ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رونمایی از جلد «شارلی ابدو»

نشریه «شارلی ابدو» یک هفته پس از حمله مسلحانه به دفتر این نشریه به موقع منتشر می‌شود: با کاریکاتوری از پیامبر اسلام که می‌گوید: من شارلی هستم.

جلد «شارلی ابدو» یک هفته پس از کشتار پاریس

یک هفته پس از حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» این هفته‌نامه فکاهی به موقع منتشر می‌شود. این‌بار با کاریکاتوری از پیامبر اسلام بر روی جلد آن. در این تصویر پیامبر اسلام پلاکاردی در دست گرفته است که روی آن نوشته شده: «من شارلی هستم». تیتر: همه چیز بخشیده شد.

ریچارد مالکا، وکیل نشریه «شارلی ابدو» گفته است: «طبعاً این شماره شارلی ابدو هم مانند شماره‌های پیش به نقد مذاهب می‌پردازد و از اصولش عدول نمی‌کند.»

تا آخرین لحظه از جلد نخستین شماره «شارلی ابدو» رونمایی نشده بود. ابتدا قرار بود که این شماره «شارلی ابدو» در یک میلیون نسخه منتشر شود.

اریک پرتو، مدیر امور مالی نشریه شارلی ابدو اما به خبرگزاری‌ها اطلاع داده است که شماره این هفته این نشریه فکاهی در سه میلیون نسخه و به ۱۶ زبان، روز چهارشنبه ۱۴ ژانویه منتشر می‌شود. تحریریه «شارلی ابدو» آثاری را که کارتونیست‌های خارجی طراحی کرده‌اند نپذیرفته است. همه مطالب این هفته این نشریه، توسط اعضای باقی‌مانده تحریریه «شارلی ابدو» تهیه شده است.

در حمله مسلحانه هفته گذشته به دفتر نشریه «شارلی ابدو» که صبح چهارشنبه (۷ ژانویه/ ۱۷ دی) اتفاق افتاد، «کابو»، «شارب»، «تینیوس» و «ولینسکی»، چهار کارتونیست باسابقه و چیره‌دست فرانسوی و تعدادی از روزنامه‌نگاران شارلی ابدو به قتل رسیدند. پلیس دفتر نشریه را مهر و موم کرده و اعضای تحریریه این نشریه که جان سالم به در برده‌اند در دفتر لیبراسیون مستقر شده‌اند.

باقی‌مانده تحریریه «شارلی ابدو» در دفتر لیبراسیون سرپناهی پیدا کرده و سخت مشغول تدارک شماره بعدی این نشریه فکاهی است که به شکل هفته‌نامه منتشر می‌شود.

ژرار بیار، سردبیر تازه «شارلی ابدو» در گفت‌و‌گویی که «فرانس انفو» با انجام داد، گفته است: «ما قصد نداریم یک مجله غمگین و عزادار منتشر کنیم.»

پاتریک پلو، یکی از نویسندگان برجسته «شارلی ابدو» نیز گفته است تحریریه «شارلی ابدو» با خشم کار می‌کند و می‌خواهد بگوید: نه.

بلو همچنین گفته است: ما وقت نداریم تورات، قرآن یا انجیل بخوانیم. اما هر موقع یک یهودی، یک مسلمان یا یک مسیحی جانش به خطر بیفتد، قدری یهودی، مسلمان یا مسیحی می‌شویم. در این لحظه که همکارانمان را کشته‌اند اما قدری فرانسوی هستیم.

در هفته گذشته، پس از حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» ۲۱ مسجد در فرانسه مورد حمله قرار گرفته است. عبدالله زکری، سخنگوی جامعه مسلمانان فرانسه از پلیس این کشور خواسته است مساجد را تحت تدابیر امنیتی قرار دهد.

تیتر شماره این هفته «شارلی ابدو»، «همه چیز بخشیده شد» به این خشونت‌ها نظر دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    سلام ازموقع اون واقعه (حمله وکشتارمجله)خیلی ازمسایل در ذهنم چرخ میزنن......اگه این تعصبات جاهلی ازدین محمد خارج نشوددستاویزی برای اعمال سرخودافرادی دیگر درموضوعات وجاهای دیگرخواهدشد,اقا خانوم خیلی مسلمان متعصبی هستی بیا تومهد اسلام یعنی ایران زندگی کن!!!!!توبیا اینجا بزار من و ما بریم تو فرانسه ویا....زندگی کنیم من اینگونه اسلام را دوست ندارم.

