ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های حذف شده و نگرانی‌های سینماگران

پرویز جاهد - جشنواره فیلم فجر نزدیک است. برخی فیلم‌ها را ممیزان حذف کرده‌اند. سینماگران نگران‌اند.

با نزدیک شدن زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر و به دنبال انتشار فهرست فیلم‌های پذیرفته شده در این جشنواره، خبر مربوط به حذف برخی فیلم‌ها به دلایل ممیزی، بر نگرانی‌ها و دلشوره‌های سینماگران ایرانی افزوده است. نگرانی‌هایی که بخشی از آن‌ها در نامه اخیر کانون کارگردانان سینمای ایران به رئیس جمهور بازتاب یافته است.

سی و سومین جشنواره فیلم فجر

در فهرست فیلم‌های حذف شده از بخش مسابقه جشنواره که در واقع مهم‌ترین بخش جشنواره فیلم فجر است، فیلم‌هایی از فیلمسازان سر‌شناسی چون بهمن فرمان آرا، خسرو سینایی، عبدالرضا کاهانی، محسن امیریوسفی، سیروس الوند و سامان مقدم دیده می‌شود.

بدیهی است که انتظار نمی‌رود که هر فیلمی که به یک جشنواره ارسال می‌شود (چندان فرقی نمی‌کند که کارگردان آنچه کسی باشد)، حتماً باید از طرف هیئت انتخاب جشنواره پذیرفته شده و در فهرست فیلم‌های منتخب قرار گیرد. اگر چنین بود که دیگر اصلا وجود هیئت انتخاب در یک جشنواره معنی نداشت. این قاعده تمام جشنواره هاست و فیلمسازانی که فیلم‌هایشان را برای جشنواره‌ای می‌فرستند، از قبل این قاعده را پذیرفته‌اند و به تصمیم هیئت انتخاب جشنواره احترام می‌گذارند.

اما چرا هر سال، رد شدن برخی فیلم‌ها از سوی هئیت انتخاب جشنواره فیلم فجر، این‌گونه بحث‌انگیز و جنجال‌آفرین شده و با اعتراض سینماگران مواجه می‌شود؟

واقعیت این است که در بسیاری از موارد، تصمیم هئیت انتخاب جشنواره فیلم فجر، بر حذف یک فیلم، تصمیمی غیر سینمایی و کاملاً سیاسی و تحت فشار ممیزی و سانسور بوده است. در ترکیب هیئت انتخاب و همچنین هیئت داوران جشنواره فیلم فجر، همیشه کسانی به نمایندگی از اداره ممیزی وزارت ارشاد یا سازمان‌های ذیربط دیگر وجود داشته و دارند که حرف و رأی آن‌ها بالا‌تر از رأی اعضای دیگر هیئت انتخاب است. آن‌ها این اختیار را دارند که در صورت مخالفت با یک فیلم به دلایل ممیزی، نظر هیئت انتخاب را وتو کرده و مانع از پذیرفته شدن و نمایش آن فیلم در جشنواره شوند.

در سال‌های گذشته، بار‌ها این اتفاق در مورد تولیدات سینمای ایران افتاده است و در هر دوره جشنواره فیلم فجر، همیشه یک یا چند فیلم بوده که نه به خاطر کیفیت ضعیف سینمایی آن‌ها بلکه تنها به خاطر درونمایه‌های سیاسی و اجتماعی آن‌ها، شکست تابو‌ها و نادیده گرفتن خطوط قرمز حاکم بر سینمای ایران، شانس پذیرفته شدن و نمایش در جشنواره را از دست دادند اگرچه برخی از‌‌ همان فیلم‌ها در دوره‌های بعد با تغییر مدیران سینمایی و به دنبال آن تغییر سیاست‌های وزارت ارشاد، رفع توقیف شده و حتی به نمایش عمومی گذاشته شدند.

