ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نمايندگان مجلس ايران هم بايد رشوه بدهند»

يک نماينده مجلس ايران می‌گويد فساد دامن اين کشور را گرفته، به گونه‌ای که نمايندگان مجلس نيز بايد رشوه بدهند تا کارشان انجام شود.

عابد فتاحی، نماينده مجلس ايران در مورد ابعاد گسترده فساد مالی و اقتصادی در اين کشور گفت که حتی گاهی نمايندگان مجلس نيز «برای انجام کارشان باید رشوه بدهند.»

عابد فتاحی: برخی به جای پيشگيری از فساد، تلاش می کنند اين فسادها را انکار کنند و رقم آن را پايين‌تر از واقعيت اعلام کنند.

فتاحی روز يکشنبه ۲۳ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسکانيوز افزود: «کار از زير ميزی گذشته و کاملا رو ميزی رشوه گرفته می‌شود.»

رئيس فراکسيون اهل سنت گفت سال ۱۳۵۷ مردم انقلاب کردند «تا جلوی فساد گرفته شود اما امروز فساد دامن کشور را گرفته است.»

در سال‌های اخير و به‌ويژه در سال‌های پايانی دولت پيشين ايران، چندين پرونده فساد مالی افشا شد. پرونده‌هايی مانند «فساد سه هزار ميلياردی، هفت هزار ميلياردی و اکنون ۱۲ هزار ميلياردی» که به گفته اين نماينده مجلس، اين‌گونه فسادها «توهين به نظام جمهوری اسلامی ايران است.»

اختلاس سه هزار ميلياردی، معروف به «اختلاس بزرگ» در دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد افشا شد. مه‌آفريد خسروی، از متهمان اصلی اين پرونده و مدير شرکت «توسعه سرمايه‌گذاری اميرمنصور آريا» در ۲۷ شهريورماه ۱۳۹۰ دستگير و سحرگاه سوم خردادماه سال جاری اعدام شد.

به گفته فتاحی «برخی به جای پيشگيری از فساد، تلاش می کنند اين فسادها را انکار کنند و رقم آن را پايين‌تر از واقعيت اعلام کنند.»

وی افزود: «بابک زنجانی ۱۲ هزار ميليارد دلار از کشور خارج کرد اما بعضی‌ها همچنان می‌خواهند بگويند بابک زنجانی وجود ندارد. اين بی‌احترامی به قانون است.»

به‌گفته نماينده مردم اروميه در «فساد و رشوه و اختلاس تبديل به يک هنجار شده است و برای هيچ‌کس عجيب نيست. وقتی به ادارات می‌رويم ، کارمندی سر کارش نيست. همه در حال ادامه تحصيل هستند و هر بار که به کارمندی مراجعه می‌کنيم، می‌گويند دو هفته بعد بياييد. در اين شرايط مراجعان مجبور می‌شوند که رشوه بدهند تا کارشان انجام شود.»

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته در نامه‌ای به «همايش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد» از کوتاهی در مبارزه با فساد انتقاد کرد.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران نيز در اين همايش گفت که اگر تفنگ، پول، قدرت، روزنامه، سايت و تبليغات در يک جا جمع شد حتماً فساد در پی خواهد داشت.

روزنامه کيهان در واکنش به اين سخنان، از حسن روحانی انتقاد کرد که با سخنان خود، سپاه پاسداران را در معرض حمله قرار داده است.

ناظران بر اين باورند که اين سخنان حسن روحانی به سپاه پاسداران اشاره دارد که افزون بر فعاليت‌های نظامی، در حوزه‌های اطلاعاتی، امنيتی، اقتصادی و رسانه‌‌ای نيز فعال است.

تخلفات و فسادهای مالی در جمهوری اسلامی به موضوعی روزمره در ايران تبديل شده است.

در تازه‌ترين گزارش سازمان شفافيت بين‌الملل که يک هفته پيش منتشر شد، ايران در سال ۲۰۱۴ در ميان ۱۷۵ کشور و منطقه، در رتبه ۱۳۶ «شاخص جهانی احساس فساد» قرار گرفت.

امتياز ايران در گزارش امسال سازمان شفافيت بين‌الملل ۲۷ است. در سال ۲۰۱۳ ايران با ۲۵ امتياز در رتبه ۱۴۴ و در سال ۲۰۱۲ ميلادی با ۲۸ امتياز در رتبه ۱۳۳ از ۱۷۶ قرار داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مجید

    کلن ما ایرانیا فقط و فقط زمانی به فکر تغییر میفتیم که دیگه چیزی نمونده باشه برای از دست دادن پس اقایون خیالتون راحت حالا حالا ها میتونید بخورید تا میتونید کیسه هاتونو پر کنید

  • ابر غران

    مطابق اصول پنجم و یکصد و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رهبری باید حائز شرایطی باشد. از جمله آگاهی، شجاعت، مدیریت و تدبر، و عدالت. حال سوال اینجاست: آیا مقام عظمای ولایت از این همه فساد آگاه هستند یا نه؟ - اگر نه، پس ایشان از وضع مملکت آگاهی ندارند و «آگاه به زمانه» نیستند. - اگر بله، پس ایشان یا «شجاعت» و «تدبر» لازم برای جلوگیری از این فساد را ندارند، و یا خود نیز جزء فاسدین هستند و «عادل» نیستند. بنابراین به هر شکل ممکن، ولایت ایشان باطل است.

  • بهنام

    هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک . اول باید حساب آن مفسد بزرگی که خود را نماینده خدا در زمین میداند مشخص گردیده و قانونآ به مجازات برسند و بعد بیایند سراغ بقیه . چیزی بالغ بر دویست میلیارد دلار که هیچ مالیاتی هم بابت این دزدی کلان پرداخت نشده را فقط علی خامنه ای دزدیده ، آنوقت از مبارزه با مفسدان انتقاد میکند . میگویند روزی دزدی که توسط مردم تعقیب میشد و مردم از پشت سر داد میزدند آی دزد آی دزد ، خود دزد اصلی نیز در حین فرار داد میزد آی دزد آی دزد ، حالا نقل این نماینده دروغین خدا در زمین است که برای سرپوش گذاشتن بر غارت و چپاول ملت ایران ، انتقاد میکند و در واقع میخواهد دله دزدان را از میدان به در کند و مانند سابق و بدون کوچکترین حساب و کتابی بر حجم غارتها و چپاولها و دزدیهایشان بیافزایند .