ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا ۵ زندانی گوانتانامو را آزاد کرد

این نخستین انتقال زندانیان گوانتانامو در سال ۲۰۱۵ است. آزادی این زندانیان را شش ارگان مختلف، از پنج سال گذشته تایید کرده بودند.

پنتاگون روز چهارشنبه پنج زندانی یمنی را از گوانتانامو آزاد کرد. این نخستین انتقال زندانیان گوانتانامو در سال ۲۰۱۵ است. آزادی این زندانیان از سوی شش ارگان مختلف از پنج سال گذشته مورد تایید قرار گرفته بود.

چهار نفر از آن‌ها به عمان و یک نفر دیگر به استونی فرستاده شده‌اند. مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که این پنج یمنی بیش از شش سال در زندان نظامی آمریکا در کوبا نگهداری شده بودند و از پنج سال قبل قرار بود که با تایید یک کارگروه امنیتی شامل نیروهای اطلاعاتی، دیپلماتیک و مقامات نظامی آزاد شوند.

انتقال آن‌ها تنها یک روز پس از این صورت گرفت که چندین سناتور جمهوری‌خواه از جمله کلی آیوت از ایالت نیوهمپشایر، لایحه‌ای برای تعیین مهلت قانونی برای آزادی بیشتر زندانیان گوانتانامو پیشنهاد دادند. این لایحه می‌گوید که حضور این زندانیان خطر زیادی را به ایالات متحده و متحدانش تحمیل می‌کند.

بازداشتگاه گوانتانامو در سال ۲۰۰۲ برای نگهداری بازداشتی‌‌ها در جریان مبارزه با القاعده ساخته شد اما شیوه رفتار با زندانیان در گوانتانامو واکنش‌های فراوانی را از سوی جامعه جهانی برانگیخت.

باراک اوباما از مدت‌ها قبل وعده تعطیلی این بازداشتگاه را داده اما تلاش‌های او با مخالفت برخی سناتور‌ها نظیر جان مک کین و دیگر جمهوری‌خواهان به نتیجه قطعی نرسیده است. او اکنون بر تلاش‌های خود افزوده و به دنبال آن ۲۸ زندانی در سال ۲۰۱۴ از گوانتانامو آزاد شده‌اند.

با انتقال این پنج زندانی، ۱۲۲ زندانی دیگر همچنان در گوانتانامو باقی مانده‌اند. ۵۴ نفر از آن‌ها که شامل ۴۷ یمنی می‌شوند، قرار است در آینده انتقال یابند. باقی افراد خطرناک‌تر از آن تشخیص داده شده‌اند که آزاد شوند.

زندانی انتقال یافته به استونی، بنا بر اعلام پنتاگون احمد عبدالقادر نام دارد و ۳۱ ساله است. او ۱۲ سال را در گوانتانامو گذرانده است.

آن زندانیانی که به عمان فرستاده شده‌اند نیز هرکدام بیش از ۱۰ سال در این زندان بوده‌اند. الخدر عبدالله محمد الیافی ۴۴ ساله، ۱۳ سال در گوانتانامو بوده و عبدالرحمان عطا محمود شباتی ۳۲ ساله، ۱۲ سال در این زندان بوده است. همچنین فدی حسین صالح ۳۳ ساله، ۱۲ سال و محمد احمد سالم ۳۴ ساله نیز ۱۲ سال را در گوانتانامو گذرانده‌اند.

مقامات آمریکا همواره تأکید کرده‌اند که مسأله امنیت مهم‌ترین چالش آن‌ها برای آزادی این زندانیان بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.