ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امدی کولیبالی؛ تروریستی که با سرکوزی دست داده بود

همدست احتمالی برادران کواشی، پنج سال و نیم پیش هم در رسانه‌ها مطرح شده بود؛ وقتی که با یک گروه ده نفری جوانان به الیزه رفت تا با رئیس جمهور وقت فرانسه دیدار کند.

همدست احتمالی برادران کواشی، پنج سال و نیم پیش هم در رسانه‌ها مطرح شده بود؛ زمانی که با یک هیئت ده نفری جوانان به کاخ الیزه رفت تا با رئیس جمهور وقت فرانسه دیدار کند.

در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ بود که امدی کولیبالی با نیکلا سرکوزی دیدار کرد. سرکوزی آن زمان رئیس جمهور فرانسه بود و ده جوان فرانسوی را به حضور پذیرفته بود تا در باره سیاست کارآفرینی دولت‌اش با آنها صحبت کند. کولیبالی یکی از آن ده نفر بود. در ‌آن موقع ۲۷ ساله بود و داشت در شرکت کوکاکولا دوره می‌دید.

‌‌در ‌آن موقع، مجله «لو پاریزین» از این ملاقات گزارش داد و حتی عکس کولیبالی را هم چاپ کرد. کولیبالی گفته بود که صرفنظر از این که سرکوزی  را دوست داشته باشد یا نه، تحت تاثیر او قرار گرفته: «به هر حال او رئیس جمهور است.»

پنج سال و نیم بعد، کولیبالی صدر خبرها شد و این بار‌، داستان‌اش فرق می‌کرد: او بخشی از زنجیره‌ حملات اسلامگرایان بود. دو روز پیش از گروگانگیری او، برادران کواشی به دفتر مجله شارلی ابدو حمله کرده و ۱۲ نفر را کشته بودند. زمانی که ‌آنها در یک چاپخانه مخفی شده بودند، کولیبالی ۳۲ ساله، چند نفر را در مغازه مخصوص یهودیان (کاشر) گروگان گرفت.

کولیبالی در حین گروگانگیری کار عجیبی انجام داد. ساعتی بعد از گروگانگیری در روز جمعه ۹ ژانویه، به شبکه تلویزیونی BMFTV تلفن کرد و با کارکنان ‌آنجا مصاحبه کرد.

کولیبالی گفت به این دلیل گروگانگیری کرده که دولت فرانسه به شبه‌نظامیان داعش حمله کرده است. خبرنگار شبکه تلویزیونی از او پرسید آیا دستوری برای عملیاتش داشته؟ امدی جواب داد: بله.

در این زمان عکس او در تمام خبرگزاری‌ها منتشر شده بود. او احتمالا همان کسی است که روز پنجشنبه در مون روژ در جنوب پاریس نیز یک مامور پلیس زن را به قتل رساند. کولیبالی در گفت‌وگو با BMFTV خود را همدست برادران کواشی معرفی کرد و گفت: قرار ما این بود که ‌‌آنها به شارلی ابدو حمله کنند و من به پلیس ....

کولیبالی فرزند هفتم یک خانواده ده نفری است و در جنوب پاریس به دنیا ‌آمده بود. او در گذشته به دلیل سرقت و قاچاق مواد مخدر چند مرتبه دستگیر شده و چند سال در زندان به سر برده بود، اما تازه در سال ۲۰۱۰ اسمش در ارتباط با گروه‌های اسلامگرا مطرح شد.

او در نقشه‌ نجات یک اسلامگرا از زندان دست داشت. در زمان دستگیری امدی، ۲۴۰ خشاب کلاشنیکف از خانه‌اش پیدا کردند.  او به پنج سال زندان محکوم شد و در پایان سال ۲۰۱۳ با تعلیقی شدن باقیمانده حبس‌اش آزاد شد.

امدی در زمان حبس با شریف کواشی آشنا شده بود. او روز جمعه در مصاحبه با BMFTV  گفت: «می‌خواهم ارتش از حمله به "دولت اسلامی" دست بکشد؛ از جنگ با اسلام عقب بنشیند.»

وقتی از کولیبالی پرسیده شد چند نفر در سوپرمارکت هستند، گفت: ۴ مرده و ۱۷ زنده... ۱۶ مرد و زن به علاوه یک بچه.

کولیبالی بعد از تماس با تلویزیون BMFTV بی‌احتیاطی کرد و سهوا دکمه قطع ارتباط را فشار نداد. در نتیجه پلیس توانست با شنود حرف‌هایش پی به وضعیت سوپرمارکت ببرد.

در ساعت ۱۷ نیروهای ویژه به سوپرمارکت حمله کردند. شبکه تلویزیونی یاد شده گزارش داد که کولیبالی در زمان شروع حمله داشت دعا می‌خواند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.