ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تولد سالانه دو هزار نوزاد در ايران از مادران زير ۱۵ سال

سالانه نزديک به دو هزار نوزاد از مادران زير ۱۵ سال در ايران متولد می‌شوند که بيشترين رقم آن مربوط به استان سيستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور است.

آمار سازمان ثبت احوال ايران نشان می‌دهد که سالانه نزديک به دو هزار نوزاد از مادرانی که کمتر از ۱۵ سال سن دارند، متولد می‌شوند.

طی ۹ ماهه ابتدايی سال ۱۳۹۲ بيش از ۳۰ هزار دختر که کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند، ازدواج کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تنها در ۹ ماهه نخست امسال يک هزار و ۲۷۷ نوزاد از مادران زير ۱۵ سال متولد شده‌اند.

شمار نوزادانی که در سال گذشته از مادران زير ۱۵ سال متولد شده‌اند نيز يک هزار و ۷۲۷ مورد بوده است.

استان‌ سيستان و بلوچستان با ۴۶۲ مورد ولادت از مادران زير ۱۵ سال دارای بيشترين آمار و استان خراسان جنوبی با ثبت سه مورد دارای کمترين آمار بوده است.

پس از سيستان و بلوچستان، استان‌های خراسان رضوی و خوزستان با  ۱۵۸ مورد، آذربايجان شرقی با ۹۹ مورد،  آذربايجان غربی با ۹۰ مورد و کرمان با ۸۷ مورد به ترتيب بيشترين آمار تولد نوزادان از مادران کم سن را در ۹ ماهه نخست امسال به خود اختصاص داده‌اند.

همچنين آمار تولد نوزادان از مادران زير ۱۵ سال طی ۹ ماهه نخست امسال در استان‌های اردبيل ۶۹ مورد، البرز ۲۰  مورد، بوشهر ۲۰ مورد، تهران ۴۶ مورد، چهارمحال بختياری ۱۴ مورد، خراسان شمالی ۵۱ مورد، زنجان ۲۹ مورد، فارس ۲۷ مورد، قزوين ۲۲ مورد، کردستان ۲۵ مورد، کرمانشاه ۲۴ مورد، گلستان ۴۲  مورد، گيلان ۲۶ مورد، لرستان ۵۶ مورد، مازندران ۳۵ مورد، مرکزی ۱۴ مورد، هرمزگان ۵۷ مورد، همدان ۴۲ مورد و استان يزد نيز ۱۶ مورد گزارش شده است.

ازدواج در سنین پایین و پیامدهای آن

غلامرضا عليزاده، جامعه‌شناس و عضو هيأت علمی دانشگاه تهران می‌گويد درصد بالايی از ازدواج‌های دختران که در سنين پايين انجام می‌شود «به دليل فقر اقتصادی و برخی نيز به علت خرده فرهنگ‌هايی است که در جامعه وجود دارد و ربطی به مشکلات مالی ندارد.»

وی می‌افزايد:‌ «ازدواج در سنين پایین يک سری عوارض و پيامدهای منفی دارد به‌طوری که از نظر آمادگی‌های جسمی و روانی هنوز فرد کودک بوده و آمادگی اين‌که بتواند وارد مسئوليت بزرگ خانوادگی به‌عنوان همسر و مادر شود را ندارد. به همين دليل ازدواج در سن زير ۱۵ سال می‌تواند به فرد آسيب‌هايی از لحاظ روحی، روانی، عصبی و اجتماعی و همچنين فرهنگی وارد کند و طبيعتاً فرد نمی‌تواند از عهده نقشی که بايد ايفا کند، برآيد.»

به‌گفته اين استاد دانشگاه «مادر شدن در سن کم، باعث بروز بيماری‌های روان‌شناختی در فرد شده و سلامت جسمی، اجتماعی و روانی وی به خطر می‌افتد و در نتيجه نقش واقعی خود را نمی‌تواند ايفا کرده و احساس پشيمانی می‌کند.»

آمارهای سازمان ثبت احوال ايران نشان می‌دهد که طی ۹ ماهه ابتدايی سال ۱۳۹۲ بيش از ۳۰ هزار دختر که کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند، ازدواج کرده‌اند.

بر پايه قوانين ايران، سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است، اما پدر و يا جد پدری می‌توانند دختران کمتر از اين سن را نيز با اجازه دادگاه بر سر سفره عقد بنشانند.

بالا بردن سن ازدواج زنان در قوانين ايران يکی از خواسته‌های فعالان حقوق زنان در اين کشور است.

بنا به آمار ارائه شده از سوی صندوق حمايت از کودکان سازمان ملل متحد (يونيسف)، عوارض ناشی از بارداری و زايمان يکی از مهم‌ترين علل مرگ دختران در سنين ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه منجر به ۷۰ هزار مرگ می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.