ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان نخستین دور مذاکرات ژنو

مذاکرات مهم‌تری در راه است. وزیر خارجه آمریکا برای ادای احترام به قربانیان «شارلی ابدو» به پاریس سفر می‌کند. محمد جواد ظریف با سایر وزرای خارجه ۱+۵ دیدار می‌کند.

نخستین دور مذاکرات محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو به پایان رسید. مذاکرات ژنو پیش‌درآمدی است برای مذاکرات ۱+۵ که یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو

وزرای امور خارجه ایران و آمریکا امروز، چهارشنبه (۲۴ دی/۱۴ ژانویه) برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات هسته‌ای که می‌بایست به توافق جامع هسته‌ای برسد با یکدیگر در ژنو (سوئیس) دیدار و گفت‌و‌گو کردند. میزان غنی‌سازی اورانیوم، جدول زمانی لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق جامع، از مهم‌ترین اختلافات ایران و پنج قدرت جهانی است.

آمادگی ایران برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، وحشت ایران از تحریم‌های تازه، همچنین گلایه ایران از در نظر نگرفتن خطوط قرمز از سوی غرب از مهم‌ترین مواردی بود که در رسانه‌ها بازتاب اندکی پیدا کرد.

«خط‌های قرمز بی‌مورد»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ظریف پس از ورود به ژنو به خبرنگاران گفت: «ما در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ضرورت دارد طرف مقابل تصمیمات خود را بگیرد تا بتوانیم از این طریق به سمت جلو به پیش برویم.»

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که ایران آمادگی دارد موضوعات را به نتیجه برساند. او از قدرت‌های جهانی خواست که «خط‌ قرمزهای بی‌مورد» را مطرح نکنند.

ظریف گفت: «ما باور داریم که مقدسات، محترم هستند و تا زمانی که یاد نگیریم به مقدسات هم احترام بگذاریم، زندگی در دنیایی که پر از دیدگاه‌های مختلف، فرهنگ‌های مختلف و تمدن‌هاست، بسیار دشوار خواهد بود.»

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که ظریف در ژنو به حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» در پاریس هم اشاره کرده و در پرتو انتشار این نشریه فکاهی با کاریکاتوری از پیامبر اسلام بر روی جلدش گفته است گفت‌وگو با غرب بسیار سهل‌تر خواهد بود اگر غرب برای حساسیت‌های مردم مسلمان احترام بیش‌تری قائل باشد.

سفر کری به پاریس

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از ملاقات با محمد جواد ظریف در ژنو، به بلغارستان و از آنجا به پاریس می‌رود. او قصد دارد در پاریس با مقامات بلندپایه فرانسوی دیدار و به قربانیان حمله مسلحانه چهارشنبه ۷ ژانویه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» ادای احترام کند.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که محمد جواد ظریف در این فاصله تا روز یکشنبه که مذاکرات ۱+۵ برگزار شود، با وزرای خارجه سایر قدرت های جهانی دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند. مجید تخت روانچی و عباس عراقچی معاونان وزارت خارجه، امیرحسین زمانی‌نیا معاون بین‌الملل وزیر نفت، حمید بعیدی‌نژاد، داود محمدنیا، محمد امیری و پژمان رحیمیان، ظریف را در این مذاکرات همراهی می‌کنند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: «هر وقت احساس کنیم مسیر مذاکرات متناسب با خواست ما نیست، تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهیم کرد.»

آمریکا از ایران می‌خواهد به جامعه جهانی ثابت کند که برنامه‌ هسته‌ایش صلح‌آمیز است. سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در حال حاضر با کنگره این کشور برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران همکاری نمی‌کند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز گذشته در سفر استانی‌اش به بوشهر به مردم وعده داد که تلاش برای لغو کامل تحریم‌ها ادامه خواهد داشت. او از گروه ۱+۵ خواست که برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای شتاب کنند و وعده داد که ایران برای «همزیستی مسالمت‌آمیز با جهان» می‌کوشد. اما در همان حال با لحنی پرعتاب به ۱+۵ هشدار داد که چنانچه تحریم‌ها علیه ایران لغو نشود، متضرر خواهند شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تحریم‌های کنگره آمریکا را ناکارآمد خوانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nasim

    وقت تلف کردن ! جان کری مردم امریکا را سرکار گذاشته !