با روی کار آمدن دولت روحانی و تغییر وزیر ارشاد و مسئولان سینمایی کشور، سینماگران ایران امیدوار بودند که دیگر دخالت‌های نیروهای سیاسی غیرمسئول در تصمیم‌گیری بر سرنوشت فیلم‌ها پایان یافته و هیچ فیلمی که مراحل قانونی را گذرانده و از وزارت ارشاد پروانه ساخت دریافت کرده، به دلایل ممیزی توقیف نشود اما توقیف مجدد ۸ فیلم سینمای ایران از طرف کمیسیون فرهنگی مجلس در روزهای گذشته و حذف برخی فیلم‌ها از جشنواره سی و سوم، نشان‌دهنده عقب‌نشینی وزارت ارشاد در مقابل فشار‌ها و تهدیدات نیروهای تندرو و نهادهای موازی قدرتمند و محافظه‌کاری است که سینما را تنها از دریچه چشم تنگ و نگاه ایدئولوژیک خود می‌بینند. با این حال هنوز دقیقاً مشخص نیست که امسال واقعاً کدام‌یک از فیلم‌ها به دلیل مشکل ممیزی از جشنواره فجر کنار گذاشته شده‌اند.

احمد امینی، از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فجر در گفت‌وگو با وب‌سایت «کافه سینما»، دخالت مسئولان ممیزی در تصمیم‌گیری و آرای هیئت انتخاب را رد کرد و در‌این باره گفت: «ما اصلاً در جلسات با مسئولان دولتی گفت‌و‌گوی ممیزی نداشتیم. ما فقط درباره کیفیت فیلم‌ها صحبت می‌کردیم و بحثی راجع به ممیزی فیلم‌ها نداشتیم و قاعدتاً تصمیمات ممیزی در شورای پروانه نمایش باید گرفته بشود.»

آقای امینی، در مورد واکنش‌های انتقادی سینماگران به فهرست منتشر شده از طرف هیئت انتخاب جشنواره گفت: «بنده به عنوان کسی که ۸۸ فیلم ایرانی امسال را دیدم از این فهرست دفاع می‌کنم. ما فیلم‌ها را تنها از نظر کیفی بررسی کردیم و اصلاً کاری به ممیزی آن‌ها نداشتیم و تنها کیفیت فیلم‌ها باعث تصمیم‌گیری ما شد. در مورد جوان‌ها هم همین نگاه را داشتیم و فیلم‌هایی مثل بهمن، بوفالو و شکاف که در بخش مسابقه قرار گرفته‌اند از کیفیت مناسبی برخوردار بودند و توانستند نظر هیئت انتخاب را جلب کنند. غیر از این نگاه کیفی هیچ چیز دیگری در تصمیم‌گیری ما دخیل نبود.»

او درباره روند رأی‌گیری و شیوه انتخاب فیلم‌ها گفت: «اگر فیلمی ۷ رأی داشت بدون هیچ بحثی وارد بخش اصلی می‌شد. مثلا اگر ۵۰ فیلم متقاضی سودای سمیرغ بودند ما یک رأی‌گیری کردیم و ۲۰ فیلم در‌‌ همان مرحله اول کنار رفتند و در ۳۰ تای باقی مانده ۶ فیلم با رأی کامل به بخش مسابقه رفتند وسراغ فیلم‌های بعدی می‌رفتیم که یک مخالف داشتند و موافقان فیلم سعی می‌کردند نظر آن مخالف را هم جلب کنند تا آن فیلم‌ها هم با رأی کامل به بخش مسابقه بروند و این مسیر همینطور ادامه داشت و سعی می‌کردیم درباره همه فیلم‌ها با بحث و بررسی به نتیجه برسیم.»

