ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مازندران باسوادترین استان ایران معرفی شد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی می‌گوید در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، استان‌های مازندران، سمنان، اصفهان، البرز و تهران بالاترین درصد باسوادی در کشور را دارند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی می‌گوید در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، استان‌های مازندران، سمنان، اصفهان، البرز و تهران بالاترین درصد باسوادی در کشور را دارند.

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی ایران اعلام کرده که استان مازندران با دارا بودن ۷/ ۹۵درصد باسوادی و استان سیستان و بلوچستان با ۷/ ۲۲درصد بیسوادی، بیشترین و کمترین میزان باسوادی در کشور را دارند.

علی باقرزاده گفته که پس از مازندران، استان‌های سمنان، اصفهان، البرز و تهران در ردیف‌های دوم تا پنجم بالاترین درصد باسوادان قرار دارند. سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، کرمان و خراسان شمالی نیز به ترتیب بالاترین درصد بی‌سوادی را دارند. میزان بی‌سوادی در سیستان و بلوچستان ۲۲/۷درصد است.

باقرزاده این آمارها را بر پایه نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ و به مناسبت «هفته سوادآموزی» و سی و پنجمین سالگرد تاسیس نهضت سواد آموزی (۷ دی ۱۳۵۸) داده است. خبرگزاری فارس به نقل از او می‌نویسد: «در سرشماری، مدرک افراد ملاک نیست بلکه خوداظهاری ملاک قرار گرفته شده است و در نتیجه ممکن است افراد پاسخ اشتباه داده باشند.»

رئیس نهضت سوادآموزی ایران به تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه سطح سواد و تعداد تصادفات» اشاره کرده و گفته است: «۹۱درصد موتورسواران، ۷۰درصد عابران پیاده و ۴۵درصد رانندگانی که در حادثه فوت می‌کنند، کم‌سواد و بی‌سواد هستند.»

باقرزاده به «رابطه معنادار» جرایم و سطح سواد نیز اشاره کرده و گفته است: «طبق پژوهشی که در یکی از استان‌ها صورت گرفت، ۸۰درصد جرایم توسط افراد زیر ۳۰ سال انجام شده که ۶۰درصد آنها بی‌سواد یا کم‌سواد بوده‌اند.»

باقرزاده در مهر ماه گفته بود که دوسوم بی‌سوادان کشور زنان هستند و عمده افراد بی‌سواد بالای ۵۰ سال سن دارند.

طبق آمار رسمی، نه میلیون و پانصد هزار نفر از جمعیت بالای شش سال کشور بی‌سواد مطلق هستند. در آمارگیری‌ها، کسانی به عنوان باسواد لحاظ می‌شوند که قادر به خواندن و نوشتن باشند؛ در حالی‌که مطابق استانداردهای نوین به کسی باسواد می‌گویند که علاوه بر خواندن و نوشتن و حساب کردن، مهارت‌های لازم برای زندگی در جامعه کنونی را نیز داشته باشد. به گفته شیرزاد عبداللهی، کارشناس آموزش و پرورش، اگر این مفهوم جدید را ملاک بگیریم، حدود ۵۰درصد جامعه ایران بی‌سواد است.

باقرزاده این را هم گفته که درصد بی‌سوادی نزد اتباع خارجی بالاست و ۴۰درصد آنها سواد ندارند. به نظر می‌رسد منظور او اتباع افغان باشند و این در حالی است که آموزش کودکان افغان در ایران به بهانه نداشتن کارت اقامت میسر نیست و آنها در بهترین حالت در کلاس‌های ویژه خود با امکانات بسیار پایین درس می‌خوانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    بالاخره رقم بالاترین میزان بیسوادی 22/7 درصد صحیح است یا 7/22 درصد؟ ---- زمانه: کاربر گرامی با تشکر از توجه شما اعداد اعشاری در اینترنت گاهی جا به جا می‌شوند. حق با شماست و درست ۲۲ ممیز ۷دهم درصد است.