ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ايران خبر توافق هسته‌ای با آمريکا را تکذيب کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته این گونه جوسازی‌های رسانه‌ای با اغراض خاص سیاسی صورت می‌گیرد و هدف اصلی آن تخریب فضای مذاکرات و پیچیده‌تر کردن حل و فصل موضوعات است.

ساعتی پس از اينکه خبرگزاری آسوشيتدپرس خبر داد که تهران و واشنگتن برای انتقال اورانيوم غنی‌شده ايران به توافق موقت رسيده‌اند، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران اين خبر را تکذيب کرد.

یک منبع ایرانی گفته پیشنهاد انتقال ذخاير اورانيوم به روسيه مدت‌ها پیش مطرح شده بود که مورد توافق قرار نگرفت

خبرگزاری آسوشيتدپرس روز جمعه دوم ژانويه / ۱۲ دی، به نقل از دو ديپلمات گزارش داد که ايران با ایالات متحده آمریکا توافق کرده‌ که اوارنيوم غنی‌شده خود را که قابل استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای است به روسيه منتقل کند.

اين خبرگزاری می‌گويد اين توافق در جريان مذاکرات ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ / ۲۶ آذر ۱۳۹۳ که در شهر ژنو سوئيس برگزار شد، به دست آمده است.

مرضیه افخم اما گفته «این گونه جوسازی‌های رسانه‌ای با اغراض خاص سیاسی صورت می‌گیرد و هدف اصلی آن تخریب فضای مذاکرات و پیچیده‌تر کردن حل و فصل موضوعات است.»

ايران و آمريکا در مذاکرات دسامبر به طور دو جانبه با يکديگر مذاکره کرده بودند. همزمان نيز کارشناسان دو طرف با يکديگر مذاکراه داشتند.

این در حالی است که پیشتر خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا به نقل از يک منبع که نخواست نامش فاش شود، گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس را «بی‌اساس» و «جوسازی» خواند.

اين منبع اضافه کرد بحثی که در گزارش آسوشيتدپرس به آن اشاره شده است، مد‌ت‌ها پيش مطرح بوده است «اما هيچ توافقی در اين زمينه نداشته‌ايم.»

دو ماه پيش نيز در حالی که نيويورک‌ تايمز نوشته بود ايران در صورت دستيابی به توافق هسته‌ای، بخش زيادی از ذخاير اورانيوم خود را به روسيه منتقل می‌کند، تهران اين موضوع را تکذيب کرد.

ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ (ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) از سال گذشته تاکنون چندين دور مذاکرات با هدف توافق در مورد برنامه هسته‌ای تهران برگزار کرده‌اند.

يکی از مهم‌ترين موارد اختلاف بين ايران و قدرت‌های جهانی بر سر ميزان غنی‌سازی اورانيوم است. همچنين تأسيسات فردو و اراک هم از ديگر موارد اختلاف بين ايران و قدرت‌های جهانی است.

ذخاير اورانيوم ايران کمی بيشتر از ۲۰۰ کيلوگرم برآورد شده است.

ايران و قدرت‌های جهانی پس از آنکه پس از يک سال مذاکره در پايان ضرب‌الاجل سوم آذر امسال به توافق نرسيدند، مذاکرات را تا هفت ماه ديگر تمديد کردند.

بر اين اساس ايران و گروه کشورهای عضو ۱+۵ تا روز ۹ تير سال آينده فرصت دارند که به توافقی جامع درباره فعاليت هسته‌ای ايران دست پيدا کنند.

دور بعدی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی ۱۵ ژانویه / ۲۵ دی در ژنو برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.