  • سارا

    دوستان کسی اون کاریکاتوری که باعث حمله به دفتر مجله شدو دیده؟من نمیتونم پیداش کنم میشه لطفا لینکشو بزارین ممنون

  • سینا

    دمشون گرمممممممممممممم

  • سینا

    دمشون گرم که توهین کردن.چطور مابگیم که انجیل و تورات اونا تحریف شده و از قرآن پایین تره و کامل نیست بعد اونا نگن؟دمشون گرم.من طرفدارشونم.شما همتون بچه های ریش دار هستین...

  • چریم

    اللهم صلی علی محمد وآل محمد محمد محمد محمد محمد محمد

  • مهدی

    ﻧﻪ، ﻣﻦ ﺷﺎﺭﻟﯽ ﻧﯿﺴﺘﻢ ... ﻣﻦ ﻏﺰﻩﺍﻡ، ﻣﻦ ﺯﺧﻢ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺧﻮﻧﯿﻦ ﺑﺮﻣﻪﺍﻡ، ﺯﻣﯿﻦﺳﻮﺧﺘﻪﯼ ﺯﯾﺮ ﭼﮑﻤﻪﯼ ﻧﻈﺎﻣﯽﻫﺎﯼ ﻣﺼﺮﻡ، ﻣﻦﻣﻌﺼﻮﻣﯿﺖ ﺩﺧﺘﺮ ﭼﻬﺎﺭﺩﻩ ﺳﺎﻟﻪ ﻋﺮﺍﻗﯽﺍﻡ ﮐﻪ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥﻣﺘﻤﺪﻥ ﺷﻤﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﺠﺎﻭﺯ، ﺍﻭ ﻭ ﻫﻤﻪﯼ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﺍﺵ ﺭﺍﺁﺗﺶ ﺯﺩﻧﺪ ... ﻣﻦ ﺻﺪﺍﯼ ﺧﻔﻪ ﺷﺪﻩﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎﯼ ﻣﺮﮐﺰﯼﺍﻡ ﮐﻪﺗﻮﺳﻂ ﻭﺣﺸﯽﻫﺎﯼ ﻧﺼﺮﺍﻧﯽ ﺗﺤﺖ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺗﮑﻪﺗﮑﻪ ﺷﺪﻧﺪ، ﻣﻦ ﺳﻮﺭﯾﻪﯼ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩﺍﻡ ... ﻣﻦ ﺷﺎﺭﻟﯽ ﻧﯿﺴﺘﻢ ... ﻣﻦ ﺁﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭﺟﻪ ﺩﻭﻣﯽ ﻫﺴﺘﻢﮐﻪ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺶ ﻫﯿﭻ ﺷﻤﻌﯽ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ، ﻫﯿﭻﮐﻤﭙﯿﻨﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻧﻤﯽﺍﻧﺪﺍﺯﺩ، ﻫﯿﭻ ﺍﺷﮑﯽ ﻭﻟﻮ ﺭﯾﺎﮐﺎﺭﺍﻧﻪﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﻮﻧﻪﯼ ﻫﯿﭻ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﻧﻤﯽﻟﻐﺰﺍﻧﺪ ... ﻣﻦ ﺷﺎﺭﻟﯽ ﻧﯿﺴﺘﻢ ... ﻣﻦ ﻧﯿﻢ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﮐﻮﺩﮎ ﻋﺮﺍﻗﯽﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺳﻮﺀ ﺗﻐﺬﯾﻪﺍﻡ ... ﮐﻮﺩﮐﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯﺟﻨﮓ ﺑﯽ ﻣﻌﻨﯽ ﻭ ﻓﺎﺟﻌﻪ ﺑﺎﺭ ﻋﺮﺍﻕ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺗﺤﺮﯾﻢ ﻏﺬﺍ ﻭﺩﺍﺭﻭ ﺟﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ ... ﻣﻦ ﺷﺎﺭﻟﯽ ﻧﯿﺴﺘﻢ ... ﻣﻦ ﮐﺎﺭﯾﮑﺎﺗﻮﺭ ﻫﯿﭻ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﯼ ﺭﺍﻧﮑﺸﯿﺪﻩﺍﻡ ... ﻣﻦ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﺘﻨﺎﻗﺾ ﻭ ﺭﯾﺎﮐﺎﺭﺍﻧﻪﯼﺷﻤﺎ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﻧﺪﺍﺭﻡﻣﻦ ﺷﺎﺭﻟﯽ ﻧﯿﺴﺘﻢ ... ﻣﻦ ﺍﺯ ﺷﺎﺭﻟﯽ ﻭ ﻫﻤﻪﯼ ﺁﻥﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻣﻀﺤﮏ ﺍﺷﮏﻫﺎﯼ ﻣﺼﻠﺤﺘﯽ ﺭﯾﺨﺘﻨﺪﺑﯿﺰﺍﺭﻡ ... ﻣﻦ ﻫﻤﻪﯼ ﺁﻧﻬﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺩﺧﺎﻟﺖﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻭﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺷﻤﺎ ﻣﺘﻤﺪﻥﻫﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﮎ ﺳﯿﺎﻩ ﻧﺸﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ...

