ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«کاهش قیمت نفت می‌تواند دردسرساز باشد»

ایرج ادیب‌زاده - سقوط ادامه‌دار قیمت‌ نفت می‌تواند خبر خوبی برای رشد فعالیت‌های اقتصادی جهان باشد اما برای کشورهای صادرکننده از جمله ایران، وضعیت به قرار دیگری است.

سقوط ادامه‌دار قیمت‌ نفت می‌تواند خبر خوبی برای رشد فعالیت‌های اقتصادی جهان باشد اما برای کشورهای صادرکننده از جمله ایران، وضعیت به قرار دیگری است.

در آستانه سال ۲۰۱۵، سقوط ادامه‌دار قیمت‌ نفت می‌تواند خبر خوبی برای رشد فعالیت‌های اقتصادی جهان باشد. به گفته کارشناسان صندوق بین‌المللی پول، جریان کاهش قیمت طلای سیاه می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی جهان را تا ۷درصد افزایش دهد. این رقم برای سال ۲۰۱۶ نیز می‌تواند ۵ تا ۹ درصد باشد.

قیمت نفت برنت از زمان اوج آن در ماه ژوئن - تابستان گذشته - از ۱۰۷ دلار در هربشکه تا آخرین روزهای سال ۲۰۱۴ با ریزش ۵۰ دلاری آن همراه بوده است و به ۵۳ دلار تنزل کرده است . پیش بینی کارشناسان آژانس بین المللی انرژی و موسسه مورگان استنلی نیز حاکی از  ریزش قیمت‌ها در سال تازه میلادی تا مرز چهل دلار  است.

این خبرها همانقدر که می‌توانند برای اقتصاد جهانی سناریوی امیدوار کننده‌ای باشند، برای کشورهای صادر کننده نفت از جمله ایران به خبرهای ناگوار مبدل شده‌اند. اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی رییس جمهور روز یکشنبه هشدار داد: «کاهش بهای نفت می تواند دردسر ساز باشد » او گفت: «دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ بهای هر بشکه نفت را ۷۲ دلار محاسبه کرده و برخی از کارشناسان احتمال می‌دهند که قیمت نفت در سال آینده به بشکه‌ای کمتر از پنجاه دلار نیز برسد.»

در این میان عده‌ای - به ویژه در ایران - سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی را توطئه عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی و روسیه می‌دانند ولی کارشناسان مهم اقتصاد نفتی، آن را طبیعت بازار توصیف می‌کنند.

رادیو زمانه در گفت‌و‌گو با دو کارشناس اقتصاد انرژی، حسن منصور در لندن و جمشید اسدی در پاریس، این پرسش‌ها را مطرح می‌کند:

* آیا بهای نفت همچنان سقوط می‌کند؟

* با چنین وضعیتی چشم انداز عمومی اقتصاد جهان چیست؟

* آیا حکومت ایران می‌تواند وضعیت اقتصادی را در سطح کنونی نگه دارد یا وضع بدتر خواهد شد؟

