ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله مسلحانه به دفتر «شارلی ابدو»

شهلا شفیق: فرانسه برای دفاع از آزادی بیان به پا خاسته

شهزاده سمرقندی در گفت‌گو با شهلا شفیق

شهلا شفیق در گفت‌و‌گو با شهزاده سمرقندی حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو را در متن فتوای قتل سلمان رشدی و رویدادهای پس از انقلاب ایران بررسی می‌کند.

سه مرد مسلح به سلاح سنگین صبح چهارشنبه (۷ ژانویه/ ۱۷ دی) به دفتر نشریه فکاهی «شارلی ابدو» در پاریس حمله کردند. «کابو»، «شارب»، «تینیوس» و «ولینسکی» چهار کارتونیست باسابقه و چیره‌دست فرانسوی در حمله مسلحانه به دفتر نشریه شارلی ابدو به قتل رسیدند.

فرانسه برای آزادی بیان به پا خاسته

پیشینه دشمنی اسلامگرایان با «شارلی ابدو» به جنجال کاریکاتورهای پیامبر اسلام در روزنامه دانمارکی «یولاندز پستن» بازمی‌گردد. «شارلی ابدو» این کاریکاتورها را بازنشر کرد.

شهلا شفیق، نویسنده و جامعه شناس

در همان زمان گروهی از روشنفکران مانیفستی بر ضد اسلامگرایی و تعصب مذهبی منتشر کردند. این مانیفست را ۱۲ روشنفکر شناخته شده، از جمله سلمان رشدی، نویسنده هندی‌تبار بریتانیایی، شهلا شفیق، جامعه‌شناس و نویسنده ایرانی و آیان هیرسی علی، نماینده سومالی‌تبار پارلمان هلند امضاء کردند. در این بیانیه آمده است: «پس از غلبه جهانیان بر نازیسم اکنون خطر دیگری جهان را تهدید می‌کند: اسلام‌گرایی.»

آیا در پرتو حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» آزادی‌های مدنی به مخاطره افتاده است؟ شهزاده سمرقندی این موضوع را با شهلا شفیق در میان گذاشته است.

این نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی بر آن است که حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» جهانیان را بیش از پیش بر ضرورت صیانت از آزادی بیان آگاه کرد. او این حادثه را در متن فتوای قتل سلمان رشدی و جنجال کاریکاتورهای پیامبر اسلام بررسی می‌کند و به سرآغاز اسلامگرایی در سال‌های نخست انقلاب ایران و به وظیفه روشنفکران ایرانی راه می‌برد.

گفت‌وگوی شهزاده سمرقندی با شهلا شفیق را می‌شنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پرهام

    خانم شفیق میشه بپرسم اگر بحث حمایت از آزادی بیآن هست چرا DIEUDONNÉ (کمدین معروف فرانسوی) بعد از اینکه با موج من چارلی هستم همراهی نمیکنه دستگیر میشه؟

  • رونمایی از روی جلد شماره‌ی تازه «شارلی ابدو»

    […] شهلا شفیق: فرانسه برای دفاع از آزادی بیان به پا خاسته […]

  • میترا

    فرانسه وقتی با  ستیزه جویان  اسلامگرا   مخالف است که  ستیزه جویان  تهدیدی علیه امنیت فرانسه به حساب بیایند.   زمانی که همین  ستیزه جویان  در حال  جنایت و آدمکشی   در سوریه و  عراق   بودند ،  دولت فرانسه از آنها  به  صورت پنهان و آشکار حمایت می کرد  چون در آن دو کشور ، جنایت ها و آدم کشی های این افراد به نفع دولت فرانسه بود.

  • mansour

    مرز آزادی بیان کجاست؟روشنفکر کیست؟مبارزه با تعصبات مذهبی ـ ایدئولوژی چگونه صورت میگیرد؟نقش حکام دیکتاتور در خفقان و ترور چه میزان است؟آیا اسلامیست بدتر از یهودیسم،مسیحیسم ،کمونیسم و غیره... است؟ آیا مدافعان حقوق بشر مسلمانان را هم در صف بشر می بینند؟ توهین و یا به تمسخر گرفتن مذهبیون،دگراندیشان و رنگین پوستان و یا نفی و سرکوب و غارت آنان به معنای احترام به آزادی بیان است و آیا چنین اعمال و گفتاری با اصول و قوائد دمکراسی واقعی(نه از نوع نژادپرستانه غربی - مسیحی - صهیونیستی و یا دمکراتیکی مارکسیستی -لنینیستی و مائوئیستی )مطابقت دارد؟ به نظر من  هر کس که رعایت شرایط فرهنگی وتعصبات انسان ها را  در جوامع بشری نمی کند و از روی خشم و گره های شخصیتی -اجتماعی و یا به خاطر کسب درآمد و یا بدست آوردن پست و مقام اقدامات و بیانات رادیکال را با مذهبیون اغاز میکند،فرق چندانی با داعشی های مسلمان افراطی ندارد و این گونه افراد اصلأ جزو روشنفکران محسوب نمی گردند،بلکه به چنین اشخاصی باید به عنوان یک کارشناس  تندرو نگاه کرد.مثلأ باید گفت اسلام شناس،مسیحیت شناس ،یهودیت شناس،مارکسیست  شناس و غیره... روشنفکران علاوه بر کسب آگاهی،تحقیقات کافی واساسی، تجزیه و تحلیل دین و جهان بینی های موجود،وظیفه دارند که در خدمت مردم خود و جامعه بشری باشند و نه اینکه به جنگ میان ادیان،ملل،فومها و گونه های انسانی دامن بزنند!

  • Amirarsalan

    این حملات از طرف رژیم ایران و سپاه قدس برنامه ریزی شده تا با ایجاد رعب و وحشت مواضع نمایندگان اروپا خصوصا" فرانسه را در گروه 5+1 عوض کنه و آنها را با قول مبارزه با تروریست نروتر کنه. مسولین اصلی القاعده و برخی از رهبران داعش در ایران زندگی میکنند و مجبورند دستورات آنها را برای اجرا به افراد القاعده و داعش بدند