  • مهدی

    با این کارها میخوان ما مسلمان ها را تحریک کنند که عکس العمل نشان بدهیم بعد بگویند که همه مسلما نان تروریست هستند خدا لعنتشون بکند

  • مسلمان

    از اول هم معلوم بود وقتی تمام جنایت کارا ن وادم کشهای دنیا برای چی در فرانسه جمع شدند و این بازی مسخره رو راه انداختند راهپییمایی که جلودارش نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی معلومه که کارش با توهین به پیامبر رحمت و اخلاق که دنیا به خودش ندیده به پایان میرسه

  • majid

    ای رها گردیدگان آن سوی هستی قصه چیست؟ حالا بزار هر کاری که دوست دارند بکنند ، به قول قدیمی ها بزار بتازونند آخه تا کی....

  • جواد

    این شارلی یک صیهیونیست تندرو و بی خرد هست اگر ناراحت نمیشی ؟ایران متمدن ترین کشور جهان که به هیچ دینی توهین نمیکند***

  • امیر

    این آزادی بیان در عقیده نیست این انتقام گرفتن و کینه توزی بجای یک عده تندرو حداقلی با میلیاردها مسلمان میانه رو هست.ایا کسی میتواند در باره هولوکاست کاریکاتور بسازد هرگز نمیتواند. این ادامه راه حمایت از تکفیری های ضد سوریه است که فرانسه به بهانه دموکراسی در سوریه میلیونها دلار در اختیارشان قرار داد.

  • اسماعیل احمدی / زرتشت

    درود . تعصبی که کشتار انسانها را مجاز می داند وحشیگیرست ، بنام هر دین و شخصی که باشد ........

  • حجت

    واقعا متاسفام از انتشار مجدد این کاریکاتور ،دقیقا به همان اندازه که قتلهای پاریس و گروه تندرو اسلامی (داعش)منزجر کننده است چاپ این کاریکاتور موهن هم زشت و ناپسند میباشد ، نمیتوان به بهانه روشنفکری و آزادی بیان به ادیان و اعتقادات دیگران توهین کرد.

  • رضا

    یک اشتباه بزرگ را نباید با اشتباه بزرگتری جبران نمود توهین به عقاید مردم به هیچ وجه کار پسندیده ای نیست . کشیدن کاریکااتور پیامبر بزرگ اسلام بی احترامی به ایشان وهمه مسلمانان است با هر چیزی که نمیشود شوخی کرد .البته این کشتار هم یک اشتباه بزرگتر و غیر قابل بخشش است.

