ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات «پگیدا» در چند شهر آلمان به بهانه حادثه تروریستی پاریس

کارتونیست‌های فرانسوی از آلمانی‌ها خواسته‌اند در تظاهرات «پگیدا» شرکت نکنند. نوشته‌اند: «همکاران ما را یک بار دیگر نکشید.» در این میان نشریه «شارلی ابدو» به ۱۶ زبان منتشر می‌شود.

پس از حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» در پاریس و «راهپیمایی همبستگی» در سراسر فرانسه، جنبش «پگیدا» در آلمان تظاهراتی را در شهرهای مختلف این کشور سازماندهی کرده است. قرار است شامگاه امروز در شهرهای درسدن و لایپزیگ، دوسلدورف و هانوفر تظاهراتی برگزار شود.

تظاهرات «پگیدا» در آلمان

خواست‌های اصلی‌ «پگیدا» عبارت‌اند از سخت‌گیری نسبت به پناهندگان متخلف و جلوگیری از گسترش اسلام در آلمان. مبتکر این حرکت، شخصی به نام «لوتس باخمن» دو سال به جرم سرقت در زندان بوده و ایالت زاکسن‌، زادگاه این جنبش، تنها نیم‌ درصد مسلمان دارد.

برگزارکنندگان تظاهرات پگیدا در درسدن از شرکت‌کنندگان خواسته‌اند در یک راهپیمایی که برای بزرگداشت قربانیان حادثه تروریستی پاریس برگزار می‌شود به آنان بپیوندند. بسیاری از سیاستمداران و مقامات محلی برگزارکنندگان این تظاهرات را به عوامفریبی و بهره‌برداری سیاسی از حادثه تروریستی پاریس متهم کرده‌اند.

در لایپزیک نیز قرار است شامگاه امروز تظاهراتی برگزار شود. برگزارکنندگان خود را «لگیدا» نامیده‌اند. آن‌ها اعلام کرده بودند که کاریکاتورهای پیامبر اسلام را که نشریه «شارلی ابدو» منتشر کرده بود، به نمایش می‌گذارند. مقامات محلی ابتدا نمایش کاریکاتورهای پیامبر اسلام را ممنوع اعلام کردند، اما چند ساعت بعد این منع را برداشتند. بورکارد یونگ، شهردار لایپزیگ به خبرگزاری آلمان گفته است: «آزادی بیان بسیار مهم است و پس از حملات تروریستی در پاریس اهمیت آن هم بیش از پیش آشکار شده.»

بیانیه کارتونیست‌های فرانسوی بر ضد «پگیدا»

هیتلر در راهپیمایی «پگیدا»؛ اعتراض کارتونیست‌های فرانسوی

در این میان دی تسایت گزارش داده است که عده‌ای از کارتونیست‌ها و هنرمندان فرانسوی با انتشار بیانیه‌هایی و کاریکاتورهایی جنبش «پگیدا» را محکوم کرده‌اند. هنرمندان فرانسوی اهالی درسدن و سایر شهرهای آلمان را به رواداری فراخوانده‌اند.

آن‌ها در بیانیه‌ای که در آستانه برگزاری تظاهرات «پگیدا» منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند: «ما کارتونیست‌های فرانسوی از کشتار همکارانمان بسیار متأثریم. اما به همان اندازه از تحرکات نیروهای سیاسی راست بیزاریم که تلاش می‌کنند از حادثه تروریستی در پاریس به نفع اهداف سیاسی‌شان سوءاستفاده کنند.»

بخش بزرگی از شرکت‌کنندگان در جنبش «پگیدا»را گروهی از «شهروندان خشمگین» تشکیل می‌دهند که از همه کس و همه چیز ناراضی هستند: از دولت، از احزاب و از رسانه‌ها. آن‌ها گمان می‌کنند پناهندگان و پناهجویان برای سوءاستفاده از دولت رفاه و زاد و ولد به آلمان پناه آورده‌اند. گفته می‌شود که عده‌ای از نئونازی‌ها و اوباش نیز به این جنبش پیوسته‌اند.

کارتونیست‌های فرانسوی از اهالی درسدن که خاستگاه جنبش «پگیدا»ست، خواسته‌‌اند از این جنبش فاصله بگیرند. این هنرمندان در بیانیه‌شان نوشته‌اند: «همکاران ما را یک بار دیگر نکشید.»

شارلی ابدو به ۱۶ زبان

لاشخوران پشت در؛ اعتراض کارتونیست‌های فرانسوی

شبکه خبری «فرانس انفو» گزارش داده است که نشریه فکاهی «شارلی ابدو» این هفته به ۱۶ زبان منتشر می‌شود.

باقی‌مانده تحریریه «شارلی ابدو» در دفتر لیبراسیون سرپناهی پیدا کرده و سخت مشغول تدارک شماره بعدی این نشریه فکاهی است که به شکل هفته‌نامه منتشر می‌شود.

ژرار بیار، سردبیر تازه «شارلی ابدو» در گفت‌و‌گویی که «فرانس انفو» با انجام داد، گفته است: «ما قصد نداریم یک مجله غمگین و عزادار منتشر کنیم.»

پاتریک پلو، یکی از نویسندگان برجسته «شارلی ابدو» نیز گفته است تحریریه «شارلی ابدو» با خشم کار می‌کند و می‌خواهد بگوید: نه.

بلو همچنین گفته است: ما وقت نداریم تورات، قرآن یا انجیل بخوانیم. اما هر موقع یک یهودی، یک مسلمان یا یک مسیحی جانش به خطر بیفتد، قدری یهودی، مسلمان یا مسیحی می‌شویم. در این لحظه که همکارانمان را کشته‌اند اما قدری فرانسوی هستیم.

ریچارد مالکا، وکیل نشریه شارلی ابدو پیش از این خبر داده بود که این هفته‌نامه در یک میلیون نسخه منتشر خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    از وزارت ارشاد دولت فخیمه انتظار داریم که نشریه طنز را به زبان فارسی و تیراژ وسیع ترجمه و چاپ کرده و در اختیار عموم روشنفکران جامعه قرار دهند .

  • پوف

    عجب شیر تو شیری شده !

  • Behrouz

    مسلمانان ـــ به رهبری حاج امین الحسینی ـــ و کمونیست ها ـــ پیمان مولوتف ـ ریبن تروپ ــــ متحدان نازیها بودند و حال مسلمانان وکمونیست ها مردم عادی را نازی میخوانند؟ رو که نیست سنگ پای قزوین است.