ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش منفی مسلمانان به طرح جلد «شارلی ابدو»

انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام بر جلد نشریه «شارلی ابدو» انتقادهایی را در جهان اسلام به‌همراه داشت. در بلژیک برخی کیوسک‌های روزنامه‌فروشی تهدید شدند.

کاریکاتور پیامبر اسلام در صفحه نخست شماره جدید نشریه «شارلی ابدو» در فرانسه، انتقادهایی را در جهان اسلام برانگیخت. در بلژیک برخی کیوسک‌های روزنامه‌فروشی تهدید شدند.

دادگاهی در ترکیه دستور مسدود ساختن سایت‌هایی را صادر کرد که تصویر روی جلد «شارلی ابدو» را منتشر کرده بودند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه جهانی علمای دینی مسلمان انتشار طرح روی جلد «شارلی ابدو» را «نامعقول» عنوان کرد.

يوسف عبدالله القرضاوی، عالم دینی مصری‌تبار، رئیس و بنیانگذار اتحادیه جهانی علمای دینی مسلمان، انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام را «نه معقول، نه منطقی و نه عاقلانه» دانست.

یک هفته پس از حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» این هفته‌نامه فکاهی صبح روز چهارشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی‌ماه با کاریکاتوری از پیامبر اسلام بر روی جلد آن منتشر شد. در این تصویر پیامبر اسلام پلاکاردی در دست گرفته که روی آن نوشته شده: «من شارلی هستم». تیتر این طرح «همه چیز بخشیده شد» است.

همچنین، دادگاهی در ترکیه دستور مسدود ساختن سایت‌هایی را صادر کرد که تصویر روی جلد «شارلی ابدو» را منتشر کرده بودند.

یالچین آکدوغان، معاون نخست‌وزیر ترکیه که در مورد شبکه اجتماعی توئیتر سخن می‌گفت، تأکید کرد که هر کس با انتشار طرح‌های پیامبر اسلام «ارزش‌های مقدس مسلمانان را نقض کند» متهم به «تحریک [اذهان عمومی]» خواهد شد.

محمد احمد حسین، مفتی اعظم بیت‌المقدس (اورشلیم) نیز گفت: «انتشار کاریکاتورها، پیامبر را بی‌اعتبار کرده و به احساسات تقریباً دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان توهین می‌کند.» وی در همین حال «هرگونه تروریسم» را محکوم کرد.

حکومت اسلامی ایران نیز به‌نوبه خود انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام در نشریه «شارلی ابدو» را محکوم کرد.

علمای دینی دانشگاه الازهر قاهره نیز از همه مسلمانان جهان خواستند تا کاریکاتور منتشرشده در «شارلی ابدو» را نادیده بگیرند. آن‌ها در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کردند گفتند مؤمنان باید در برابر «وسوسه ایجاد نفرت» مقاومت کنند.

خبرگزاری بلگا (بلژیک) نیز خبر داد که چهار کیوسک روزنامه‌فروشی در بروکسل، پیش از فروش نشریه «شارلی ابدو» با نامه‌هایی به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید شده‌اند. این نامه‌ها در منطقه «ژت» بروکسل یافت شده‌اند.

بنا به این گزارش دادستان کشور بلژیک این تهدیدها را جدی تلقی کرده و برای یافتن رد پای عامل یا عاملان آن از تمامی فن‌آوری‌ها و تصاویر دوربین‌های ناظر استفاده شده است.

شماره جدید نشریه فکاهی «شارلی ابدو» روز پنج‌شنبه در دسترس علاقمندان آن در بلژیک قرار خواهد گرفت.

در حمله مسلحانه صبح روز چهارشنبه ۷ ژانویه / ۱۷ دی به دفتر نشریه «شارلی ابدو» چهار کارتونیست برجسته این نشریه و در مجموع نیمی از تحریریه آن به قتل رسیدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمود

    آقای محمد شوربختانه شما در اینجا غیر از یک سری کلی گویی های بی مصرف نخ نما چیز دیگری بیان نکرده اید. شما از کجا میدانید که تمامی "مسلمانان" اصالت خود را فراموش کرده اند. و از آن مهمتر به چه حقی و بر مبنای کدام منطق و استدلالی یک بیلیون و خرده ای مسلمان را در یک مفهوم اختراعی خود قرار میدهید, که مسلمانان چنین اند و چنان اند. در خود ایران ما مسلمانان صوفی و درویش داریم که اتفاقا خیلی هم اصیل هستند, اما از طرف مسلمانان حاکم کشته می شوند و به زندان افتاده اند. مسلمانان "مجاهد خلق" (که برخی به آنان مزاحم خلق نیز میگویند) هم داریم, که آنها خواهان کشتار مسلمانان حاکم و به زندان انداختن حاکمین هستند . منظور شما از مسلمانان کدام یک از اینها است؟ صحبت شما در مورد "غیرت" و "تعصب" ما را به یاد فیلم قیصر می اندازد! اشاره به "غرب زدگی" و "خویشتن خویش" که دیگر آنچنان مبتذل, نخ نما و بی مصرف است که واقعا جای تعجب دارد چگونه پس از ۴۰ سال برخی از دوستان هنوز در دوران ۴۰ سال گذشته خمورند. با احترام

