ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ميراث فرهنگی: «شهدای گمنام» خلاف قانون در امير چخماق يزد دفن شدند

سازمان ميراث فرهنگی بدون اشاره به نام بنياد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس که متولی دفن «شهدای گمنام» است، اعلام کرده که «شهدای گمنام» به‌طور غيرقانونی در اميرچخماق يزد دفن شدند.

سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری ايران، دفن پيکر «شهدای گمنام» در محوطه بنای تاريخی امير چخماق يزد را عملی «غيرقانونی» ناميده و خواهان پايبندی نهادها و سازمان به قانون و پرهیز از تنش شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، (ايرنا)، در اين بيانيه که شامگاه دوشنبه دوم دی‌ماه آن را منتشر شده، آمده که سازمان ميراث فرهنگی «تمام اهتمام خود را از طريق مسئولان ذی‌ربط و قانون به دور از هياهو و جنجال‌سازی و نيز با مذاکرات غيرعلنی برای حل مشکل به طرق قانونی به عمل آورده اما عوامل ذی‌ربط با بی‌مهری نسبت به ميراث فرهنگی و تاريخی و قوانين کشور به‌رغم مصوبات شورای تأمين استان يزد و توصيه مسئولان ملی و استانی مبنی بر جابه‌جايی محل يادشده، اقدام کردند.»

بنياد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ايران خلاف توافقات پيشين با مسئولان دولتی در نشست شورای تأمين، به‌طور ناگهانی روز دوشنبه اول دی اقدام به دفن پيکر دو تن از کشته‌شدگان گمنام جنگ ایران و عراق در مرکز بنای تاريخی اميرچخماق يزد کرد.

اين رويداد در حالی رخ داده که شورای تأمين استان يزد اعلام کرده بود که مکان دفن اين افراد بايد به ضلع شرقی ميدان تاريخی اميرچخماق منتقل شود.

نشست شورای تأمين با حضور محمد باقرزاده، رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس چنين تصميمی گرفته بود اما ساعاتی پس از پايان نشست، اين مقام نظامی بر خلاف توافق پيشين خود در جلسه شورای تأمين اعلام کرد که «زمين پيشنهادی برای دفن شهدا در نقطه کور ميدان اميرچخماق است.» او پيشتر اين زمين را «باب‌الشهدا» ناميده بود.

سازمان ميراث فرهنگی ايران، مسئوليت عواقب فرهنگی، تاريخی و حفاظت از بنای اميرچخماق را متوجه کسانی دانسته که «بر خلاف قوانين مرتبط و تصميمات مراجع قانونی» اقدام به دفن «شهدا» در محوطه اين بنای تاريخی کرده‌اند.

مقام‌های ايران از کشته‌شدگان جنگ ايران و عراق که هويت‌شان مشخص نيست به عنوان «شهدای گمنام» ‌نام می‌برند. با وجود گذشت بيش از ۲۰ سال از پايان جنگ هشت ساله ايران و عراق، هر ساله اجسادی با عنوان «شهدای گمنام» از مناطق جنگی به ايران منتقل و در شهرهای مختلف دفن می‌شوند.

از دو سال پيش موضوع دفن هشت کشته‌شده جنگ در محوطه اثر تاريخی و ثبت ملی اميرچخماق توسط کميته جست‌وجوی مفقودين ستاد نيروهای مسلح مطرح شد که با مخالفت استانداری يزد، اجرا نشد.

اين طرح از سه هفته پيش دوباره از سوی اين کميته مطرح و حتی به‌رغم مخالفت سازمان ميراث فرهنگی و اکثر نهادهای اجرايی يزد، قبرها در مرکز بنای تاريخی اميرچخماق حفر شدند.

امير جلال‌الدين چخماق از سرداران و امرای شاهرخ تيموری در قرن هشتم هجری که حاکم يزد نيز بود مجموعه‌ای متشکل از تکيه، ميدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنات‌خانه، چاه آب سرد را ساخت تا يزد را رونق بخشد در اين راستا فاطمه خاتون همسر جلال‌الدين چخماق، او را ياری کرد.

تکيه اميرچخماق از جمله تکايايی است که همواره برای برگزاری مراسم مذهبی مورد استفاده قرار گرفته و از آثاری است که از حدود پنج قرن پيش باقی مانده است.

اين تکيه در سال ۳۰ خورشيدی با شماره ۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسيد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.