ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اهدای جایزه کانون مدافعان حقوق بشر به مولوی‌عبدالحميد

مولوی عبدالحميد اسماعيل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان از سوی کانون مدافعان حقوق بشر به عنوان برنده جايزه «تلاشگر حقوق بشر» سال ۱۳۹۳ معرفی شد.

کانون مدافعان حقوق بشر جايزه «تلاشگر حقوق بشر» سال ۱۳۹۳ را به مولوی عبدالحميد اسماعيل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان اهدا کرد.

نرگس محمدی تنديس منشور کوروش را به نشان جايزه «تلاشگر حقوق بشر» به مولوی عبدالحميد تقديم کرد

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، این کانون در بیانیه‌ای اعلام کرد که جايزه «تلاشگر حقوق بشر»، «به پاس تلاش‌های بی‌وقفه و پی‌گيرانه مولوی عبدالحميد در سال‌های گذشته برای برقراری روابط آشتی‌جويانه بين اقوام و گرايش‌های مختلف مذهبی در استان سيستان و بلوچستان» به اين روحانی تعلق گرفت.

برای اهدای این جايزه، نرگس محمدی، نايب رئيس این کانون روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه با سفر به استان سيستان و بلوچستان، تنديس منشور کوروش را به نشان جايزه «تلاشگر حقوق بشر» به مولوی عبدالحميد تقديم کرد.

در بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر گفته شده است که با وجود اين‌که استان سيستان و بلوچستان يکی از استان‌های مرزی کشور ايران و همجوار با دو کشور افغانستان و پاکستان است و مردم دو کشور افغانستان و پاکستان سال‌ها دچار اختلاف‌ها و جنگ‌های قومی و مذهبی هستند اما «مولوی عبدالحميد تلاش کرده است تا از اختلاف‌های قومی، قبيله‌ای و مذهبی در اين استان کاسته و با ارائه الگويی تأثيرگذار از زيست مسالمت‌آميز و توأم با صلح و مدارا و تحمل يکديگر، به امنيت و ثبات و جلوگيری از خشونت ياری رساند.»

کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه خود همچنین به فشارهایی که از سوی حکومت ایران به خانواده مولوی عبدالحميد وارد شده اشاره کرده و نمونه‌هایی از آن‌ها را برشمرده است. بازداشت محمد اسماعيل ملازهی و عبدالعليم شه‌بخش، همسران دختران مولوی عبدالحمید که ماه‌ها در سلول‌های انفرادی طولانی مدت نگهداری شده و سپس به شهرستان‌های دور تبعيد شده‌اند و همچنين بازداشت مولوی احمد نارويی و مولوی عبدالفتی بدری از همکاران نزديک وی و ممنوع‌الخروج شدن اعضای خانواده و پسرانش در سال‌های اخير، از این جمله‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر تأکید کرده است که به‌رغم این فشارها مولوی عبدالحميد همچنان در پی‌گیری و تلاش مسالمت‌جویانه برای احقاق حقوق انسانی کوشا بوده و «با تمام قدرت و احساس مسئوليت و نوع دوستی برای آزادی سربازان گروگان گرفته‌شده ايرانی تلاش کرد که موفقيت‌آميز بود.»

بهمن‌ماه سال گذشته خبر گروگان‌گرفتن پنج مرزبان ایرانی در استان سیستان و بلوچستان به دست گروه «جیش العدل» و انتقال آن‌ها به خاک پاکستان، واکنش‌ گسترده مردم در شبکه‌های اجتماعی و عملیات امنیتی‌ و سیاسی مقامات ایران را در پی داشت.

در آن زمان سرانجام با پا در میانی برخی از سران طوایف و شخصیت‌های دینی منطقه از جمله مولوی عبدالحمید، چهار تن از این مرزبان آزاد شدند اما از سرنوشت گروهبان یکم، جمشید دانایی‌فر هنوز اطلاعی در دست نیست.