  • محمد

    وقتی مسلمانان اصالت خودشان رافراموش می کنند و دربست تحت لوای غرب قرار می گیرند و این غربزدگی می شود بلای جان مسلمانان وقتی هویتمان را بگیرند دیگر تعصب و غیرتی باقی نمی ماند وچشم بسته آماده پذیرش منویات غرب می شویم وهر آنچه آنان می گویند وحی منزل است وهر چه رهبران اسلامی بگویند تحجر و عقب ماندگی کاشکی مسلمانان زودتر به خویشتن خویش باز می گشتند و تسلیم حیله گری های غرب نمی شدند

  • بهنام

    جناب حبیب جعفری : جنابعالی مثل اینکه از مرحله پرت هستید ، چرا که کسی به ( ساعت ) پیامبر اعظمتان اهانت نکرده است و اصولآ ایشان در آن زمان ساعتی نداشته اند که الان کسی بخواهد به ( ساعت ) ایشان اهانت نماید ، البته اگر ایشان اصولآ ساعتی داشتند بهتر بود و میتوانستند ( ساعت ) و تاریخ دقیق آیاتی که دریافت میداشتند را با ذکر تاریخ و ( ساعت ) مشخص نموده و بدین ترتیب جلوی توطئه استکبار جهانی به رهبری آمریکا را گرفته و اجازه نمیدادند هر ننه قمری آیات او را تحریف نموده و هر قرائت آبگوشتی که خواست از کتاب پراکنده اش ارائه و هر مفسر بیسوادی هر طور که اقتضاء نمود آن کتاب را تفسیر نماید . ضمنآ بهتر است به نهضت سواد آموزی مراجعه و در کلاسهای آمادگی پیش دبستان ثبت نام نمائید . مسلمانان هیچگاه ( متهد ) نبوده اند ، چرا که اگر اینطور بود و مسلمانان واقعآ ( متحد با ح جیمی ) بودند ، الان این همه بدبختی و فاجعه و فقر و نکبت و فساد در سرزمینشان وجود نداشت و در صلح و صفا به سر میبردند . از گفتن مطالب کذب نیز خود داری کنید و لطفآ از جانب خودتان اظهار فضل نموده و هرگز پای ( همه مردم لرستان و تمام ملت ایران ) را وسط نکشید ، چون همه به حماقت جنابعالی بیشتر پی برده و بیشتر آبروی خود و نظام ننگین اسلامیتان را خواهید برد . به امید آزادی و سرنگونی حکومت ننگین اسلامی ایران .

  • حبیب جعفری

    با اهانت به ساعت پیامبر اعظم محمد مصطفی(ص) تنها باعث خشم جهانیان شده و خود را سبک میکنید مسلمانان همیشه متهد بوده و هستند و منتظر دستور جهاد. وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد. این تنها سخن من نیست سخن تمام مردم غیور لرستان و تمام ملت ایران است.

  • پیمان

    با سلام من فقط میخام بگم تا بدونیدچه مسلمان باشم چه مسیحی چه یهودی و.....ماانسان ها درزندگی مسالمت آمیزی که در کنارهمدیگه داریم حق نداریم به همدیگه توهین کنیم حتی به یه نفرچه برسه به 2میلیاردآدمی که یه نفر براشون مقدسه اگر تفسیر بعضی ها ازآزادی بیان اینه من که میگم این آزادی بیانو که آدمارو با هم دشمن میکنه بایدانداخت توتوالت سیفونم کشید.............

  • اهورا

    با سلام لطفا اگر مقدور است کاریکاتور چاپ شده روزنامه شارلی ابدو در رابطه با حضرت محمد را برای من ارسال نمایید. متاسفانه دسترسی به عکس ندارم.

  • جادی

    به عنوان یه مسلمان فقط دلم برای کاریکاتوریست ها سوخت. اگه از روی نادانیه دلیلی نداره بکشیم اگه شد هدایت میکنیم نشد هم نشد. دقیقا مث اینه یه بچه شیش هفت ساله همچین چیزی کشیده!

