ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار کارتونیست به قتل رسیده فرانسوی

«کابو»، «شارب»، «تینیوس» و «ولینسکی» چهار کارتونیست باسابقه و چیره‌دست فرانسوی بودند که در حمله مسلحانه به دفتر نشریه شارلی ابدو به قتل رسیدند.

شارب: «بیشتر مایلم ایستاده بمیرم تا به زانو بیفتم و به زندگی‌ام ادامه بدهم.»

«کابو»، «شارب»، «تینیوس» و «ولینسکی»، چهار کارتونیست باسابقه و چیره‌دست فرانسوی بودند که در حمله مسلحانه چهارشنبه، ۷ ژانویه به دفتر نشریه شارلی ابدو به قتل رسیدند.

در سال ۲۰۰۸ فیلم مستندی درباره جنجال کاریکاتورهای محمد در یولاندز پستن، در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. چهار کارتونیست به قتل رسیده فرانسوی هم در شب نمایش این فیلم حضور داشتند.

چهار کارتونیست به قتل رسیده فرانسوی در جشنواره فیلم کن

«کابو»، «شارب»، «تینیوس» و «ولینسکی» اصولاً کاریکاتورهای تحریک‌آمیز می‌کشیدند با گوشه و کنایه‌های جنسی و‌ گاهی حتی تا آستانه راسیسم هم پیش می‌رفتند، اما در همه حال از نگاهی جزئی‌نگر به پدیده‌ها و بحران‌های اجتماعی و سیاسی برخوردار بودند و از هیچ مقام و دستگاهی واهمه نداشتند.

کاریکاتورهای سیاسی در فرانسه بسیار محبوبند و نشریات طنز و کاریکاتور فروش زیادی دارند. در روزنامه‌های صبح و عصر فرانسه معمولاً یک کاریکاتور درباره موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و برخی شخصیت‌ها منتشر می‌شود و برخی نشریات هم فقط به انتشار کاریکاتور و طنز اختصاص دارند. «شارلی ابدو» یکی از مشهور‌ترین این نشریات است و چهار کارتونیست به قتل رسیده فرانسوی نیز از مهم‌ترین هنرمندان این نشریه بودند.

«شارلی ابدو» با کاریکاتور‌هایش فقط مسلمانان را دست نمی‌انداخت. این نشریه لیبرال‌ با گرایش به چپ‌، کلیسای کاتولیک و یهودیان را هم مضمون کاریکاتور‌هایش قرار می‌داد و در مجموع به عنوان یک نشریه ضد مذهبی شهرت داشت.

کابو

ژان کابو، مشهور به «کابو»، ۷۶ سال داشت و مهم‌ترین کارتونیست سیاسی «شارلی ابدو» بود. چند نسل از فرانسوی‌ها با کاریکاتورهای او بزرگ شده‌اند. کابو در سال‌های دهه ۱۹۷۰ با نشریه «هاراکیری» که از برخی لحاظ گزنده‌تر و بی‌پروا‌تر از «شارلی ابدو» بود همکاری می‌کرد. او به خاطر کمیک استریپی که در نقد شوونیسم و رفتار برخی مردهای فرانسوی آفریده بود و با نام «دامادم» منتشر کرد، شهرت زیادی به هم زد. کابو یک کارتونیست سیاسی بود و با نظامی‌گری و جنگ‌طلبان مخالف بود.

ولینسکی

ژرژ ولینسکی هم مانند کابو کارش را با نشریه «هاراکیری» آغاز کرد. کمیک استریپ «موسیو» در نقد مشکلات اجتماعی فرانسه او را به شهرت رساند.

لوموند از ولینسکی که به نسل نهضت دانشجویی در سال‌های ۱۹۶۸ تعلق داشت، به عنوان «یک هنرمند بدبین اما عاشق‌پیشه» یاد کرده بود. گستره آثار او به عرصه طنز سیاسی هم راه می‌برد. ولینسکی ۸۰ سال داشت و پاییز سال جاری نخستین رمان مصورش را با نام «روستای زنان» منتشر کرد.

ولینسکی بار‌ها ژاک شیراک را در کاریکاتور‌هایش دست انداخته بود و با این‌حال از دست او نشان شوالیه دریافت کرد.

شارب

استفان شاربونیه که به «شارب» مشهور بود، سردبیری نشریه «شارلی ابدو» را به عهده داشت. او پس از بازنشر کاریکاتورهای محمد بار‌ها به قتل تهدید شده بود و پلیس فرانسه از او محافظت می‌کرد.

شاربونیه که از مدافعان سرسخت آزادی بیان در فرانسه بود، در گفت‌و‌گویی با لوموند گفته بود: «من بیشتر مایلم ایستاده بمیرم تا به زانو بیفتم و به زندگی‌ام ادامه بدهم.»

این گفته شاربونیه سر زبان‌ها افتاده و بار‌ها به مناسبت‌های مختلف نقل شده است.

تینیوس

برنا ورلاک، مشهور به «تینیوس»، یک کارتونیست آرمانگرا بود. او ۵۷ سال داشت و علاوه بر شارلی ابدو با چند نشریه دیگر فرانسه از جمله «مارین» و «فلوئید گلاسیال» همکاری می‌کرد. او چندین کتاب منتشر کرده بود. «پنج سال بعد از سارکوزی‌»اش معروف بود. «تینیوس» در این اثر با رییس جمهور پیشین فرانسه تسویه حساب می‌کند.

