ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نفت عربستان: گذشت آن زمان که قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰۰ دلار بود

علی النعیمی اعلام کرد عربستان سعودی تولید نفت خام را کاهش نخواهد داد؛ حتی اگر قیمت نفت خام به هر بشکه ۲۰ دلار برسد.

وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد که هرچقدر هم قیمت نفت خام سقوط کند، عربستان سعودی تولید نفت خام را کاهش نخواهد داد. پیش از این حسن روحانی، رییس جمهوری ایران کاهش قیمت جهانی نفت خام را ناشی از «توطئه برخی کشورها» تلقی کرده بود. علی النعیمی بدون آنکه از ایران نام ببرد، خاطرنشان کرده که عربستان قصد ندارد با پایین نگه داشتن قیمت نفت خام علیه برخی کشورها «توطئه» کند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان: قیمت نفت هر چقدر سقوط کند مهم نیست

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی که از او به عنوان یکی از متنفذترین و قدرتمندترین اشخاص در بازار نفت خام یاد می‌شود، در گفت‌‌وگو با هفته‌نامه «مطالعات اقتصادی خاورمیانه» و شبکه «سی ان ان» از سیاست‌های نفتی عربستان پرده برداشت.

النعیمی در گفت‌گویی که هفته‌نامه «مطالعات اقتصادی خاورمیانه» با او انجام داد، به کاهش روزافزون قیمت نفت‌خام اشاره کرد و گفت: « مطلقاً اهمیت ندارد که قیمت نفت خام به بشکه‌ای ۲۰ دلار برسد، به ۴۰، ۵۰، یا ۶۰ دلار. آن زمان گذشت که قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰۰ دلار بود.»

تا اواسط ماه ژوئن سال جاری قیمت هر بشکه نفت خام بیش از ۱۰۰ دلار بود. اما پس از آنکه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نوامبر سال جاری در وین تشکیل جلسه دادند، قیمت نفت سقوط کرد. ایران خواهان کاهش تولید اوپک برای افزایش قیمت بود، اما عربستان با کاهش تولید مخالفت کرد. استدلال عربستان این بود که بازار قیمت‌ها را متعادل می‌کند. از آن زمان تاکنون قیمت نفت خام به بشکه‌ای ۶۰ دلار سقوط کرده است.

اکنون علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی در گفت‌و گو با هفته‌نامه «مطالعات اقتصادی خاورمیانه» دلیل مخالفت عربستان با کاهش تولید اوپک را بیان کرده است. او می‌گوید: ««اگر من تولید را کاهش بدهم، برای سهمم در بازار چه اتفاقی می‌افتد؟ قیمت بالا می‌رود و سهم من نصیب روس‌ها، برزیلی‌ها و تولیدکننده‌های نفت آمریکایی می‌شود.»

تولید نفت خام در کشورهایی مانند آمریکا و روسیه به مراتب گران‌تر از تولید نفت خام در کشورهای حاشیه خلیج فارس است. به این جهت، عربستان سعودی گمان می‌کند چنانچه قیمت نفت خام باز هم کاهش بیشتری پیدا کند، کشورهایی مانند آمریکا نتوانند در بازار نفت خام با عربستان رقابت کنند.

النعیمی می گوید: «ما می‌خواهیم به جهانیان نشان بدهیم که کشورهای تولیدکننده‌ای که با روش‌های ارزان‌تری نفت خام تولید می‌کنند، می‌بایست سهم بیشتری در بازار نفت داشته باشند. اگر قیمت نفت خام سقوط کند، مهم نیست. دیگران ممکن است متضرر شوند، اما عربستان آسیب نمی‌بیند.»

وزیر نفت عربستان سعودی به هزینه بالای استخراج نفت خام در قطب شمال و غرب آفریقا اشاره می‌کند و می‌گوید استخراج هر بشکه نفت خام برای عربستان سعودی بین چهار تا پنج دلار هزینه دارد. به همین جهت به گمان او «دیر یا زود کشورهایی مانند برزیل مجبور می‌شوند، تولید نفت خام را کاهش دهند و بازار آن‌ها به دست عربستان می‌افتد.»

روزنامه «فاینانشیال تایمز»، یکی از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و پرنفوذ‌ترین روزنامه‌های اقتصادی - سیاسی در جهان پیش‌بینی کرده است که در سال‌های آینده قیمت نفت خام در بازارهای جهانی دچار «نوسانات شدید» شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۱۹ آذر ماه، کاهش قیمت جهانی نفت خام را نتیجه «توطئه برخی کشور‌ها» تلقی کرده و هشدار داده بود که این کشور‌ها «در جهان اسلام نفرت علیه خود را گسترش می‌دهند.» بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم گفته بود حامیان «تروریسم و داعش» در پی کاهش هر چه بیشتر بهای نفت‌اند.

ولادیمیر پوتیر، رییس جمهوری روسیه نیز عربستان سعودی و آمریکا را به تبانی با یکدیگر متهم کرده بود با این قصد که کشورهای روسیه، ایران و ونزوئلا را تضعیف کنند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی به شبکه «سی ان ان» گفته است این کشور قصد ندارد با پایین نگه داشتن قیمت نفت خام بر ضد کشورهای دیگر «توطئه» کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    بودجه ستاد مشترک سپاه از ۱۱.۵ هزار ميليارد به ۱۷.۵ هزار ميليارد افزايش يافته است (حدود ۳۰ درصد) همچنين بودجه نظامی کشور از ۲۱ هزار ميليارد تومان به ۲۸ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است (حدود ۳۲ درصد).! بودجه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که يکی از ۱۶ دستگاه امنيتی اين رژيم است در سال ۹۴ به ۲.۲۸ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است! رقم هزينه های سپاه قدس که گفته می شود عمدتا بر قاچاق مواد مخدر، قاچاق انواع کالای الکترونيک و پيمانکاريهای دولتی اتکا دارد هيچگاه اعلام نشده است!

  • nader

    عربستان سعودی با جمعیت بسیار اندک، دارای حدود ۷۴۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی است. درآمد عربستان سعودی از حج تمتع سال ۲۰۱۴، هشت و نیم میلیارد دلار بوده است. در شرایطی که قرار است طی هفت ماه تمدید توافق موقتی هسته‌ای، ایران بتواند ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای توقیف شده خود را دریافت کند، یک میلیارد دلار بابت سفر حج ایرانیان به عربستان سعودی پرداخته‌اند. به تعبیر دیگر، عربستان سعودی سالیانه میلیاردها دلار از حج تمتع و عمره به دست می‌آورد،!! اما ایران بابت حج تمتع و عمره، زیارت‌های عراق و سوریه چند میلیارد دلاری هزینه می‌کند. آیا این هزینه‌ها اسراف نیست؟ آیا اقشار زیر خط فقر و زیر خط فقر مطلق ایرانی بیش از همه به این پول نیاز ندارند؟

  • farid

    پول نفت کجا میرود؟ بودجه ۱۰ هزار ميليارد تومانی ! جمهوری اسلامی برای "کشورهای هدف" (شامل سوريه و لبنان) که صرف مداخله جويی نظامی و دادن رانت به همپيمانان نظام در اين کشورها می شود!!