ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزايش ۵۷۵ درصدی هزينه خوراک در ایران طی هشت سال

در گزارشی که به شورای عالی کار ارائه شده است، هزينه خوراک خانوار در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ خورشیدی، ۵۷۵ درصد و هزينه زندگی ۴۹۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

در یک گزارش ویژه که به شورای عالی کار ارائه شده است، گفته شده که هزينه خوراک خانوار در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲، رشدی ۵۷۵ درصدی و هزينه زندگی ۴۹۰ درصد رشد داشته است.

خبرگزاری مهر، روز جمعه ۱۹ دی‌ماه نوشت که این گزارش اين هفته توسط نماینده کارگران درباره وضعيت زندگی نيروی کار  به شورای عالی کار ارائه و در این شورا خوانده شده است.

در این گزارش آمده است که در سال ۹۲ نمايندگان کارفرمايان پذيرفتند که ميزان افزايش حقوق کارگران از تورم ۲۵ درصد عقب مانده است و در يک پيمان دسته‌جمعی قرار شد در بازه‌های زمانی نسبت به جبران آن اقدام کنند اما مجلس با يک کار غيرکارشناسانه با عنوان تثبيت قيمت‌ها از ادامه اين کار جلوگيری کرده است.

بر اساس این گزارش در طول سال‌های اخير کاهش قدرت خريد و ميل به سوی خريد حداقلی برای زنده ماندن، کاهش تقاضا و در کنار آن کاهش عرضه، ظرفيت توليد و سطح اشتغال؛ همچنین آغاز بحران تورم، رکود در صنعت و افزايش تورم ناشی از رکود و بحران کاهش قدرت پول ملی، از جمله مسائلی بوده‌اند که جامعه کارگری با آن‌ها درگير شده است.

در آمار این گزارش آمده است که هزينه ماهانه زندگی خانوار چهار نفره کارگری در سال ۸۴ به ميزان ۵۵۸ هزار و ۵۷۵ تومان بوده که اين ميزان در سال ۹۲ به ۲ ميليون و ۷۳۲ هزار و ۵۸۷ تومان رسيد که ۴۹۰ درصد افزايش نشان می‌دهد.

همچنین ميانگين هزينه مواد خوراکی از ماهانه ۱۲۴ هزار و ۸۳۲ تومان در سال ۸۴ به ۷۱۷ هزار و ۸۰۶ تومان در سال ۹۲ رسيد که نشان دهنده ۵۷۵ درصد رشد در هزينه‌های خوراکی است. ميانگين شاخص اجاره مسکن نیز رشد ۳۶۰ درصدی داشته است.

همه این‌ها در حالی است که دستمزد با کليه مزايا در سال ۸۴ خورشیدی ۱۶۱ هزار و ۱۱۰ تومان بوده که اين ميزان در سال ۹۲ با ۳۴۰ درصد افزايش به ۵۴۰ هزار و ۸۳۷ تومان رسيده است.

این گزارش همچنین به آخرین آمار بانک مرکزی ایران اشاره کرده و گفته است طبق این آمار نرخ تورم ماهانه ۱/۹ درصد گزارش شده که بيشترين مقدار در يک سال و نيم گذشته بوده است.

آمار اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد که مقدار تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها در آذرماه سال جاری به ۳/۳  درصد رسيده که يکی از بيشترين تورم‌های ماهانه بوده و اين رشد در يک سال و نيم گذشته بی‌سابقه بوده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه که به تورم محاسبه‌شده در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش گفته می‌شود، در گروه خوراکی‌ها در آبان‌ماه سال جاری معادل ۹/۲ درصد بود که در آذرماه جهش ۴/۶ درصدی پیدا کرد و در آخرين ماه پاييز به ۱۳/۸ درصد رسيد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.