ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه مشترک ۲۱ سازمان حقوق بشری؛ به وضعیت زندانیان سیاسی کرد رسیدگی شود

۲۱ سازمان حقوق از دولت ایران خواسته‌اند که به وضعیت ایمنی و بهداشتی ۲۷ زندانی سیاسی کرد که یک ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برند رسیدگی شود.

مرکز حامیان حقوق بشر: ۲۱ سازمان حقوق بشری در بیانیه مشترکی از دولت ایران خواسته‌اند که به وضعیت ایمنی و بهداشتی ۲۷ زندانی سیاسی کرد که یک ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برند رسیدگی شود.

در این بیانیه که به امضای مرکز حامیان حقوق بشر و بیست سازمان حقوق بشری دیگر رسیده به نقض گسترده حقوق این زندانیان اشاره و از دولت ایران خواسته شده که درصدد اصلاح آن برآید.

زندانیان سیاسی کرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه از ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به وضعیت ناگوار خود اعتصاب غذا کرده‌اند. آنها به انتقال زندانیان سیاسی به بندهایی که مخصوص نگهداری مجرمانی که محکوم به جرایم خطرناک از جمله قتل هستند و همچنین انتقال همزمان این محکومان به بند ۱۲ زندان که مختص زندانیان سیاسی است، اعتراض دارند. قوانین ایران به طور کلی متضمن رفتار انسانی با زندانیان و تفکیک زندانیان سیاسی از زندانیان عادی است است.

به گفته شیرین عبادی وکیل دادگستری و برنده نوبل صلح: «وظیفه اولیه مجریان قانون، احترام به قانون است. متاسفانه مسئولان زندان یا این قوانین را اجرا نمی‌کنند و یا نادرست اجرا می‌کنند». «به خاطر عدم رعایت قانون تفکیک جرایم، شرایط متشنجی ایجاد کرده‌اند که در آن همه زندانیان جدای از نوع محکومیتشان، با رفتار خشن و غیر استاندارد مواجه هستند»

گزارش‌های رسیده، حکایت از آن دارد که در نتیجه اعتصاب غذا که یک ماه به طول کشیده، تعدادی از زندانیان از جمله رضا رسولی، یوسف کاکه ممی، شیرکوه حسن پور، سیروان نژاوی، عبدالله عمومی و محمد عبداللهی در شرایط وخیمی به سر می‌برند.

به گفته تیمور الیاسی، نماینده انجمن حقوق بشر کردستان ایران در ژنو زندانیان سیاسی کرد سعی می‌کنند به دنیا بگویند که از نقض حقوقشان خسته شده‌اند: « ما می‌خواهیم آنها بدانند که فراموش نشده‌اند و ما از مسئولان ایران می‌خواهیم که سلامت همه زندانیان از جمله این زندانیان سیاسی را تضمین کنند».

گروههای حقوق بشری که این بیانیه را امضا کرده‌اند، بر این عقیده‌اند که بازداشت ۲۷ نفری که در اعتصاب غذا هستند بر خلاف حقوق اولیه آنها از جمله حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات است یا در پی یک دادرسی غیر عادلانه صورت گرفته است. ده نفر از این زندانیان به خاطر جرایم امنیتی محکوم به اعدام شده‌اند.

در این بیانیه چهار خواسته مشخص عنوان شده که عبارنتد از :

الف- تفکیک فوری و بدون هیچ قید و شرط محکومان به جرایم خطرناک را از زندانیان سیاسی در زندان مرکزی ارومیه.

ب ـ تضمین اقدامات پزشکی مورد نیاز برای همه زندانیان.

پ ـ حفاظت از همه زندانیان در مقابل شکنجه و دیگر رفتارهای تحقیر آمیز.

ت ـ بررسی پرونده های زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه، حذف مجازات مرگ و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه افرادی که به خاطر اقدامات مسالمت آمیز مربوط به آزادی بیان و اجتماعات در زندان هستند.

اسامی زندانیان

۱۰ زندانی محکوم به اعدام که اکنون در اعتصاب غذا هستند: سید سام حسینی، جمال محمدی، بهروز الخانی، علی احمد سلیمان، سامان نسیم، سیروان نژاوی، ابراهیم عیسی پور، علی افشاری، رزگار افشاری، محمد عبداللهی و ۱۷ زندانی دیگر که در اعتصاب غذا هستند (کسانی که دوران حبس از شش ماه تا ۳۴ سال را می گذرانند): مسعود شمس نژاد، شیر کوه حسن پور،عبدالله بیسلنون، یوسف کاکه ممی، عثمان مصطفی پور، مصطفی علی احمد، عبدالله عمومی، ولی افشاری، کیهان درویشی، مصطفی داودی، شورش افشاری، خضر رسول مروت، محمد عبدالله بخت، امیر ملادوست، احمد تمویی، جعفر افشاری، رضا رسولی

لینک مطلب در تریبون زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.