او گفته است: «اگر بدانم که کاریکاتورهای من باعث می‌شود یک قتل یا آدم‌ربایی انجام نشود، یا یک مین ضد نفر منفجر نشود، نمی‌خوابم و هر روز و هر شب، بی‌وقفه طرح می‌زنم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رونمایی از جلد جدید هفته نامه”شارلی ابدو”

    […] بیشتر بخوانید: چهار کارتونیست به قتل رسیده فرانسوی […]

  • بابک

    دهه شصت هجری در ایران ، افراد عادی زیادی در شهرهای ایران ، تنها به جرم داشتن ریش یا عکسی از خمینی در مغازه توسط سازمانی ترور شدند ... چند سال بعد همین کشور فرانسه به آنها پناهندگی داد .. به شخصه خودم کسانی را می شناسم که تنها به دلیل داشتن ریش !! (که متاسفانه آن زمان نشانی از اعتقاد به نظام حاکم بود ) ترور شدند (درحالی که هیچ ارتباطی با نظام حاکم نداشتند )و خانواده هایی زیادی از هم پاشیدند و سر از ناکجا آباد در آوردند و همان موقع سران این سازمان که افتخار به این کار می کردند توسط فرانسه مورد تشویق قرار گرفتند . اگر رژیم جمهوری اسلامی جنایت کرده ، اگر این حکومت ظلم های زیادی به مردم ایران کرده و کسی منکرش نیست ، امثال این سازمان ها دست کمی از این حاکمان رژیم نداشتند که خود بهانه ای به دست رژیم برای سرکوب بیشتر می دادند . همین کشور فرانسه که داد ازادی بیان سر میدهد در آن سالها به کسانی پناهندگی داد و حمایت کرد که افراد بیگناه زیادی را به جرم نه بیان و تفکر بلکه ظاهر شان !! کشته بودند ... قدری منصف باشیم به فکر بچه هایی که جلو چشمشمان پدرشان را زدند و با موتور فرار کردند باشیم ... این سه نفر که به دفتر این نشریه در پاریس حمله کردند احمق هایی بودند که فقط باعث مظلوم جلوه دادن فرانسوی های شدند ..... اینقدر کاسه داغ تر از آش نشویم ....

  • رونمایی از روی جلد شماره‌ی تازه «شارلی ابدو»

    […] بیشتر بخوانید: چهار کارتونیست به قتل رسیده فرانسوی […]

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 82

    […] ابدو”، زبان آختۀ انتقاد چهار کاریکاتوریست به قتل رسیده فرانسوی گزارشی دیگر در باره چهار طراح نامدار فرانسوی که در […]

  • Aram

    طبعا ارتباط دادن وضع مالی افراد به مذهبشون مصداق نژاد پرستی و انتی سمیتیزم محسوب میشه ولی متهم کردن همه پیروان یک مذهب به افراطی و جنایتکار بودن هیچ ایرادی ندارد و مصداق ازادی بیان است.

  • Aram

    جالبه که سال ۲۰۰۹ شارلی ابدو یکی از نویسنده هاش را اخراج میکنه چون حرف ضد یهودی زده. طرف دادگاهی و محکوم میشه. بعد از ازدواج پسر سارکوزی با یک دختر یهودی نویسنده شارلی ابدو در ستونش مینویسه که پسر سارکوزی پیشرفت میکنه . کیفرخواست ایشون بوده که بر اساس قضاوت اینکه وضعیت مالی کسی به مذهبش ربط داره حرفی که ایشون زده ضد یهودی است. http://iroots.org/.../charlie-hedbo-fired-writer-for.../

  • جمهوریخواه

    وقتیکه از ما سکولارها،دمکراتها،ملیون و چپها می‌کشتند، زنجیر میکردند، سانسور میشدیم، فرار میکردیم، غربی‌ها میگفتند که مسائل داخلی‌ خودشان است، باید روند تحوّل خود را خود به پیمایند، ما غربی‌ها تعدادی از آنها را بنام مهاجر و پناهنده خواهیم پذیرفت تا تاثیر گذار فرهنگشان در دراز مدت شوند، تا آنزمان هم بازار خرید و فروش ما با آنها رونق خواهد داشت، ز هر طرف کشته شود ...نفع ما پابرجاست ! میگفتیم شتر اسلام در پشت خانه همه نشسته است، خانه اول "ایران" بود، نوبت خیلی‌‌ها خواهد رسید. روزگار، غربی‌ها را به جنگ با مستضعفین مسلمان جنگجو و خشونت طلب در خارج از مرز‌هایشان کشاند و اکنون این جنگ تمدن‌ها با فرهنگ‌های دینی به داخل مرز‌های غربی‌ها کشیده شده است. نتیجه اینکه کنترل و تفتیش عقاید بشکل مدرن و بنام امنیت ملی‌ برای شهروندان (بخصوص مهاجرین چوب هر دو سر طلا) تنگتر شده و سیستم جهانی‌ حاکم بر سرنوشت توده‌ها با پروپاگاندا و جنگ روانی‌- تبلیغاتی خود، حقایق سیاسی و منافع اقتصادی را همچنان در کنترل خود دارد و تاریخ نویس جعلی, انسان امروزی است !

  • بهنام

    روحشان شاد و راهشان پر رهرو . تلاش و کوشش فراوانی در مبارزه با خرافات و تقدس نمایی رهبران خود خوانده دینی و مذهبی انجام دادند و عده زیادی را از جهل و خرافات نجات دادند .