امینی درباره مشکل ممیزی فیلم‌های «۳۶۰ درجه» ساخته سام قریبیان (فرزند فرامز قریبیان) و «مادر قلب اتمی» ساخته علی احمد‌زاده که برای نمایش در بخش فیلم‌های اول فیلمسازان ارائه شده بود گفت: «این دو فیلم و همچنین فیلم آقای خسرو معصومی رأی نیاوردند. حتی با آقای معصومی صحبت کردم و گفتم متأسفانه فیلمتان برای حضور در این بخش انتخاب نشد. همچنین برای فیلم‌های آقای خسرو سینایی و یدالله صمدی تصمیم گرفته شد که بروند در بخش پیشکسوت‌ها و خارج از مسابقه که آقای خسرو سینایی خیلی برخورد حرفه‌ای و بزرگوارانه‌ای کردند و گفتند من به تصمیم هیئت انتخاب احترام می‌گذارم.»

اگرچه هنوز اطلاعات کافی در مورد مضامین فیلم‌های رد شده از سوی جشنواره منتشر نشده اما گفته می‌شود که بیشتر فیلم‌های حذف شده، دارای موضوع و تم‌های اجتماعی- انتقادی‌اند و حذف آن‌ها، نه به دلیل کیفیت هنری آن‌ها بلکه به خاطر مشکلات ممیزی بوده است.

«دلم می‌خواد» ساخته بهمن فرمان آرا، «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده، «۳۶۰ درجه» ساخته سام قریبیان، «نهنگ عنبر» ساخته ساسان مقدم، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن امیر یوسفی، جزیره رنگین کمان ساخته خسرو سینایی، تابو ساخته خسرو معصومی، «این سیب هم برای تو» ساخته سیروس الوند، «یحیی سکوت نکرد» ساخته کاوه ابراهیم‌پور، «قندون جهیزیه» ساخته علی ملاقلی‌پور، «خنده‌های آتوسا» به کارگردانی علیرضا فرید و «دلتا ایکس» ساخته علیرضا امینی از جمله فیلم هایی‌اند که از شرکت در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر (سودای سیمرغ و نگاه نو) محروم شده‌اند اما برخی از آن‌ها هنوز این شانس را دارند که در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآیند.

«ارغوان» (کیوان علیمحمدی و امید بنکدار)، «اعترافات ذهن خطرناک من» (هومن سیدی)، «ایران برگر» (مسعود جعفری جوزانی)، «بوفالو» (کاوه سجادی حسینی)، «بهمن» (مرتضی فرشباف)، «تگرگ و آفتاب» (رضا کریمی)، «تا آمدن احمد» (صادق صادق دقیقی)، «حکایت عاشقی» (احمد رمضان‌زاده)، «خانه دختر» (شهرام شاه‌حسینی)، «خداحافظی طولانی» (فرزاد موتمن)، «دوران عاشقی» (علیرضا رئیسیان)، «رخ دیوانه» (ابوالحسن داودی)، «روباه» (بهروز افخمی)، «شرفناز» (حسن نجفی)، «شکاف» (کیارش اسدی‌زاده)، «شیفت شب» (نیکی کریمی)، «طعم شیرین خیال» (کمال تبریزی)، «عصر یخبندان» (مصطفی کیایی)، «مرگ ماهی» (روح اله حجازی)، «مزار شریف» (عبدالحسن برزیده)، «مشرف به کوچه بی‌نام» (هاتف علیمردانی) و «من دیه ‏گو مارادونا هستم» (بهرام توکلی)، فیلم‌های پذیرفته شده در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال‌اند.

فیلم‌های حذف شده فجر

بهمن فرمان آرا و «دلم می‌خواد»

فیلم «دلم می‌خواد» ساخته بهمن فرمان‌آرا، فیلمی است که این کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران بعد از شش سال دوری از سینما، ساخته و جزو آن دسته از فیلم‌هایی است که گفته می‌شود به خاطر ممیزی از جشنواره کنار گذاشته شد. اگرچه به گفته احمد امینی، عضو هیئت انتخاب جشنواره، فرمان آرا خود از حضور در بخش مسابقه جشنواره انصراف داده است. با این حال، علی تقی‌پور، تهیه‌کننده فیلم فرمان آرا، با انتشار نامه‌ای رسماً به تصمیم کارگردان فیلم اعتراض کرده و خواهان حضور فیلم در بخش مسابقه شده است.

