ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزير ارشاد: شجريان بايد به آرمان‌های نظام نزديک شود

يک مقام ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران می‌گويد محمدرضا شجريان به طور مشروط می‌تواند در اين کشور کنسرت برگزار کند.

حسين نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزير فرهنگ ‌و ‌ارشاد اسلامی ايران می‌گويد محمدرضا شجريان، هنرمند سرشناس موسيقی اصيل ايرانی برای برگزاری کنسرت موسيقی در اين کشور «بايد به به آرمان‌ها و برنامه‌های نظام نزديک‌تر شود.»

شجريان در نامه‌ای خطاب به ضرغامی از او خواسته بود تا از پخش آثار او در صداوسيما خودداری کند

نوش‌آبادی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق که يکشنبه ۱۴ دی چاپ شده، گفته که «آقای شجريان مشکل خاصی نداشته و ندارد و برای برگشت به صحنه موسيقی اصيل کشور می‌تواند يک‌مقدار خودش را نزديک کند.»

پیش‌تر، در اظهار نظری دیگری اين مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته گفته بود: «مسئول اين فاصله گرفتن خود آقای شجريان است و راه بازگشت به عرصه هنر نيز برای وی و امثال وی باز است به شرطی که متعهدانه به هنر ايرانی‌ـ‌‌اسلامی خدمت کند و به چارچوب‌های نظام متعهد باشد.»

او از محمدرضا شجريان خواسته بود تا «تصميم شجاعانه بگيرد، رفتارهای گذشته را جبران کند و به عرصه موسيقی بازگردد.» اين سخنان هفته گذشته نوش‌آبادی با انتقاداتی روبرو شد. منتقدان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند تا به دليل اين اظهارات، از شجريان عذرخواهی کند.

معاون پارلمانی وزير ارشاد در مصاحبه با شرق می‌گويد «هيچ‌کس در کشور مخالف بازگشت آقای شجريان به عرصه فرهنگ‌ و‌ هنر نيست» اما بلافاصله اين بازگشت را مشروط اعلام ‌می‌کند.

به گفته نوش‌آبادی، محمدرضا شجريان «بايد کمک کند تا مسائل و سوءتفاهم‌ها برطرف شود.»او توضيح داده که «به‌خاطر برخی موضوعات و حاشيه‌ها که در يکی، دو دهه اتفاق افتاده، برخی نگرانند. اگر ايشان کمی جلو بيايند و به ملت و آرمان‌های خود اين کشور وفادار باشند، قضيه حل خواهد شد.»

نوش‌آبادی در حالی برای بازگشت محمدرضا شجريان، شروطی را اعلام کرده که حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ایران در زمان رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته از صدای محمدرضا شجريان در کليپ‌های تبليغاتی‌اش استفاده کرد و گفت که از پخش‌نشدن صدای او در صدای و سيمای جمهوری اسلامی، گله‌مند است.

نوش‌آبادی در اين باره گفته:‌ «همان شخصيتی که از ايشان در تبليغات استفاده می‌کند، معلوم است که آقای شجريان را قبول دارد. دولت و شخص آقای رئيس‌جمهوری ايشان را دوست دارند. جناب‌آقای جنتی (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی) هم به ايشان علاقه‌مند هستند. از اين‌ها گذشته، صدای آقای شجريان صدای ماندگار موسيقی ايران است؛ در اين موضوع شکی نيست.»

محمدرضا شجريان در رويدادهای انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ از جنبش اعتراضی به نتايج اين انتخابات پشتيبانی می‌کرد و به همين خاطر نيز بارها مورد حمله رسانه‌های طرفدار حکومت قرار گرفت.

اختلاف شجریان و صدا و سیما

صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران در آستانه اين انتخابات و پس از آن به‌ شکل گسترده‌ای از اجراهای محمدرضا شجريان، از جمله تصنیف «ايران، ای سرای اميد» و ساير ترانه‌های وی با مضمون ملی استفاده می‌کرد.

اما شجريان در نامه‌ای خطاب به عزت‌الله ضرغامی از او خواسته بود تا از پخش کارهایش او در صداوسيما خودداری کند. شجریان گفت سازمان صداوسيما هيچ نقشی در تهيه اين آثار نداشته و اين سازمان اجازه ندارد آن‌ها در هيچ‌يک از واحدهای راديو و تلويزيون پخش کند.

در تابستان ۱۳۸۹ و هم‌زمان با آغاز ماه رمضان، سازمان صدا و سيما پخش دعای ربنا با صدای محمدرضا شجريان را به طور کامل در تمام شبکه‌ها ممنوع کرد و اين ممنوعيت همچنان ادامه دارد.

«ربنا» يا «ربنای شجريان»، يکی از آثار محمدرضا شجريان و شامل چهار دعا از آيات قرآن است که همه با عبارت «ربنا» آغاز می‌شوند. اين اثر در تيرماه سال ۱۳۵۸ ضبط شده و به مدت ۳۰ سال، جزو برنامه‌های اصلی راديو و تلويزيون ايران در ماه رمضان بود.

محمدرضا شجريان يک بار نيز گفت: «در شرايطی که مردم در بهت و حيرت هستند و به گفته آقای احمدی‌نژاد، خس‌وخاشاک به حرکت در آمده‌اند، صدای من در صداوسيما جايی ندارد. صدای من صدای خس‌وخاشاک است و هميشه هم برای خس‌وخاشاک خواهد بود.»

اشاره شجريان به سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری پيشين ايران است که در روزهای نخست اعتراضات به نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، معترضان را «خس‌وخاشاک» ناميده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.