  • رضا

    آخرش جنگ داخلی صلیبی ومسلمانان بوقوع میپیونده

  • محمد رضا

    آقا یا خانم شارلی گرامی: نوشته اید که "اعتقاد" و "اعتقادات" تاکنون غیر از خونریزی و فلاکت و جهل برای انسان نیاورده است. پس چرا اعتقادات به آئین بهایی، جی نیزم (شاخه از آیین بودائی)، زرتشتی، آئین ایزدی های عراقی، مکتب عرفانی دراویش گنابادی و . . . هیچوقت باعث خونریزی، فلاکت و جهل انسان نشده اند. امیدوارم که متوجه شده باشید که با مطالعه در تفکر اقوام وجوامع مختلف, نمیتوان اکتفا کرد که جامعهٔ لائیکی اجازه به جراید بدهد که با مسخره کردن اعتقادات قومی طرز تفکر قوم و دین خاصی را زیر سؤال برد که آیا وجود آن دین و آئین خاص لازم است یا نه! حال فرقه ای مانند داعش را در نظر بگیرید که با افکار پارینه سنگی و کاملأ دگرگون با اسلام شماره جدید مجله فکاهی «شارلی ابدو» را بهانه ای دیگر برای قتل عام مردمی بی گناه در نقطه ای از کره خاکی وآشوب زده امان قرار ندهند. پس راه حل عملی چیست؟ اعتقادات را کنار بگذاریم! شاید برای ایرانیان متجدد مسئلهٔ کم اعتقادی یا شک در اعتقادات مذهبی بعد از انقلاب به اصطلاح اسلامی باعث تحولات افکارعمومی و حرکت به سمت دگردیسی دینی در آینده ای نه چندان دور شده باشد. اما برای قشر سنتی ـ دینی ایران، اعراب، پاکستان، افغانستان، اندونزی و مالزی چه نسخه ای باید پیچید؟ آیا آنها با دیدن شمایل محمد بن عبدالله در شمارهٔ جدید «شارلی ابدو» ساکت خواهند ماند؟ باز نوشته بودید که: در مقابل انسان هر دستاوردی داشته است از قبل "شخصیت" انسانها و "ویژگی های شخصیتی" آنها بدست آورده است. موضوع بالا را کاملأ اشتباه فهمیده اید، چون دستاوردهای علمی و عملی انسان فقط با شخصیت و ویژه گی شخصیتی بوجود نیامده و نیز نخواهد آمد. واقعأ متعجبم که چگونه این باور را دارید! با این باورهاست که احمدی نژادها، کوچک زاده ها، رسائی ها و . . . را بوجود آورد و آنها نیز بدون هیچ مطالعه حرفه ای از علم جامه شناسی , ویرانی های جبران ناپذیر ی بوجود آوردند. مسلمان یا مسیحی بودن با ناتزی یا کمونیست بودن فرق های بیشماری دارند. متاسفانه شما دین و آیین اعتقادی چند صد و چند هزارساله که در تار و پود اقوام مختلف گره خورده را با عقیده های اجتماعی قرن اخیر نمیتوانید با هم مقایسه کنید. اعتقاد در تفکر و هم احساسات و عاطفه با گذشت قرنها رسوخ کرده ولی عقیده های اجتماعی فقط در تفکرات خلاصه میشوند. در نتیجه یک طنز پرداز، نویسندهٔ روشنفکر و یا منتقد باید وجه تمایزی بین اعتقاد وعقیده قائل شوند و هر مقوله ای را بخودی خود مسخره نکند. شخصیت انسانها را به سخره کشیدن فرقی اساسی با به سخره کشیدن دین دارد که مجددأ متذکر میشوم شما وجه تمایز این دو را متوجه نشده اید. بعضی از ادیان به قول شما پوسیدهٔ آسمانی پیروان میلیاردی دارند و شوخی با اشخاص مقدس پیروان آن آیین ها باعث تنش های بیشتر و حتی ترور و قتل های بیشتری در آینده خواهد شد.

  • بهنام

    چه جالب و با مفهوم بود و محمد چه قیافه مضحکی دارد در این کاریکاتور . هیچکس مقدس نیست به خصوص این رهبران دینی خود خوانده . جناب majid یا ( حمید ) شما هم زیاد حرص نخورید و بهتر است به فکر وضعیت به قول خودتان ( دردباری ) که فعلآ مسلمین در ایران به آن دچار شده اند پرداخته و نگران گسترش فقر و فساد و فحشا در سرزمینهای اسلام من در آوردی باشید ، نه وضعیت ( دردبار ) ( مرفح ) اقتصاد فرانسه .