احمد امینی، درباره علت حذف فیلم بهمن فرمان آرا گفت: «درباره آقای فرمان آرا اولین رأی‌گیری که انجام شد نامه‌ای از ایشان رسید که با زبان طنزی نوشته بودند من دیگر توان مسابقه دادن ندارم و از حضور در بخش مسابقه انصراف دادند در نتیجه این فیلم از بررسی‌های ما خارج شد تا اینکه روز آخر نامه تهیه‌کننده مبنی اینکه مایل به حضور در بخش مسابقه است رسید که ما دیگر جمع‌بندی‌هایمان را کرده بودیم و به نظرم تهیه کننده و کارگردان باید مشکلاتشان را با هم حل می‌کردند و ما به خواست آقای فرمان‌آرا فیلم را در بخش خارج از مسابقه قرار دادیم.»

او در مورد مشکل ممیزی این فیلم گفت: «وظیفه من نیست در این مورد نظر بدهم. ولی اصلا کار به آنجا نکشید. چون قبل از آغاز بحث‌های ما آقای فرمان آرا نامه انصراف داده بودند.»

امینی در پاسخ به این سؤال که اگر آقای فرمان آرا این نامه را نمی‌دادند، فیلم «دلم می‌خواد» به بخش مسابقه راه می‌یافت یا نه، گفت: «مشخص نیست. فیلم در رأی‌گیری اولیه رای زیادی نداشت و نمی‌شود در این مورد صحبت کرد.»

بهمن فرمان‌آرا، از فیلمسازان و تهیه کنندگان شاخص موج نوی سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی چون «شازده احتجاب»، «سایه‌های بلند باد» و «بوی کافور، عطر یاس» را در کارنامه‌اش دارد. آخرین فیلم فرمان آرا، فیلم «خاک آشنا» بود که در سال ۱۳۸۶ ساخته شد اما پس از دو سال توقیف، در سال ۱۳۸۸ اکران شد.

«دلم می‌خواد»، داستان مردی است که در شهری زندگی می‌کند که اغلب مردمانش افسرده و ناراحت‌اند. مشکل او این است که گاهی موسیقی خاصی را در ذهنش می‌شنود و ناخودآگاه شروع به رقصیدن می‌کند و این کار برایش ناراحتی و دردسر ایجاد می‌کند.

محمدرضا گلزار، رضا کیانیان، مهناز افشار، صابر ابر و رویا نونهالی از بازیگران این فیلم‌اند.

به گفته فرمان آرا، این فیلم فضای جدیدی و متفاوتی دارد و شبیه هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی او نیست.

«آشغال‌های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی

محسن امیریوسفی، «آشغال‌های دوست داشتنی» را در سال ۱۳۹۱ در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد ساخته است اما این فیلم در آن زمان موفق به دریافت پروانه نمایش نشد. به همین دلیل او این فیلم را برای نمایش به جشنواره فجر فرستاد اما این فیلم در این دوره هم نتوانست پروانه نمایش برای سی‌ودومین جشنواره‌ی فیلم فجر دریافت کند.

امیر یوسفی از کارگردان‌های جوان و خوش فکر سینمای ایران است که با فیلم تجربی و آوانگارد «خواب تلخ» در جشنواره‌های جهانی درخشید اما این فیلم هرگز در ایران به نمایش عمومی درنیامد.

