ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته شدن یک یوزپلنگ نایاب و توله‌اش در جاده مشهد-سمنان

فعالان محیط زیست خبر از کشته شدن یک یوزپلنگ ماده و توله‌اش بر اثر تصادف با خودرو در جاده سمنان-مشهد داده‌اند. سالانه تعدادی از جانوران کمیاب بر اثر تصادفات جاده‌ای تلف می‌شوند.

فعالان محیط زیست در ایران خبر از کشته شدن دو یوزپلنگ کمیاب بر اثر تصادف با خودرو در جاده سمنان-مشهد داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، ابتدا یک یوزپلنگ ماده در تاریخ چهارشنبه ۲۶ آذرماه پس از برخورد با خودروهای عبوری در جاده‌ای در محدوده منطقه حفاظت شده توران کشته شد.

این یوزپلنگ ماده سه توله به همراه داشته است و توله‌های او پس از کشته شدن توسط محیط بانان منطقه زنده مشاهده شده بودند.

همه ساله تعدادی از جاندراران نایاب مانند پلنگ و یوزپلنگ بر اصر تصادفات جاده‌ای تلف می‌شوند

اما گزارش شده است یکی از این توله یوزپلنگ‌ها تنها چند روز بعد و در تاریخ ۳۰ آذر ماه پس از بازگشت به نقطه ای که در آن تصادف رخ داده بود، با یک خودروی عبوری دیگر برخورده کرده و کشته شده است.

به این ترتیب به فاصله تنها چهارروز، دو قلاده یوزپلنگ بسیار کمیاب در منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان از بین رفتند.

به گفته سازمان محیط زیست ایران حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از تلفات گربه‌سانان به ویژه پلنگ و یوزپلنگ بر اثر حوادث جاده‌ای است.

سازمان محیط زیست خواهان شناسایی نقاط حادثه خیز در جاده‌های ایران و به کار بستن و راهکارهایی برای جلوگیری از تصادف حیوانات با وسایل نقلیه شده بود. ولی تاکنون هیچ اقدامی برای مصون نگاه‌داشتن جانوران بسیار کمیابی مانند پلنگ و یوژپلنگ از خطرات جاده‌هایی که از میان مناطق بکر و حفاظت شده عبور می‌کنند نشده است.

برآوردها نشان می‌دهد تعداد یوزپلنگ آسیایی در ایران تنها بین پنجاه یا حداکثر هفتاد قلاده است. نسل این حیوان به شدت در معرض خطر است و با چنین حوادثی امید چندانی به نجات این جاندار نیست.

در خارج از قاره آفریقا، ایران تنها کشوری است که هنوز تعداد محدودی از این جانور در دشت‌هایش خانه دارند. چند سالی است که دوستداران طبیعت در ایران تلاشی سخت و جدی را برای حفاظت از نسل این گربه‌‌سان ساکن دشت‌ها آغاز کرده‌‌اند.

از سال ۱۳۸۰ برنامه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ایران تحت نظارت برنامه توسعه سازمان ملل متحد و با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست ایران آغاز شده است. سازمان‌های ملی و بین‌المللی متعدی با این برنامه همکاری کرده‌اند تا بتوانند بقای بلند مدت این تعداد اندک یوزپلنگ باقی مانده را تضمین کنند.

زنده‌گیری یک پلنگ در خراسان

در حالی که این دو جانور کمیاب در جاده مشهد-سمنان کشته شده‌اند، سازمان حفاظت محیط زیست خبر از زنده‌گیری یک قلاده پلنگ نایاب در روستایی در خراسان شمالی داده است.

پلنگ زنده‌گیری شده در خراسان شمالی

این پلنگ در ماه‌های گذشته به حیوانات و روستاییان روستای تازه قلعه از توابع شهرستان راز و جرگلان در خراسان شمالی حمله کرده بود. از همین رو و با هماهنگی با محیط بانان تلاش برای زنده‌گیری این پلنگ آغاز شد.

سرانجام پس از تحقیقات محلی و بررسی‌های لازم توسط یک گروه ویژه زنده گیری حیوانات وحشی، در سه نقطه روستا تله‌گذاری انجام شد که پس از چهار روز کمین این پلنگ به دام افتاد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، با معاینات انجام شده روی پلنگ توسط گروه دامپزشکی تهران، مشخص شد پلنگ بیش از ۱۲ سال سن و ۶۰ کیلو وزن دارد و بخشی از دندان‌هایش را از دست داده و مابقی دندان‌هایش نیز ساییده شده است  بنابراین علت بازگشت پلنگ به حریم روستا نداشتن دندان مناسب و ناتوانی او در شکار بوده است.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، این پلنگ اکنون برای درمان و بهبود شرایط جسمانی به کلینیک حیات وحش پارک پردیسان منتقل شده است تا باقی مانده عمر خود را در اسارت بگذراند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.