‌آوری کرده است. از شش هزار صفحه گزارش، حدود ۵۰۰ صفحه آن منتشر شده است. ۱۱۹ موردِ فردی از دستگیری و شکنجه در این گزارش ثبت شده است.

مدافعان حقوق بشر به رقمی در این میان توجه ویژه نشان داده‌اند: ۲۶ مورد از ۱۱۹ مورد ذکرشده از بدرفتاری‌ها، با کسانی بوده است که در سلول‌های سازمان سیا بی‌گناه نگه داشته شدند.

نیویورک تایمز برخی از نمونه‌ها در این زمینه را جمع‌آوری کرده و نوشته است که چگونه در هرج‌ومرج پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بارها دستگیری‌های زودرس، به شکنجه و بدرفتاری منجر شد.

موارد فوق نشان می‌دهند که این دستگیری‌ها بر اساس شواهد ناچیز صورت گرفته و گاهی اوقات بازداشت‌شدگان به سادگی به‌جای مظنونان اصلی گرفتار شده‌اند.

در برخی موارد به قربانیان غرامت مالی پرداخت شده اما برخی از آن‌ها همچنان در انتظار عذرخواهی یا حتی جبران خسارت‌ها از سوی مقام‌های آمریکایی به‌سر می‌برند.

نیویورک تایمز به مورد محمد بشمیله، ۴۶ ساله، به‌عنوان یک بی‌گناه در این فهرست اشاره کرده و نوشته است: پس از دستگیری بشمیله در یمن، وی به دست سازمان سیا سپرده شد و ۱۹ ماه در افغانستان در زندان نگه داشته شد. در این زمان براساس گفته‌های وی، در معرض سرمای شدید قرار داشت و از طریق موسیقی با صدای بلند از خواب محروم بود.

نیویورک تایمز از سه بار تلاش وی برای خودکشی در سلول‌های سازمان سیا نوشته است. محمد بشمیله سرانجام در سال ۲۰۰۶ از زندان آزاد شد و هم‌اکنون در یمن به‌سر می‌برد.

ماه‌ها در بازداشت بدون بررسی

تعداد دقیق بازداشت‌شدگان بی‌گناه در گزارش سنای آمریکا بحث‌برانگیز است. سازمان سیا بدون ارائه نشانه‌ای مستند می‌گوید تعداد این افراد بی‌گناه «بسیار کمتر» از ۲۶ موردِ ذکرشده است. سازمان‌های مدافع حقوق بشر اما معتقدند این تعداد بسیار بیشتر از ۲۶ مورد است.

برای نمونه نیویورک تایمز به نمونه محمد الاسد اشاره می‌کند که در گزارش سنای آمریکا ذکر نشده است. الاسد ماه‌ها در سلول‌های سیا به‌سر برد بدون آن‌که مورد بازپرسی قرار گیرد. بعدها او به یمن بازگردانده شد و هرگز از سوی مقام‌های آمریکایی تحت تعقیب قرار نگرفت.

گاهی اوقات «جرم» یک زندانی این بوده که نامی را با یک مظنون واقعی به ترور در میان گذاشته است. در مورد خالد المصری لبنانی ـ آلمانی این موضوع صادق است. او در سال ۲۰۰۳ در مقدونیه بازداشت شد و به‌گفته خودش به یک زندان در افغانستان منتقل شد و تحت شکنجه قرار گرفت.

در ۵۰۰ صفحه گزارش منتشرشده سنای آمریکا اتهامات سنگین دیگری علیه سازمان‌ اطلاعاتی ایالات متحده یافت می‌شود. از جمله این‌که «کسانی چندین ماه در زندان به‌سر بردند» که حتی شامل دستورالعمل‌های گسترده حکومت بوش برای بازداشت افراد نمی‌شدند. چنین نمونه‌هایی به‌ویژه پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دیده می‌شوند.

سازمان سیا در حال حاضر اذعان داشته که در این بازه زمانی اشتبا‌ه‌هایی رخ داده است. در واکنش به چنین «اشتباه‌«هایی به قربانیان مبلغی پرداخت شده است تا آن‌ها را ساکت نگه دارند.

نیویورک تایمز به‌نقل از کارمند سیا که نام وی برده نشده، نوشته است: «در چند مورد کم، زندانی آزاد شده و از لحاظ مالی [خسارت] جبران شده است.»

اما جبران مالی شامل حال هر ۲۶ قربانی ذکرشده در گزارش سنا نمی‌شود. به‌رغم تلاش‌های وکلای محمد بشمیله، تاکنون وی موفق نشده است به‌دلیل ۱۹ ماه گذراندن در زندان‌های سازمان سیا خسارتی از آمریکا دریافت کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 78

    […] های خبری در باره برنامه بازجویی و شکنجه سیا به فارسی: بی‌گناهان در سلول‌های شکنجه سازمان سیا ؛ گزارش سنا درباره «بازجویی خشن» متهمان به تروریسم […]