ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش درآمد دولت، طرح خروج جاده از جنگل گلستان را متوقف کرد

دولت به خاطر سقوط قیمت نفت فعلا طرح خارج کردن جاده از میان جنگل گلستان را مسکوت می‌گذارد. عبور جاده تلفات حیوانات نایاب و آتش سوزی را افزایش داده است.

دولت ایران به خاطر کاهش درآمدهایش به دلیل سقوط قیمت نفت، فعلا نمی‌تواند طرح خارج کردن جاده تزانزیت از میان جنگل گلستان را اجرا کند.

دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی فعلا طرح ساخت یک جاده جایگزین را مسکوت گذاشته است

سعید نمکی، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز دوشنبه ۱۵ دی ماه با اعلام این خبر گفت برای خارج کردن این جاده حادثه‌ساز نیاز به احداث یک جاده جایگزین است، اما به علت سخت بودن مسیر جاده جدید به بودجه‌ای ۱۰ برابر بودجه پیش‌بینی شده نیاز است که فعلاً دولت به دلیل کاهش درآمدهایش قادر به انجام این طرح نیست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید نمکی تصریح کرد دولت این طرح را رد نکرده اما «فعلاً آن را مسکوت می‌گذارد تا در زمان مناسب اجرای آن آغاز شود».

به گفته مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، جاده جایگزین باید از مسیر «گلی داغ»، «کلاله» و «مینو دشت» به «آشخانه» عبور کند که از جاده کنونی حدود ۳۰ کیلومتر طولانی‌تر است و ۱۸ کیلومتر آن گذرگاهی است که از مناطق بسیار پرپیچ و خم می‌گذرد که نیازمند زیرسازی بسیار پرهزینه است. او تأکید کرد زمانی که اجرای این طرح آغاز شود به حداقل ۳ تا ۵ سال زمان برای تکمیل آن نیاز است.

جاده مساله ساز

عبور جاده تزانزیت تهران-مشهد از میان پارک ملی گلستان مدت‌هاست مورد اعتراض حامیان محیط زیست قرار دارد.

عبور این جاده ترانزیت مورد اعتراض گسترده حامیان محیط زیست در ایران است

عبور این جاده از میان جنگل‌های گلستان باعث برهم‌خوردن تعادل اکولوژیک آن شده و همچنین شمار تلفات جانوران مختلف بر اثر برخورد با وسایل نقلیه را به شدت افزایش داده است.

از سوی دیگر، مسافران عبوری از این جاده نیز که بسیاری اوقات در کنار این مسیر اقدام به برافروختن آتش برای پخت‌وپز می‌کنند، عامل تعدادی از آتش‌سوزی‌های پارک ملی گلستان بوده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۵ درصد آتش‌سوزی جنگل گلستان توسط مسافران عبوری اتفاق می‌افتد.

عبور جاده از میان پارک ملی گلستان، این منطقه حفاظت‌شده را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده و موجب قطع ارتباط حیوانات در دو بخش شده است. از همین رو، حیوانات وحشی بسیاری هنگام عبور از جاده کشته می‌شوند.

در آخرین مورد از تصادفات جاده‌ای در این محور در روزهای اخیر یک پلنگ نایاب و همچنین یک آهو در جاده جنگل گلستان کشته شدند.

بر اساس گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست در کشور، حدود هفتاد درصد تلفات گوشت‌خواران در بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مربوط به تلفات جاده‌ای بوده است. بر اساس این آمار ۲۷ درصد تلفات پلنگ ایرانی هم در همین بازه زمانی در جاده‌ها اتفاق افتاده که ۸۳ درصد آن فقط مربوط به جاده پارک ملی گلستان است.

پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان منطقه حفاظت‌شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده است و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان زیستگاه پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.