ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«کاساندرا مقصر است»

پانته‌آ بهرامی - رد چالش‌های انسان مهاجر را می‌توان در همه آثار فهیمه فرسایی بازیافت. این درگیری‌ها در کانون پذیرش یا عدم پذیرش برای تغییر رخ می‌دهد.

فهیمه فرسایی جزو گروهی از نویسندگان مهاجر است که آثارشان را به زبان کشور میزبان هم منتشر می‌کنند. خوانندگان آلمانی‌زبان نه تنها او را از طریق رمان‌هایش می‌شناسند، بلکه از اواخر سال‌های دهه ۱۹۸۰ از طریق نقدهای ادبی او در روزنامه‌هایی مثل «فرایتاگ» و «تاتس» با جلوه‌هایی از ادبیات معاصر ایران نیز آشنا شده‌اند. این‌بار از فهیمه فرسایی مجموعه داستان «کاساندرا مقصر است» توسط نشر ارزان به زبان فارسی منتشر شده است.

فهیمه فرسایی، نویسنده

«کاساندرا مقصر است» شامل سه داستان است: «کاساندرا مقصر است»، «دروغ‌های مقدس» و «زندگی آب رفته» است. چالش‌های انسان مهاجر و تنش‌های او با خودش، با فرهنگش و با کشور میزبان را می‌توان در همه آثار فهیمه فرسایی بازیافت. این درگیری‌ها در کانون پذیرش یا عدم پذیرش برای تغییر رخ می‌دهد.

در این میان آنچه «کاساندرا مقصر است» را از داستان‌های دیگر این کتاب متمایز می‌کند، استفاده از روابط بینامتنی است: فرسایی از اسطوره یونانی «کاساندرا» برای شکل دادن به شخصیت «شهلا» بهره برده است.

شهلا، راوی داستان هنگام دوچرخه‌سواری زمین می‌خورد و کارش به بیمارستانی در کلن می‌کشد. او هم مانند کاساندرا با مرگ و زوال می‌جنگد. شهلا نه برای زیبایی بلکه برای مقابله با مرگ خود رابه چاقوی جراحی می‌سپارد، همچنانکه کاساندرا برای مبارزه با فنا آرزو می‌کند پیشگو شود.

نویسنده برای پیشبرد داستان از تکنیک «تکرار» بهره برده: تکرار برخی از گفته‌ها، موقعیت‌ها و حرکات ولی هر بار با لحن، معنا و طنینی متفاوت. با این ترفندها نویسنده تغییر شخصیت شهلا را در طول داستان نشان می‌دهد. افزون بر آن فرسایی با بکارگیری زبان طنز، گیرایی ویژه‌ای به این اثر بخشیده است.

داستان «دروغ‌های مقدس» چنان زندگی روزمره، ملموس و واقعی را در قالب طنز بیان کرده که نمی‌خواهی کتاب را قبل از به پایان رساندن آن به زمین بگذاری. بن‌مایه اصلی داستان، رابطه پرتنش‌ یک مادر مهاجر با پسرش است. آن‌ها بخشی از فرهنگ ایرانی را حفظ کرده‌اند و بخشی از فرهنگ آلمانی را نیز پذیرفته‌اند. اما داستان نقدی است بر ساختار شخصیتی زنی که قصد دارد با دروغ‌هایش بر رفتارهای ناپسند پدر در مقابل فرزندش سرپوش بگذارد، در عین حال نگاهی انتقادی به پسر دارد که حاضر نیست در ۱۸ سالگی سنت‌ها را کنار بگذارد و از خود برای پذیرش ارزش‌های جدید عبور کند.

داستان «زندگی آب‌رفته» نقدی است بر شوهای تلویزیونی «رئالیتی تی وی» که در اواخر سال‌های دهه ۸۰ میلادی در اروپا و آمریکا تولید شد و نمونه مشهور آن «بیگ برادر» یا برادر بزرگ بود. بسیاری از شرکت‌کنندگان این برنامه‌ها دچار افسردگی یا خودکشی شدند.

ویژگی این داستان در این است که از زاویه‌ دید یک بزهکار فکری، یک نژادپرست به جنبه‌های متفاوت تضاد‌ها و تقابل‌های فرهنگی می‌پردازد و آن را در قالب داستانی انتقادی درباره رسانه‌ها‌ی مدرن بازگو می‌کند. معمولاً این موضوع از نگاه قربانی‌ها، یعنی کسانی که به اصطلاح حقشان پایمال شده، به تصویر کشیده می‌شود.

بشنوید: گفت‌و‌گو با فهیمه فرسایی درباره مجموعه داستان «کاساندرا مقصر است»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نوشین تهرانی

    دوستان عزیز ممنون از این برنامه و خسته نباشید. فقط موسیقی زیز گفتگو صرفنظر ازاینکه معنی ولزومی ندارد، بسیار مزاحم است. در یک مصاحبه گفتگویی که ردوبدل میشه مهمه و شنونده باید به ان توجه کنه . این موسیقی در پس زمینه که بسیار هم بلند است فقط مزاحم تمرکز شنونده است. موفق باشید نوشین