ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروگانگیر سیدنی: از معمم «تبهکار» تا یک «کلاهبردار»

مسئولان جمهوری اسلامی از محمد حسن منطقی به عنوان یک پناهجوی کلاهبردار یاد می‌کنند. مقامات استرالیا می‌گویند او یک معمم تبهکار اما تنها و خودرأی بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی‌ در هم‌آوایی با وزارت امور خارجه می‌گوید گروگانگیر سیدنی به خاطر کلاهبرداری لباس روحانیت به تن کرده. نخست‌وزیر استرالیا اما از او به عنوان یک فرد تنها و سردرگم و از نظر روانی نامتعادل یاد کرده است.

تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا و همسرش در بازدید از محل گروگانگیری در سیدنی

استرالیا در بهت

یک روز پس از حادثه گروگانگیری در سیدنی، استرالیا در بهت فرو رفته است. تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا پس از دیدار از محل حادثه گروگانگیری گفت: «این حادثه نشان می‌دهد که چگونه یک کشور آزاد می‌تواند هر لحظه هدف خشونت‌هایی با انگیزه سیاسی قرار بگیرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر استرالیا از گروگانگیر که یک ایرانی معمم است و محمد حسن منطقی نام دارد، به عنوان یک فرد «نامتعادل از نظر روانی» و یک «انسان تنها و سردرگم» یاد کرده است.

گروگان‌گیری در کافه «لینت» در مرکز شهر سیدنی شامگاه گذشته پس از نزدیک به ۱۶ ساعت، با یورش کماندوهای ضد ترور استرالیایی به کافه پایان گرفت. یک مرد ۳۴ ساله، زنی ۳۸ ساله و گروگان‌گیر ۵۰ ساله در این ماجرا کشته شدند. سه زن دیگر نیز زخمی شده‌اند که وضعیتشان وخیم نیست.

یک معمم تبهکار، اما تنها و خودرأی

محمد حسن منطقی: یک آخوند تبهکار، اما تنها و خودرأی

محمد حسن منطقی که عمامه به سر داشت و نام خود را پس از مهاجرت به استرالیا به «هارون مونس» تغییر داده بود در سال ۱۹۹۶ به استرالیا مهاجرت کرده بود. این ظن وجود دارد که او  در قتل همسر سابقش دست داشته، ۴۰ مورد اتهام تعرض جنسی در پرونده‌اش دارد و به‌خاطر ارسال نامه‌های توهین‌آمیز به خانواده سربازان استرالیایی که در افغانستان کشته شده‌اند، دادگاهی شده است.

آدام هیدا یکی از وکلای محمد حسن منطقی به خبرگزاری‌ فرانسه گفته است که این شخص معمم به هیچ مسجدی تعلق خاطر نداشت. به گفته هیدا: «او یک مرد تنها و خودرأی بود.»

منی کودتیسیس، یکی دیگر از وکلای او به شبکه «ای بی سی نیوز» استرالیا گفته است: «منطقی چنان متحجر بود که نمی‌توانست با عقل سالم خداداد واقعیت‌های اطرافش را درک کند.»

دست‌های پشت پرده

عده‌ای از مهاجران مسلمان مقیم استرالیا در محل حادثه گل می‌گذارند

سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در یک نشست خبری که صبح امروز ۲۵ آذر در تهران برگزار شد، از محمد حسن منطقی، آخوند گروگانگیر در سیدنی به عنوان یک شخص کلاهبردار یاد کرد.

احمدی مقدم در این نشست خبری گفت: «فردی به نام "منطقی" در سال ۷۵ شرکت آژانس مسافرتی داشته و کلاهبرداری کرده و از ایران به مالزی و از آنجا به استرالیا رفته؛ ما مدارک را جمع کردیم و به پلیس استرالیا تحویل دادیم اما به جهت آنکه قرارداد استرداد مجرمین به استرالیا را نداشتیم این‌کار را انجام ندادند.»

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم با محکوم کردن اقدام این فرد، از انتشار اخبار غیر دقیق و ناقص در مورد او ابراز تعجب کرده و گفته است: «سوابق و شرایط روحی – روانی این فرد که نزدیک به دو دهه قبل به استرالیا پناهنده شده، مکرراً با مقامات استرالیا مطرح شده و وضعیت وی برای مسئولان ذیربط آن کشور کاملا روشن بود.»

در ویدیویی که در شبکه یوتیوب منتشر شده، محمد حسن منطقی را می‌توان در مدرسه علمیه امام صادق دید، در حالی‌که در جمع دیگر آخوندها به سخنرانی مهدی کروبی گوش می‌دهد. در ویدیوی دیگری او در لباس آخوندها به مناسبت بعثت پیامبر اسلام سخنرانی می کند.