کانون مدافعان حقوق بشر در بخش دیگری از بیانیه خود از کمک‌های مولوی عبدالحميد به نهادهای مردمی و فعاليت‌های مدنی در حوزه های مختلف مانند بهداشت و سلامت تا مسائل مربوط به زنان سرپرست خانوار و حتی پرونده‌های قضايی اهالی منطقه و درگيری‌های قومی در استان سيستان و بلوچستان نام برده است.

مولوی عبدالحميد به هنگام دريافت جايزه «تلاشگر حقوق بشر» گفت برای خاموش ساختن تا آتش جنگ و خون‌ريزی بايد تلاش کرد تا تمام اديان، مذاهب و عقايد بتوانند با صلح و آرامش و احترام به عقايد يکديگر در کنار هم زندگی کنند.

وی همچنين توجه به حقوق اقليت‌ها و اقوام مختلف را امری ضروری دانست.

کانون مدافعان حقوق بشر از سال ۱۳۸۶ خورشیدی، هر سال از ميان تلاشگران حقوق بشر، يک نفر را به‌عنوان برنده جايزه «تلاشگر حقوق بشر» معرفی می‌کند. برندگان پیشین این جایزه عباس اميرانتظام، تقی رحمانی، آيت‌الله حسین‌علی منتظری، عزت‌الله سحابی و محمد ملکی بودند.

جايزه «تلاشگر حقوق بشر» در ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر اهدا می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عثمان

    ایشان انسان خوبی است ولی بایستی هردوطرف لیوان(خالی وپر)را خوب نگاه کند چون فردی که جایزه رابه این عزیز داده انسان مسئله دار بوده ..هرچند زحمت ایشان بیشتر بود

  • رضا

    چهار گروگان با وساطط این اقا ازاد شدند به نظر من انتخاب درستی بود

  • سعید

    واقعا حق این ابر انسان و روحانی بالا مرتبه و انسانی پاک و مجاهد در راه خدا بود که این جایزه را دریافت کن ایشان همیشه از اتحاد و همبستگی و اجرای درست حقوق تمامی انسانها چه مسلمان و چه مسیحی و یهودی حرف میزدند و ایمان داشتند که حقوق تمامی انسانها باید یکی شود واقعا تبریک میگم به این ابر مرد پاک و مجاهد فی سبیل الله انشالله همیشه در پناه ایزد پاک باشند

  • عارف

    لایک واقعا مستحق چنین تقدیری بودند. از کانون مدافعان حقوق بشر به خاطر تشخیص درستشان تشکر میکنم

  • Amir

    ارزش کار های مولوی عبدل الحمید بیش از اینهاست. مردم به چنین متفکران و صلح دوستان نیازمند هستند. نه فقیهی تفرقه افکن. امیدوارم تلاشهای او جادوانه شود

  • جعفر بهکیش

    دوستان به لیست تلاشگران حقوق بشر منتخب کانون دفاع از حقوق بشر نگاه کنید: کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۶ عباس امير انتظام، در سال ۱۳۸۷ تقی رحمانی، در سال۱۳۸۸ آيت الله منتظری، در سال ۱۳۸۹ عزت الله سحابی و در سال ۱۳۹۲ محمد ملکی را به عنوان برنده جايزه "تلاشگر حقوق بشر" اعلام و تنديس منشور حقوق بشر را به آنان هديه کرد. برای همه این افراد احترام بسیاری قائل هستم، و جز درباره مولانا عبدالحمید، می دانم که نگاهی باز و انسانی به مسائل داشته و دارند. اما چگونه می شود که تلاشگران حقوق بشر تنها به یک گرایش سیاسی و ایدئولوزیک تعلق داشته باشند، مثلا کانون نویسندگان ایران، فعالین کارگری، مادران و خانواده های خاوران، فعالین جنبش زنان، فعالین دفاع از محیط زیست، و بسیاری دیگر، هیچ کدام کاری جدی در دفاع از حقوق بشر در این مملکت انجام نداده اند؟ یا شاید ...