  • شارلی

    خطاب به آقا محمدرضا." اعتقاد" و "اعتقادات" تاکنون غیر از خونریزی و فلاکت و جهل برای انسان نیاورده است. در مقابل انسان هر دستاوردی داشته است از قبل "شخصیت" انسانها و "ویژگی های شخصیتی" آنها بدست آورده است. مسلمان بودن یا مسیحی بودن یا حزب الله بودن یا نازی بودن یا کمونیست بودن یا نظایر آنها بخودی خود مسخره و قابل تمسخرند. هرگاه یک طنز پرداز یا نویسنده یا روشنفکر و منتقد، شخصیت انسانها را به سخره کشید بیاید تا صحبت کنیم. ولی فعلا بحث روی ایدئولوژی مسخره و پوسیده ادیان آسمانی است و پیروان این ادیان باید کم کم بدنبال پاسخی برای این سئوال باشند که چرا روال زندگی خود را بر مسیر اندیشه های با منشا صراحتا خارج از این کره خاکی قرار می دهند. تا بعد.

  • نيما

    ريشخند مستقيم مذهب و شخص خاص اگر به قصد انتقام جويي يا خالي كردن عقده باشد طنز نيست هجو است كه مرتبه نازل طنز است . مثل ;نايه هاي بامزه ولي نيشدار يك نفر به ديگري . كاريكاتوريست هاي اين مجله فرانسوي هم كه پيامبر اسلام را مسخره مي كنند هجونويس هستند نه طنزنويس . طنز خنده محبت آميز است نه ريشخند پر از كينه . طنز نويس متعهد پيامبران مذاهب جهاني ( اسلام ، مسيحيت ، يهوديت و...) ، نژادها ، نقص هاي جسمي معلول ها و.. را به تمسخر نمي گيرد و اگر بگيرد كارش هجو و نوعي فحش خنده دار است نه طنز هنرمندانه .

  • محمد رضا

    متاسفم که باز دفتر نشریه «شارلی ابدو» کاریکاتورتحریک آمیز (outrageous and provocative) دیگری از پیامبر اسلام به نام من شارلی هستم را چاپ کرده. فکر میکنم آزادی بیان را نشریه «شارلی ابدو» با مسخره کردن ادیان، افکار و شخصیت های سیاسی کاملأ اشتباه گرفته. با گوگل کردن «شارلی ابدو» میتوانید خودتان قضاوت کنید. تصویر کاریکاتوری بسیار مستهجن (تصویر حضرت مسیح با خدا) منتشر شده در نوامبر ۲۰۱۲ که ازدواج دگرباشان را به سخره برده. آیا یک همجسگرای مسیحی با دیدن این تصویر متاسف و منقلب نمیشود؟ در هر حال تصاویر را ببینید و کپشن گفتاری را ترجمه کنید و متوجه میشوید آزادی بیان به تعبیر «شارلی ابدو» چیست؟ بدون زود قضاوت کردن و یا وابسته به فشار گروه فکری، دینی و علاقه به شخصیتی خاص، خودتان قضاوت کنید لطفأ.

  • Neda

     فرمان ترور سلمان رشدی  و قتلهای زنجیره‌یی و اعدامهای متعدد تحت عنوان ارتداد و دگراندیشان  و شکنجه شدید و قتل  ستار بهشتی وبلاگ نویس  مبین همین تفکر و اندیشه وحشیانه و قرون‌وسطایی است.

  • حمید

    "بلو همچنین گفته است: ما وقت نداریم تورات، قرآن یا انجیل بخوانیم. اما هر موقع یک یهودی، یک مسلمان یا یک مسیحی جانش به خطر بیفتد، قدری یهودی، مسلمان یا مسیحی می‌شویم. در این لحظه که همکارانمان را کشته‌اند اما قدری فرانسوی هستیم." ولی اگر قدری فهم و شعوری بود بجای به مسخره گرفتن کسی که در ۱۴۰۰ سال پیش زندگی میکرده به وضع دردباری که اقتصاد فرانسه به آن دچار است میپرداختید که از کاهی کوهی ساخته نشود که عده ای بیجهت کشته شده و عاملین اصلی این جنایتها راه پیمایی میلیونی  ترتیب دهند و قهقهه بزنند به فکاهی ساختن افکار فرانسویان. و این به هیچ وجهی قابل بخشش نیست.