فیلم بعدی امیریوسفی با عنوان «آتشکار» در سال ۱۳۸۶ ساخته شد اما به خاطر درونمایه انتقادی آن توقیف شد وسرانجام پس از دو سال توقیف، در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۸ به نمایش درآمد و در سال ۱۳۸۹ با شرط سنی بالای ۱۶ سال اکران عمومی شد. این فیلم در سال ۲۰۰۹، جایزه‌ی «نوآوری در سینما» از جشنواره فیلم مونترال را دریافت کرد.

آتشکار، درباره یک آتشکار ذوب آهن اصفهان است که چهار دختر دارد و زنش از او می‌خواهد که با انجام عمل وازکتومی (بستن لوله در مردان) جلوی زاد و ولد بیشتر را در خانواده بگیرد و تصمیم‌گیری در این مورد، مرد کارگر را دچار بحران می‌کند. امیریوسفی در این فیلم، مانند فیلم «خواب تلخ»، با رویکردی طنزآمیز به شکاف مدرنیته و سنت در جامعه ایران نگاه کرده است.

«نهنگ عنبر» سامان مقدم

«نهنگ عنبر» ساخته فیلمسازی است که یک فیلم توقیفی به نام «صد سال به این سال‌ها» در کارنامه خود دارد. فیلم جدید سامان مقدم، ملودرامی عاشقانه درباره تجربه‌های عشقی تلخ و مصیبت بار مردی می‌انسال به نام ارژنگ است. گفته می‌شود دلیل اصلی پذیرفته نشدن این فیلم در جشنواره فجر، داشتن مشکل ممیزی بوده است. اما احمد امینی، از اعضای هیئت انتخاب جشنواره در مصاحبه با کافه سینما، در مورد رد شدن این فیلم به خاطر مشکل ممیزی گفت: «آقای مقدم اصلا فرم حضور در جشنواره را پر نکردند و ما اصلا فیلمشان را ندیدیم و به ما ارائه نشد.
به گفته آقای امینی، این فیلم زمانی به دفتر جشنواره رسید که آن‌ها (اعضای هیئت انتخاب)، جمع بندی‌هایشان را کرده بودند و نمی‌توانستند یک فیلم دیگر ببینند. هنوز پاسخی از طرف کارگردان و تهیه کننده این فیلم در واکنش به اظهارات احمد امینی منتشر نشده است.

سامان مقدم، فعالیت خود در سینما را در سال ۱۳۷۰ به عنوان دستیار کارگردان مسعود کیمیایی در فیلم «ردپای گرگ» شروع کرد و به دنبال آن نخستین فیلم خود را با عنوان «سیاوش» در سال ۱۳۷۷ ساخت.

ژانر مورد علاقه او ملودرام‌های خانوادگی و عاشقانه و کمدی با درونمایه‌های اجتماعی و ملتهب است. فیلم‌های او به علت دست گذاشتن روی برخی تابو‌ها، اغلب با ممیزی و سانسور مواجه بوده است.

سومین فیلم او با عنوان «مکس»، بعد از ۶ سال از وزارت ارشاد مجوز گرفت. نسخه ویدئویی این فیلم نیز با حذف صحنه‌های زیادی در ایران توزیع شد.

«مکس» داستان یک خواننده لوس انجلسی است که اشتباهاً از طرف وزارت ارشاد به جای یک رهبر ارکس‌تر معروف که در آمریکا زندگی می‌کند، برای اجرای برنامه به ایران دعوت می‌شود اما حضور سوء تفاهم برانگیز او در ایران، ماجرا‌ها و دردسرهای زیادی به دنبال دارد. فیلم «کافه ستاره» او نیز فیلمی اپیزودیک بود که به روایت زندگی سه زن مختلف در یکی از محله‌های قدیمی تهران می‌پرداخت.

مقدم در سال ۱۳۸۶ فیلم «صد سال به این سال‌ها» را ساخت که آن هم روایت زندگی زنی است که در طول سی سال، حوادث مختلفی برای او رخ می‌دهد. این فیلم در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد اما بعد از آن توقیف شد و تا کنون به نمایش عمومی درنیامده است. این فیلم جزو هشت فیلمی است که کمیسیون فرهنگی مجلس اخیراً با نمایش آن‌ها مخالفت کرده است.