سخنرانی آخوند گروگانگیر به مناسبت «بعثت» پیامبر اسلام:


به گزارش ایسنا، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی گفته است: «این آدم کلاهبردار بوده و برای اینکه پناهندگی بگیرد ادعای سیاسی بودن و روحانیت کرده است.»

احمدی‌مقدم ماجرای گروگانگیری در کافه «لینت» سیدنی را به یک نمایشنامه تشبیه کرده است. به گفته او «به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت پرده است. کشورهای غربی قصد دارند تا با مرتبط کردن این موضوع با ایران کم‌کاری‌های خودشان در مقابله با تروریسم را به حاشیه ببرند در حالی که موضع جمهوری اسلامی در این خصوص کاملاً روشن است.»

محمد حسن منطقی چندی پیش از حادثه گروگانگیری از تشیع برگشت و به تسنن گروید. او از طریق وب‌سایتش که فعلاً در دسترس قرار ندارد با ابوبکر بغدادی، رهبر تروریست‌های گروه «دولت اسلامی» بیعت کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    جناب Hassan : روی سخن من بیشتر مربوط به عربهای سلفی و وهابیهاست که در این کشورها جا خوش کرده اند و با پر روئی هر چه تمامتر ، مثلآ در آلمان پلیس مذهبی تشکیل داده بودند و برای این و آن تعیین تکلیف میکردند . به هر حال لازم است کسانی که به این کشورها مهاجرت و یا پناهنده میشوند خود را نیز با قوانین همان کشورها منطبق ساخته و چنانچه نمیتوانند هماهنگ شوند ، بهتر است شر خود را زودتر کم کنند و این مسخره بازیهای مذهبی مآبانه خود را به جایی ببرند که خریدار داشته باشد . مثال دیگر در مورد کسانیست که به داعش پیوسته اند و آیا دولتهای غربی در بازگشت به کشورهایشان باید چگونه با آنان رفتار کنند ؟ آیا باید به این تروریستها که عشق و هوس قهرمان بازی به سرشان زده ، مجال فرصت دوباره زیستن در این سرزمینها را داد و نباید آنها را بلافاصله اخراج کرد ؟

  • Hassan

    جناب بهنام بنده و 75 میلیون نفر دیگه در همان بیغوله ای که شما مینامیدش زندگی میکنیم و هر روزمان را برای بهتر کردن شرایط تلاش میکنیم. نه طلبکار کسی هستیم و نه در انتظار کمک کسی. امیدواریم فرزندانمام زندگی بهتری از ما داشته باشند. از هر منفذی برای بهتر کردن شرایط استفاده میکنیم ولو رای دادن به روحانی در برابر سعید جلیلی باشد یا علی مطهری در برابر کوچک زاده. زنان و دختران ایران هر روز قوانین قرون وسطایی روحانیون را به سخره میگیرند و بهایش را هم با فشار و مشکلات تحمل میکنند. باور کنید مردم آزادی خواه فقط در استرالیا و دیگر کشورهای غربی جمع نشده اند. خیلی هم از آنجا بهشت نسازید. در طی سالها کار کردن با همان استرالیایی ها رفتارهای نژاد پرستانه کم ندیده ام.

  • بی نام

    مکانیزم های پذیرش پناهندگی نیاز به تغییر اساسی داره. ما که دولت سالهاست پدرمون را در آورده را به دلایل واهی راه ندادند ولی این آدم های کلاهبردار و متحجر به راحتی رفتند و ماندند و اینهمه تباهی درست کردند. تقصیر خود دولت های غربی هست که اینقدر کوته بین هستند

  • بهنام

    با سوء استفاده از آزادی در کشورهای پیشرفته هر غلطی خواستند میکنند و بعد هم که به پوچی رسیدند ، اینگونه جان بیگناهان را میگیرند . سئوال مهم از دولت استرالیا این است که چگونه یک مجرم خطرناک و روانی آزادانه زندگی میکرده و چرا تا تعیین تکلیف نهائی در حبس و بازداشت نبوده است ، علی رغم این همه جرم به اثبات رسیده ؟ لازم است که کشورهای پیشرفته و جوامع آزاد هر چه سریعتر قوانین داخلی خود را تغییر داده و منطبق با خطر اسلامگرایان افراطی سازند و با آموزشهای لازم به این مسلمانان انسان نما بفهمانند که چنانچه نتوانند خود را با قوانین این کشورها منطبق سازند ، هر چه زودتر به همان بیغوله ای که از آنجا آمده اند برگردند و شرشان را از سر مردم آزادیخواه کم کنند .