ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری نشست امنیتی پاریس پس از «راهپیمایی همبستگی»

در جلسه ستاد بحران دولت فرانسه این پرسش به بحث گذاشته می‌شود: چگونه برادران کواشی و امدی کولیبالی موفق شدند حملات تروریستی را انجام دهند. مقامات امنیتی آن‌ها را می‌شناختند.

فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه برای بررسی حوادث تروریستی هفته گذشته، با وزرای کابینه خود جلسه گذاشته تا وضعیت امنیت ملی فرانسه در روزهای آینده را بررسی کند.

جلسه ستاد بحران دولت فرانسه با حضور نخست‌وزیر، وزیر کشور و مسئولان امنیتی و پلیس برگزار می‌شود.

پرسش اصلی در این جلسه این است که چطور برادران کواشی و امدی کولیبالی که برای مقامات امنیتی شناخته شده بودند، توانستند چنین حملاتی را سازماندهی کنند.

پیش‌تر اعلام شده که برادران کواشی، در فهرست افراد تحت نظر دولت بریتانیا و آمریکا بودند. امدی کولیبالی هم پیش از این متهم شده بود که به فراری دادن یک شبه‌نظامی شناخته شده از زندان، کمک کرده است.

طبق اطلاعات منتشر شده، کولیبالی در زندان با برادران کواشی آشنا شده بود. یکشنبه ۱۱ زانویه ویدئویی منتشر شد که در آن کولیبالی به گروه «دولت اسلامی» (داعش) اعلام وفاداری می‌کند. او در در یک سوپرمارکت مخصوص یهودیان، چندین نفر را گروگان گرفت و چهار تن از گروگان‌ها را هم به قتل رساند. کولیبالی عامل احتمالی قتل یک پلیس زن در محله «مون‌روژ» در جنوب پاریس نیز محسوب می‌شود.

در جریان حملات هفته گذشته به دفتر مجله شارلی ابدو و مغازه یاد شده، در مجموع ۱۷ نفر کشته شدند. هر سه عامل حملات در درگیری‌ با پلیس کشته شدند.

یکشنبه ۱۱ ژانویه‌، بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم پاریس، برای نشان دادن همبستگی علیه افراطی گری به خیابان‌ها آمدند.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرده که این راهپیمایی بزرگ‌ترین راهپیمایی این کشور بوده و در مجموع چهار میلیون نفر در راهپیمایی‌های «همبستگی» در فرانسه شرکت‌ کرده‌اند.

علاوه بر دولت فرانسه، قرار است روز دوشنبه ۱۲ ژانویه، در بریتانیا هم جلسه بحران تشکیل شود. دولت دیوید کامرون برای بررسی حملات پاریس و بررسی راهکارهای بریتانیا برای مقابله با حملات مشابه، جلسه برگزار خواهد کرد.

واکنش سازمان گزارشگران بدون مرز به راهپیمایی دیروز

در حالی که اغلب رسانه‌های بزرگ خبری، همبستگی مردم فرانسه در راهپیمایی روز گذشته را مورد تاکید قرار داده‌اند،‌ یک سازمان‌های حقوق بشری از حضور رهبران برخی کشورها در این مراسم انتقاد کرده‌ است.

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعیه‌ای با ابراز انزجار از حضور مقامات کشورهای سرکوبگر آزادی اطلاع‌رسانی در تظاهرات همبستگی با قربانیان حمله‌های تروریستی، گفته است که ما باید همبستگی خود را با شارلی اعلام کنیم اما نباید دیگر شارلی‌های جهان را که سرکوب می‌شوند، فراموش کنیم.

در این اطلاعیه نوشته شده است: «به چه عنوان نمایندگان رژیم‌های دشمن آزادی مطبوعات برای تظاهرات همبستگی با روزنامه‌‌ای که همواره از آزادی بیان دفاع کرده است، به پاریس می‌آیند؟»

گزارشگران بدون مرز اضافه کرده است: «در این کشورها روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران به شکل نظام‌مند سرکوب می‌شوند. کشورهایی چون مصر، روسیه، ترکیه، الجزایر یا امارات متحده عربی و عربستان! این کشورها در آخرین رده‌بندی گزارشگران بدون مرز در رده‌های بالایی جدول قرار ندارند.»

در این بیانیه از قول کریستف دولوار، دبیر اول گزارشگران بدون مرز آمده است: «حضور مقامات کشورهایی که در کشورهای خود روزنامه‌نگاران را به سکوت وادار می‌کنند و امروز با سوء استفاده از احساسات برانگیخته مردم می‌خواهند چهره‌ای بهتر از خود نشان دهند، غیر قابل تحمل است. آن‌ها در بازگشت از این تظاهرات رسمی به سیاست سرکوب خود ادامه می‌دهند.»

او اضافه کرده که نباید اجازه داد دشمنان آزادی اطلاع رسانی، با حضورشان در این تظاهرات به کشته‌شدگان شارلی ابدو توهین کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.