ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شارلی ابدو» این‌ هفته در یک میلیون نسخه

دفتر «شارلی ابدو» را پلیس مهر و موم کرده، با این‌حال روزنامه «لیبراسیون» و شبکه «کانال پلوس» به نشانه همبستگی و دفاع از آزادی بیان، امکانات لازم را در اختیار همکاران روزنامه‌نگارشان قرار دادند.

به‌رغم حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» در پاریس که به کشته شدن چهار کارتونیست برجسته و هشت روزنامه‌نگار انجامید، این نشریه در هفته جاری در شمارگان یک میلیون نسخه منتشر می‌شود. تیراژ متعارف «شارلی ابدو» معمولاً از ۶۰ هزار نسخه تجاوز نمی‌کند.

«شارلی ابدو» شماره مربوط به رمان «تسلیم» نوشته میشل هولبک: سال ۲۰۲۲ روزه می‌گیرم

ریچارد مالکا، وکیل نشریه «شارلی ابدو» به خبرگزاری فرانسه گفته است به دلیل حمله مسلحانه به دفتر این نشریه خوانندگان بیش از گذشته به آن علاقمند شده‌اند، چنانکه انتظار می‌رود یک میلیون نسخه از این نشریه در هفته جاری به فروش برسد. به گفته مالکا نشریه شارلی ابدو این هفته به جای ۱۶ صفحه فقط در ۸ صفحه منتشر می‌شود.

سه مرد مسلح به سلاح سنگین صبح چهارشنبه (۷ ژانویه/ ۱۷ دی) به دفتر «شارلی ابدو» در پاریس حمله کردند. «کابو»، «شارب»، «تینیوس» و «ولینسکی» چهار کارتونیست باسابقه و چیره‌دست فرانسوی در این حمله مسلحانه به قتل رسیدند.

پاتریک پلو، یکی از روزنامه‌نگاران تحریریه شارلی ابدو صبح امروز مهمان خبرگزاری فرانسه بود. او گفت: «ما به کارمان ادامه می‌دهیم و مصمم هستیم همین هفته شماره تازه‌ای منتشر کنیم. کار آسانی نیست. ما از فقدان همکارانمان رنج می‌بریم، عزاداریم.»

دفتر مهر و موم شده «شارلی ابدو»

به گفته این روزنامه‌نگار، استفان شاربونیه که به «شارب» مشهور بود و سردبیری نشریه «شارلی ابدو» را به عهده داشت، همواره به تأکید می‌گفته این نشریه می‌بایست به هر ترتیبی که شده به طور منظم منتشر شود.

سردبیر «شارلی ابدو» یکی از چهار کارتونیستی بود که در حمله مسلحانه به دفتر این نشریه به قتل رسید.

روزنامه لیبراسیون اعلام کرده است که از جمعه همین هفته میز کار و امکانات تحریریه را برای روزنامه‌نگاران «شارلی ابدو» فراهم می‌کند. به دلیل حمله مسلحانه روز گذشته، پلیس فرانسه دفتر کار روزنامه‌نگاران شارلی ابدو را مهر و موم کرده است. لوموند و شبکه تلویزیونی «کانال پلوس» هم اعلام آمادگی کرده‌اند که امکانات لازم را در اختیار روزنامه‌نگاران «شارلی ابدو» قرار دهند.

در سال ۲۰۱۲ هم، هنگامی که اسلامگرایان دفتر «شارلی ابدو» را به خاطر انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام به آتش کشیدند، روزنامه لیبراسیون در اختیار اعضای تحریریه این نشریه فکاهی امکانات لازم برای ادامه کار را قرار داد.

پیشینه دشمنی اسلامگرایان با «شارلی ابدو» به جنجال کاریکاتورهای پیامبر اسلام در روزنامه دانمارکی «یولاندز پستن» بازمی‌گردد. «شارلی ابدو» این کاریکاتور‌ها را بازنشر کرد. یورن میکلسن، سردبیر «یولاند پستن» اما اعلام کرده است که برای جلوگیری از تنش‌آفرینی و تحریک احساسات مسلمانان از انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام خودداری می‌کند.

یورن میکلسن گفته است: «"یولاند پستن" نسبت به امنیت جانی همکارانش احساس تعهد می‌کند. برای همین تصمیم گرفته از انتشار کاریکاتورهای تازه‌ای از پیامبر اسلام خودداری کند.»

در همان حال روزنامه‌های «پولیتکرن» و «برلینسکه» در دانمارک کاریکاتورهایی را که پیش از این «شارلی ابدو» از پیامبر اسلام منتشر کرده بود، بازنشر کرده‌اند.

در این میان مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران حمله روز چهارشنبه مردان مسلح به دفتر نشریه «شارلی ابدو» در پاریس را محکوم کرده و در همان حال گفته «سوء‌استفاده از آزادی بیان» غیرقابل قبول است.

ابتدا قرار بود که امروز پنج‌شنبه (۸ ژانویه/۱۸ دی ماه) عده‌ای از روزنامه‌نگاران و روشنفکران ایرانی به احترام روزنامه‌نگاران کشته شده «شارلی ابدو» و دفاع از آزادی بیان مقابل ساختمان پلمپ شده‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران اجتماع کنند. اما نیروی انتظامی مانع از برگزاری این گردهمایی شد.

کانون نویسندگان ایران در نامه‌ای خطاب به نویسندگان، روزنامه‌نگاران و مردم فرانسه حمله تروریستی به دفتر مجله «شارلی ابدو» را محکوم کرده و گفته است که نویسندگان و مردم ایران رنج و خشم آن‌ها را درک می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    خیلیها میخواستند نور اسلام را خاموش کنند اما نتوانستند غلطی کنند و خودشان خفقان گرفتنداین نور تا نابودی همه ظالمان پاینده است بیهوده دست و پا نزنید

  • Bahram

    هر گاه ما خوراکی که چند روز مانده را بخوریم از درون منقلب می‌شویم. مسائل فرهنگی هم همین حال را دارد.قوانین اسلام که در زمان محمد و از زندگی‌ اعراب آن زمان ریشه گرفته چون با زمان پیش نرفته کهنه و گندیده شده و با اعتقاد به آن انسان را منقلب میکند، و عکس العمل آن جنایاتیست که مسلمانان معتقد به آن قوانین در سراسر جهان انجام میدهند.خوردن غذای مانده شما را بی‌ اراده به سوئ مستراح میکشد و غذای فرهنگی گندیده هم که به چه راحتی حضرات را به آدم کشی وامیدارد.اسلام خوب و بد وجود ندارد. تجربه ما ایرانیان نشان میدهد که مسلمانان خوبمان ما را میخواهند به دوران خمینی برگردانند و بدهاشان همچون همین ادمکشان هنرمندان عمل می‌کنند.باید در مقابل این دین گندیده مقاومت کرد ،نباید کوتاه آمد.