  • شاهد

    جنگ و کشتن در سراسر تاریخ بشری وجود داشته است .کشتار سرخ پوستان از سوی سفید پوستان مهاجر برای تصرف سرزمین در قاره جدید نمونه ای نزدیک است . اما کشتنار گسترده ففط به دلیل عقیده متفاوت با دین های تک خدایی اشکل دیگری گرفت .زمانی که نیکی و بدی به صورت خیر و شر نمایان شد . در ممالک مسیحی و مسلمان ادمیان را می کشتند فقط برای اینکه در خانه شان خدایی دیگر عبادت می کنند . محمد غزنوی مفتخر بود که "انگشت در جهان کرده و قرمطی می جویم" . اما در قرون اخیر کشتا ر "ناباورمندان " با ظهور حاکمیت توتالیتر اتحاد جماهیر شوروری سوسیالیستی و پیشوای کبیر رفیق استالین به کمال رسید و سپس هیتلر از روشهای رفیق استالین الگو برداری کرد و کشتار .ناباورمندان را به اوجی جدید رساند " برعکس انچه در عمل پیش امد این بود که کشتار و ارعاب در اتحاد جماهیر شوروی و آلمان نازی به نسبت عکس وجود مخالفت سیاسی داخلی به شکل بی سابقه ای افزایش یافت " هانا آرنت توتالیتاریسم . سپس با حمله اتحاد جماهیر شوروی وتصرف افغانستان اولین گروه های جهادی شکل گرفت که با شعار دفاع عام از مسلمانان در مقابل کفار و مسیحیان دست به سلاح بردند . حمایت کشورهای غربی از جهادگران برای نابودی شر دیگری که کمونیسم توتالیتر بود موجب گسترش جهاد گری اسلامی شد .

  • hasani

    اگر کسانی از روزنامه ای خوششان نمیاید  لطفا بجای ترور٫ فقط روزنامه را نخرند......

  • پرهام

    البته فراموش نکنیم آنچه بنام تروریسم اسلامی که در ده بیست سال اخیر مطرح شده یک گفتمان جدید هست. پیش از آن مسیحیان و مسلمانان در آرامش در کنار هم زندگی میکردند. اتفاقاتی که از بیست سی سال پیش سبب ایجاد این گفتمان شده عبارتند از: - فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که نیاز به یک دشمن جدید را ترسیم کرده - ایجاد نیروهای افراطی اسلامی توسط غرب در افعانستان - به شهادت وزیر خارجهء آمریکا در این ویدیو: https://www.youtube.com/watch?v=xPyV7NDk5AA - حمایت غرب از عربستان بدلیل شراکت نفتی - طرح نظم جدید در خاورمیانه که توسط کاندولیزا رایس عنوان شد و مستلزم ایجاد تصویری سیاه از اعراب و مسلمانهاست منظور اینکه آنچه بنام اسلام در حال اتفاق هست یک آرایش بندی سیاسی جدید هست که اولین کسی که از اون منتفع میشود اسراییل و سپس کارتل های بزرگ اسلحه سازی هستن

  • nasim

    کجای کاریکاتور بی احترامی بوده؟ تیراژ روزنامه از شش هزار به یک میلیون رسیدو  ترور و خشونت مشخصه  مسلمانان شد.! بعد از گذشتن از یک هفته ترور  این افراد در دفتر مجله شان قابل تحسین است که پیغامی را با این مفهوم میفرستند که همه چی قابل بخشیدن است . عکس پیغمر اسلام یک کاریکاتور عمگین است که اشک میریزد. من عاشق چنین پیغمبری هستم که میبخشد. چراکه ما انسانها همه جایزالخطا هستیم.

  • rozbeh

    نیست خود مسلما نان به اعتقادات و احساسات دیگر احترام میگذارند . بهتره. مسلما نان و رهبران مذهبیشون. یاد بگیرند احساسات خود را کنترل کنند بجای اینکه حق ذاتی آزادی بیان را انکار کنند و زیر پا بگذارند. این مسئله. تنها به کاریکاتور محمد ختم نمیشه تقریبا هم. آزادیهای. بشری در جوامع اسلامی ممنوع حالا توقع دارند سیستم خودشون در کشور های دیگه هم پیاده بشه. زهی خییال باطل.

  • Behrouz

    «واکنش منفی مسلمانان به طرح جلد «شارلی ابدو»» اروپا بهای سنگینی برا ی گشودن درهای خود به روی مسلمانان خواهد پرداخت. نویسنده و روزنامه نگار کانادائی Kathy Shaidle میگوید راه دادن مسلمانان به غرب مانند باز کردن در خانه خود به روی نازیها در جنگ جهانی دوم میباشد. سیاستمدارانگلیسی Paul Weston اسلام را تبهکارترین ایدئولوژی تاریخ خوانده و روانشناس دانمارکی Dr. Nicolai Sennels میگوید که اسلام از مسلمانان یک هیولا ساخته است.