ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سلامت معلولان ایرانی در گروی بخش خصوصی

نتیجه تحقیقات حادثه مسمومیت معلولان ذهنی آسایشگاه پاکدشت در اثر سوپ جوی آلوده هنوز بعد از یک ماه مشخص نشده. ۸۰ درصد خدمات بهزیستی را بخش خصوصی به عهده گرفته است.

یک ماه از مسمومیت معلولان ذهنی در اثر سوپ جو آلوده در آسایشگاه «پدربزرگ» پاکدشت می‌گذرد و با این حال هنوز نتایج آزمایش‌های نمونه غذایی به سازمان بهزیستی اعلام نشده است. در این حادثه که ۳ دی ماه سال جاری اتفاق افتاد سه تن از معلولان در اثر مسمومیت غذایی درگذشتند و ۲۷ معلول ذهنی دیگر هم بستری شدند.

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور به خبرگزاری تسنیم گفته است: «این آسایشگاه جزو مراکز نسبتاً خوب سازمان بوده و کارنامه خوبی داشته. این موضوع به‌معنای توجیه علت مسمومیت در این آسایشگاه نیست و از مسئولان پزشکی قانونی ‌خواسته‌ایم تا هرچه سریع‌تر نسبت به روشن شدن علت این حادثه شفاف‌سازی‌ کنند.»

صاحب امتیاز، مدیر عامل و مسئول فنی آسایشگاه «پدربزرگ» پاکدشت که بازداشت شده بود، به قید وثیقه آزاد شده است. پیش از این، یحیی سخنگویی، معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی وعده داده بود که تا هفتم دی‌ماه نتیجه آزمایش‌های سوپ جوی آلوده مشخص شود. اما این اتفاق نیفتاده است.

چنین آزمایش‌هایی ساده است. بحث بر سر میکروب‌هایی مانند «استافيلو كوكوس اورئوس» است که معمولاً در غذاهای فرآوری شده و پخته شده رشد می‌کند که مدت زیادی مانده باشند. معمولاً بعد از حداکثر یک روز نتیجه آزمایش‌های میکروبیولوژی معلوم می‌شود.

قرار بود گزارش پزشکی قانونی تا ۲۰ دی ماه اعلام شود. اما نتیجه تحقیقات این سازمان درباره دلایل مسمومیت معلولان ذهنی آسایشگاه پاکدشت نیز تاکنون اعلام نشده است.

در مرکز نگهداری معلولان پاکدشت، ۱۳۲معلول با درجات مختلف معلولیت زندگی می‌کنند. این اشخاص از سال ۱۳۸۰ به این مرکز سپرده شده‌اند و تعدادی از آن‌ها نیز مجهول‌الهویه‌اند و هیچ خانواده‌ای ندارند. به همین جهت تاکنون بستگان معلولان از سازمان بهزیستی شکایت نکرده‌اند. همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور اما وعده داده است که با وجود آنکه در این پرونده شاکی خصوصی وجود ندارد، «مطالبات قانونی معلولان» را پیگیری کند.

در آسایشگاه پاکدشت پزشک مقیم وجود ندارد. روز حادثه، یکی از دو پرستار مقیم، خبر مسمومیت گوارشی را به اطلاع اورژانس رسانده بود. سه نفر از معلولان پیش از سر رسیدن آمبولانس فوت کرده بودند. مسئولان سن افراد مسموم شده را بین ۲۵ تا ۳۰ سال عنوان کرده بودند.

در ایران ۶۹۵ مرکز شبانه‌روزی و ۹۴۶ مرکز روزانه از ۱۲۰ هزار معلول با درجات مختلف معلولیت نگهداری می‌کنند. این مراکز زیر نظر سازمان بهزیستی اداره می‌شوند. هزینه نگهداری هر معلول معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. بخشی از یارانه دولت که به معلولان تعلق می‌گیرد، برای نگهداری آنان هزینه می‌شود.

در مجموع سازمان بهزیستی می‌تواند برای هر معلول ۴۰۰ هزار تومان در مراکز درجه یک و ۳۷۰ هزار تومان در مراکز درجه دو هزینه کند. یک میلیون تومان کسری بودجه را اشخاص نیکوکار تأمین می‌کنند.

سازمان بهزیستی کشور بر اساس ماده ۲۶ مصوبه بهمن ۱۳۸۰ در مجلس شورای اسلامی به هر شخصی که دارای عدم سوءپیشینه باشد و تابعیت ایران را داشته باشد، پروانه تأسیس آسایشگاه سالمندان می‌دهد. پس از سه سال مجوز آسایشگاه در کمیسیون ماده ۲۶ سازمان بهزیستی به بحث گذاشته می‌شود و اگر نتیجه رضایت‌بخش باشد، مجوز تمدید می‌شود. بیش از ۸۰ درصد خدمات بهزیستی را بخش خصوصی به عهده گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.