ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران در انتظار بسته پیشنهادی دستمزد ۹۴

دور جدید مذاکرات دولت، کارگران و کارفرمایان برای افزایش حداقل دستمزد به زودی آغاز می‌شود. با حقوق فعلی کسری بودجه خانوارهای کارگری در تهران یک میلیون تومان است.

دور جدید مذاکرات دولت، کارگران و کارفرمایان برای افزایش حداقل دستمزد در سال ۹۴ به زودی آغاز می‌شود. کسری بودجه خانوارهای کارگری در تهران حدود یک میلیون تومان است.

نشست‌هایی که تاکنون برای افزایش پایه سنواتی کارگران برگزار شده، نتیجه نهایی نداشته‌اند. خبرگزاری مهر به نقل از فرامرز توفیقی، مشاور عالی مجمع نمایندگان کارگران ایران می‌نویسد: ‌«در نامه ارسالی از سوی وزارت کار از کارفرمایان خواسته شده که ظرف یک هفته نسبت به ارائه بسته پیشنهادی مزد ۹۴ افراد مشمول قانون کار اقدام کنند.»

محافل کاری اعلام کرده‌اند که کارفرمایان با افزایش پایه سنواتی کارگران از ۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان مخالفتی ندارند اما اختلاف‌نظر بر سر نحوه اعمال آن است.

توفیقی می‌گوید هدف از نشست‌های جاری در شورایعالی کار، یافتن راه‌کارهایی برای جبران بخشی از کاهش قدرت خرید کارگران است.

فرامرز توفیقی می‌گوید نرخ تورم کم شده اما قدرت داد و ستد مردم هم افت کرده است: «اگر به جایی رسیدیم که همزمان با افزایش قدرت خرید مردم، تورم کاهش یابد و سیر نزولی داشته باشد، می‌توان از موفقیت حرف زد.‌»

در گزارش بانک مرکزی ایران آمده که میزان مصرف نان یک خانوار چهار نفره در سال ۸۴ معادل ۶۹۰ کیلو بوده که در سال ۹۲ برابر با ۴۷۲ کیلو شده است. مقدار مصرف گوشت نیز نزد این خانوارها از میانگین ۵۵ کیلو در سال به ۳۰ کیلوگرم رسیده است.

توفیقی به مهر گفته است که این آمار نشانگر قناعت مردم از هزینه‌های خوراک برای مدیریت کاهش قدرت خریدشان است: «در حال حاضر بخشی از تولید روزانه کارخانجات لبنی به دلیل عدم قدرت خرید مردم برگشت می‌خورد.»

توفیقی هشدار داده که با افزایش قیمت برخی حامل‌های انرژی در سال ‌آینده، ممکن است رکودی دوباره بر تولید تحمیل شود و  این به تشدید ریزش نیروی کار بینجامد.

بنا بر اطلاعات مرکز ‌امار ایران، کسری بودجه ماهانه کارگران تهرانی و روستایی به ترتیب ۸۲۲ هزار تومان و ۹۲ هزار و پانصد تومان است. در تهران، حدود ۷۰درصد حقوق کارگران برای اجاره خانه و مسکن هزینه می‌شود و بیش از ۵۰ درصد کارگران در صدد یافتن شغل دوم هستند.

حداقل دستمزد کارگران در سال جاری ۶۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است. این میزان ۲۵ درصد از حداقل دستمزد سال ۹۲ بیشتر است اما کارگران با توجه به نرخ تورم و هزینه‌های جانبی دیگر‌، خواهان افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی آن بودند.

حداقل هزینه یک خانوار چهار نفری در تهران در زمستان سال ۹۲ معادل یک میلیون و ۷۶۳ هزار تومان بر‌آورد شده بود. فعالان کارگری می‌گویند در سال ۹۳ برای یک زندگی صرفه‌جویانه و بدون مخارج تفریحی و پوشاکی، دست‌کم دو میلیون تومان درآمد لازم است.

تاکنون خانوارهای کارگری برای ایجاد تعادل در هزینه‌های خود، از مخارج غیرخوراکی و تفریحی زده‌اند. فعالان کارگری می‌گویند عدم تعادل بیشتر بین هزینه و در‌آمد خانوارهای کارگری موجب محدودتر شدن سبد تغذیه خانوار خواهد شد.

فرامرز توفیقی پیشتر در نامه‌ای به وزارت کار نوشته بود که نتیجه موفقیت دولت روحانی در مهار تورم، هنوز در «سفره مردمان نجیب و کارگران صبور» دیده نمی‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.