* سقوط قیمت نفت یک پدیده اقتصادی است یا در نهایت به یک طرح سیاسی بر می‌گردد برای اعمال فشاری دوگانه بر روسیه و بر ایران از طرف غرب با همدستی عربستان؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    مردم گرسنه وبیکارند ..... پول نفت کجا میرود؟ بودجه ۱۰ هزار ميليارد تومانی ! جمهوری اسلامی برای "کشورهای هدف" (شامل سوريه و عراق و لبنان) که صرف مداخله جويی نظامی و دادن رانت به همپيمانان نظام در اين کشورها می شود! - بودجه های نهاد های فرهنگی - این نهادها در مجموع سه هزار میلیارد تومان بودجه دریافت می کنند!! : - نهادهای حوزوی و شبه حوزوی، جمعاً ۱,۴۳۲.۶ میلیارد تومان از بودجه را به خود اختصاص داده‌اند!! - اما همه توقعات و انتظارات متوجه وزارت ارشاد است که سهم آن تنها یک پنجم این سه هزار میلیارد تومان و معادل ۶۰۰ میلیارد تومان است!! و تازه بخش کمی به موضوعات هنری اختصاص می یابد و بقیه صرف هزینه های جاری مثل سانسورو و فعالیت های دینی می شود!! در این میان نام موسسه متبوع آقای مصباح یزدی – هر چند سهم فراوانی ازاین سه هزار میلیارد تومان ندارد – بیش از دیگران جلب توجه می کند زیرا ایشان در حالی که به رای مردم مشروعیت نمی دهد اما از دولت به مفهوم مدرن کلمه بودجه می گیرد و به فارغ التحصیلان خود نیز مدارک مدرن کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می دهد. کاری که در هیچ نهاد سنتی حوزوی سابقه نداشته است. دولت دوم هاشمی و پس از آن که هاشمی گلپایگانی به جای دکتر معین بر مسند وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت (علوم) نشست این موسسه تاسیس و به قول خودشان رسمی شد و طبعا از بودجه دولت برخوردار.!!...... و دارای بودجه ۹۴ به ۱۴ میلیارد تومان می رسد! به گزارش ایرنا «حبیب اله آصفی» فرماندار ویژه دزفول نسبت به گسترش دامنه اعتیاد در جامعه به دلیل مواد مخدر ارزان هشدار داد و گفت:متاسفانه قیمت مواد مخدر از سبزی خوردن نیز ارزان تر شده است. افراد سودجو ، هزینه ترانزیت مواد مخدر را تامین کرده تا جوانان به راحتی به مواد مخدر ارزان دست یابند!!

  • hasani

    دبی-العربیه.نت فارسی روز یکشنبه ۲۸ دسامبر، کارگران عرب پروژه نفتی آزادگان شمالی و شماری از اهالی زهیریه، در اعتراض به اهانت یکی از مسئولان این پروژه به مردم منطقه، دست به اعتراض زدند که در پی آن، فعالیت‌های شرکت نفتی جهان پارس به مدت چند ساعت، متوقف شد. منابع محلی گزارش داده‌اند که در حرکتی اعتراضی، بیش از ۷۰۰ تن از مردم روستای زهیریه از توابع شهرستان هویزه، به همراه کارگران عرب پروژه نفتی آزادگان شمالی، در مسیر منتهی به شرکت جهان پارس و CNPCI تجمع کرده و راه رفت و آمد به این شرکت را بستند. بنا بر گزارش‌ها، معترضان با سر دادن شعارهایی، اهانت‌های صورت گرفته از سوی ابوالحسن عطایی سرپرست خط لوله صادراتی پروژه نفتی آزادگان شمالی به مردم عرب اهواز را محکوم کرده و خواستار اخراج او و فرزندش از این شرکت شدند. تجمع کنندگان از مسئولان شرکت جهان پارس هم خواستند از مردم عرب اهواز که مورد اهانت قرار گرفته‌اند، عذر خواهی کرده و اجازه اهانت به ساکنان بومی منطقه را به کسی ندهند. ماجرا از آنجا آغاز شد که روز شنبه ابوالحسن عطایی سرپرست خط لوله صادراتی پروژه نفتی آزادگان شمالی نامه‌ای به برخی مسئولان نوشته و در آن صحبت‌هایی علیه کشاورزان عربی که با مصادره زمین‌هایشان توسط شرکت جهان پارس به منظور حفاری برای یافتن نفت مخالفت کرده بودند، مطرح کرده است. محتوای این نامه به اطلاع کارگران شرکت رسید و آن را «بسیار توهین آمیز» قلمداد کردند. عطایی در نامه خود، فرهنگ مردم عرب اهواز را «عقب افتاده» توصیف کرده است. در این نامه آمده است: «ظر به اینکه پروژه آزادگان شمالی در موقعیت جغرافیایی قرار گرفته که مردم بومی آن از یک فرهنگ عقب مانده عشیره‌ای برخوردار هستند….»