کاهانی و «استراحت مطلق»

فیلم «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، از جمله فیلم‌هایی است که در مورد حذف آن به دلیل داشتن مشکل ممیزی، تقریبا تردیدی وجود ندارد. احمد امینی، عضو هیئت انتخاب جشنواره درباره علت رد شدن این فیلم گفته است: «ما نسخه کامل فیلم‌ها را می‌دیدیم. این فیلم قبلا به شورای پروانه نمایش ارایه شده بود و نهایتا ما یک فیلم ۷۴ دقیقه‌ای دیدیم که می‌گفتند بعضی صحنه‌هایش مثل سکانس فوتبال مشکل دارد. به گفته او، فیلم کاهانی در مرحله اول ۳ رای (از میان ۷ رای) آورد و در ادامه نیز‌‌ همان ۳ رای باقی ماند.

عبدالرضا کاهانی، از نسل جدید سینماگران ایرانی است که اغلب کار‌هایش به خاطر درونمایه‌های اجتماعی و انتقادی تند آن‌ها با مشکل ممیزی مواجه بوده است. او سینماگری رئالیست است و در فیلم‌هایش با رویکردی طنزآمیز به معظلات اجتماعی جامعه امروز ایران می‌پردازد.

نخستین فیلم او «آدم»، هیچگاه اجازه اکران نگرفت و سرانجام پس از چند سال از شبکه ویدئویی خانگی سردرآورد. فیلم بعدی او با عنوان «آنجا» نیز توقیف شد و هرگز به نمایش عمومی درنیامد. فیلم دیگر کاهانی یعنی «هیچ»، تنها اجازه نمایش در ایران گرفت و اجازه حضور در جشنواره‌های خارجی به آن داده نشد. آخرین ساخته او با عنوان «اسب حیوان نجیبی است» همچنان در توقیف به سر می‌برد و تنها در جشنواره فیلم فجر فرصت اکران پیدا کرد و نظر منتقدین زیادی را نیز به خود جلب کرد.

فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» کاهانی هم در سال ۱۳۹۱ از طرف منتقدان نشریه فیلم به عنوان بهترین فیلم انتخاب گردید. این فیلم به صورت محدود در سینماهای ایران اکران شد اما نمایش آن پس از چند روز اکران عمومی در شهر قم، به دستور اداره کل ارشاد این استان متوقف شد. کاهانی در سال ۱۳۹۲، به فرانسه رفت و فیلم عاشقانه «وقت داریم حالا» را با سرمایه فرانسوی‌ها در آنجا ساخت که در جشنواره کارلو وی واری به نمایش درآمد. بیشتر فیلم‌های او در جشنواره‌های معتبر جهانی به نمایش درآمده و ضمن دریافت جوایز مهم، مورد استقبال وسیع منتقدان سینمایی نیز قرار گرفته است. فیلم «بیست» او در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کارلو وی واری گردید.

خسرو معصومی و «تابو»

فیلم «تابو» ساخته خسرو معصومی نیز از فیلم‌های حذف شده از بخش مسابقه است اما گفته می‌شود که این شانس را دارد که در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآید. احمد امینی (از اعضای هیئت انتخاب جشنواره) گفته است که این فیلم رای نیاورده است.

