ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجرای فيلترينگ هوشمند در ايران بر پايه سن و شغل کاربران اينترنت

يک مقام وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ايران می‌گوید سايت‌های اينترنتی بر اساس سن‌ و شغل کاربران فيلتر خواهند شد.

محمود خسروی، معاون وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ايران می‌گويد فيلترينگ هوشمند اينترنت بر پايه «سن، شغل و نياز کاربران» انجام خواهد شد.

با نرم‌افزار فيلترينگ هوشمند تصوير، فيلم و متن، تشخيص محتوای وب‌سايت‌های مختلف و اعمال سانسور بدون نياز به بستن کل دامنه ممکن می‌شود.

خسروی روز يکشنبه ۲۳ آذرماه به خبرگزاری مهر گفت: «پيش از اين فيلترينگ در دروازه بين‌المللی (گيت وی) صورت می‌گرفت اما هم‌اکنون براساس سطوح دسترسی و شرايط کاربران اعمال می‌شود و بنابراين شغل، سن و نياز کاربر در اين پروژه ديده خواهد شد.»

به‌گفته وی «هدفمند کردن فيلترينگ، احراز هويت کاربران در زمان دسترسی، استفاده از نرم‌افزارهای بومی شرکت‌های دانش‌بنيان و نيز تعيين دسترسی به اينترنت متناسب با شرايط کاربر از جمله برنامه‌های مدنظر برای مديريت يکپارچه سامانه فيلترينگ کشور است.»

دانشگاه شهيد بهشتی، مؤسسه تبيان و چندين مرکز علمی و پژوهشی ديگر از جمله نهادها و مؤسساتی هستند که به‌طور جداگانه طرح‌هايی را در مورد‌ فيلترينگ هوشمند به وزارت ارتباطات ارائه کرده‌اند.

معاون وزير ارتباطات می‌گويد که «تمامی اين طرح‌ها آزمايش شده و در نهايت با يک مديريت يکپارچه بر روی شبکه اينترنت اجرايی می‌شود.»

محمود واعظی، وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات آبان‌ماه امسال از اجرای کامل طرح «فيلترينگ هوشمند» شبکه‌های اينترنتی ظرف شش‌ماه آينده خبر داده بود.

فيلترينگ هوشمند چيست؟

بنابر اظهارات مسئولان ايرانی، فيلترينگ هوشمند، سيستمی‌ است که به‌جای فيلتر کردن تمام يک وب‌سايت بر روی اينترنت، به فيلتر بخش‌ها و صفحات به‌زعم مراجع قضايی «نامطلوب» می‌پردازد.

با نرم‌افزار فيلترينگ هوشمند تصوير، فيلم و متن، تشخيص محتوای وب‌سايت‌های مختلف و اعمال سانسور بر آن دسته از صفحاتی که از سوی مرکز ملی فضای مجازی دارای «محتوای نامناسب» خوانده شده‌اند، بدون نياز به بستن کل دامنه ممکن می‌شود.

پيشتر قوه قضائيه با ايراد به وزارت ارتباطات، مدعی شده بود که از زمان طرح اين موضوع، تعريف مشخصی درباره «فيلترينگ هوشمند» صورت نگرفته است.

محمود واعظی ادامه داد که «بحث فيلترينگ هوشمند سايت‌های مستهجن و ضد اخلاقی موضوعی است که مورد درخواست مردم و خانواده‌های آن‌ها می‌باشد.»

همچنين او دليل توافق شرکت ارتباطات زيرساخت و پژوهشگاه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات را که در ماه گذشته صورت پذيرفت، رصد سايت‌های ضداخلاقی و فيلترشکن‌ها دانست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.