ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«قلعه‌ فرانسوی‌ها در شوش بر اثر زلزله ترک خورده است»

فعالان فرهنگی در خوزستان می‌گویند سازمان میراث فرهنگی ترک‌های این قلعه تاریخی را با گچ و کاهگل مخفی کرده است. ایران قصد دارد شوش را در فهرست میراث جهانی ثبت کند.

فعالان میراث فرهنگی در خوزستان گزارش داده‌اند که قلعه تاریخی شوش بر اثر زلزله‌های اخیر در این منطقه به شدت آسیب دیده اما هنوز اقدامات اساسی حفاظتی در مورد این قلعه آغاز نشده است. به گفته این فعالان، روی ترک‌ها تنها با کاهگل و گچ پوشانده شده تا مخفی بماند.

قلعه فرانسوی‌ها در شوش بر اثر زلزله ترک خورده است

قلعه تاریخی شوش که به قلعه فرانسوی‌های نیز مشهور است، در فاصله سال‌های ۱۸۹۴ تا ۱۸۹۶ توسط هیئت باستان‌شناسی فرانسه در شوش احداث شد. برای ساختن این قلعه از آجرهای معبد باستانی چغازنبیل و همچنین کاخ داریوش در شوش استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،علی درویش، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفته است در مدت اخیر منطقه «مورموری» در استان ایلام و حسینیه در خوزستان مدام دچار زمین لرزه‌های پی در پی می‌شود که دامنه این لرزه‌ها به منطقه شوش و حتی شهرهای اطراف مانند اندیمشک و دزفول نیز می‌رسد.

به گفته این فعال میراث فرهنگی این زمین لرزه‌ها باعث ترک برداشتن بنای منحصر به فرد آجری قلعه فرانسوی‌های شوش در بخش‌های پشت بام تراس غربی و برخي ديگر از قسمت‌هاي اين بنا شده است.

این قلعه در اواخر سده نوزدهم و با استفاده از آجرهای باستانی چغازنبیل و شوش ساخته شده است

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش می‌گوید ترک‌های به وجود آمده بر اثر زمین لرزه در قسمت پشت بام توسط پایگاه میراث فرهنگی شوش با خاک و سپس کاهگل و در بخش‌های داخلی نیز توسط کارگران این پایگاه با ملات گچ و سفید کاری بر روی آنها، پوشانده شده تا از دید مخفی بماند.

درويش همچنین تاکید کرد آجر نگاشته‌هایی که در این بنا به کار رفته نیز به شدت در اثر فرسایش باد و باران فرسایش یافته‌اند.

سازمان میراث فرهنگی ایران پرونده شوش را برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال کرده و امیدوار است بتواند در سال ۲۰۱۵ میلادی شوش را به فهرست میراث جهانی اضافه کند.

با این‌حال به گفته انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش، این تلاش‌ها در حالی است که توجهی به وضعیت بنای این قلعه و دیگر آثار شوش نشده و به جای مرمت و تعمیر اصولی این بنا تنها روی ترک‌های به وجود آمده با گچ پوشانده شده است.

تخریب آثار شوش با بیل مکانیکی

در همین حال قاسم منصور آل کثیر، یکی دیگر از فعالان میراث فرهنگی استان خوزستان اعلام کرده است که چند هفته گذشته یک دستگاه بیل مکانیکی برای ایجاد یک زیرزمین درحالی به گودبرداری و حفاری در خیابان چهارراه خوزستان و نبش خیابان پاسداران شهر شوش پرداخت که این عملیات گودبرداری بخشی از آثار تاریخی این شهر باستانی را دچار آسیب کرد و از بین برد.

به گفته او  همزمان با این حادثه، هیات‌‌های پژوهشی بسیاری در شوش مستقر بودند و به تحقیق و آموزش کارشناسان و پژوهشگران می‌پرداختند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.