«تابو»، درام روستایی عاشقانه با مضمونی اجتماعی است. این فیلم که موضوع آن، فیلم قبلی معصومی یعنی «باد در علفزار می‌پیچد» را به یاد می‌آورد، ماجرای دختری به نام بهار است که پدر معتاد و فقیرش، در ازای بدهی‌اش به صاحب یک گاوداری که او در آنجا کار می‌کند، می‌خواهد دخترش را به عقد سالار، فئودال بانفوذ منطقه هزارجریب مازندران دربیاورد که در آرزوی داشتن فرزند است و به این منظور می‌خواهد برای چهارمین بار ازدواج کند. اما بهار که عاشق جوانی به نام کسری است، در مقابل این تصمیم می‌ایستد. الناز شاکردوست، هادی دیباجی و جمال اجلالی، از بازیگران این فیلم‌اند.
فیلم‌های معصومی، غالباً درام‌های اجتماعی‌اند که داستان آن‌ها در فضایی روستایی اتفاق می‌افتد. «دوران سربی»، «رسم عاشق کشی»، «باد در علفزار می‌پیچد»، «جایی در دوردست» و «خرس» از مهم‌ترین کارهای او به شمار می‌رود.

سیروس الوند و «این سیب هم برای تو»

سیروس الوند، کارگردان باسابقه سینمای ایران که که با فیلم «این سیب هم برای تو» متقاضی شرکت در بخش مسابقه (سودای سیمرغ) بود، درباره حذف شدن فیلمش به ایسنا، گفت: بعد از ارائه این فیلم، از سوی دفتر جشنواره با من تماس گرفتند و گفتند امسال تصمیم دارند، بیشتر فضای رقابت را به فیلمسازان جوان اختصاص بدهند و از من خواستند فیلم را در این بخش نمایش ندهند. به هر حال من متقاضی شرکت در بخش مسابقه بودم که نشد و باید ببینیم در چند روز آینده چه اتفاقاتی می‌افتد.

«این سیب هم برای تو»، ملودرامی اجتماعی درباره دوستی و خیانت است که سیروس الوند آن را بر اساس فیلمنامه‌ای که مشترکاً با نازنین فراهانی نوشته ساخته است. این فیلم که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده، داستان دو دختر جوان است که با هم دوست‌اند اما نامزد یکی از آن‌ها رابطه عاشقانه‌ای با دوست او برقرار می‌کند. در این فیلم، پژمان بازغی، رعنا آزادیور، چنگیز جلیلوند و پریناز ایزدیار بازی می‌کنند.

«جزیره رنگین کمان» خسرو سینایی

خسرو سینایی، کارگردان شاخص سینمای ایران که بیشتر مستند ساز است، امسال بعد از سال‌ها دوری از سینما، فیلم «جزیره رنگین» را ساخته که در بخش مسابقه پذیرفته نشده و در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی آید.

سینایی، از جمله فیلمسازانی است که با تصمیم هیئت انتخاب جشنواره مبنی بر نمایش فیلمش در بخش خارج از مسابقه مخالفت نکرده است. او در این باره گفته است: این فیلم به دلیل ساختار متفاوتی که دارد از نظر من هم بهتر بود در بخش مسابقه نباشد. در واقع من هم اگر جای این اعضا بودم مشکل می‌توانستم این فیلم را در کنار سایر فیلمهایی که سودای سیمرغ دارند یک جا قرار دهم و درواقع طبق توافق دو طرف به این نتیجه رسیدیم.

سینایی همچنین گفت: با سابقه‌ای که من و هم نسلان من داریم دیگر زمانی نیست که بخواهیم به سیمرغ گرفتن فکر کنیم. این روز‌ها جوانان باهوش و فعالی به عرصه سینما قدم گذاشتند که باید به آن‌ها بها داد و از موفقیت‌هایشان خوشحال شد تا برای ارائه اندیشه‌های بالا‌تر تشویق شوند. برای نسل من همین که فیلم‌هایمان دیده شود کافی است. آخرین فیلم سینایی، فیلم «مثل یک قصه» بود که در سال ۱۳۸۵ ساخت.

سی و سومین جشنواره فیلم فجر، مطابق معمول هرسال از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در تهران برگزار می‌شود. فیلم «محمد» ساخته پرهزینه و جنجالی مجید مجیدی درباره زندگی پیامبر اسلام، فیلم افتتاحیه این دوره جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.