ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم روتردام با فیلم‌های مستقل و نوآوری‌های سینمایی

جشنواره فیلم بین‌المللی روتردام با حضور صدها سینماگر و بازیگر در ۱۰ روز پایانی ژانویه برگزار می‌شود. ویژگی بارز آن تمرکز بر فیلم‌های مستقل و نوآوری‌های سینمایی‌ست.

جشنواره فیلم بین‌المللی روتردام (IFFR)، بزرگ‌ترین مناسبت سینمایی سالانه هلند، با حضور صدها سینماگر و بازیگر از کشورهای گوناگون در ۱۰ روز پایانی ژانویه در همین شهر برگزار می‌شود. ویژگی بارز آن تمرکز بر فیلم‌های مستقل و نوآوری‌های سینمایی‌ست.

چهل و چهارمین دوره این جشنواره ترکیبی‌ست از نمایش فیلم‌های کوتاه و بلند از سراسر جهان، جلوه‌های نمایشی، نمایشگاه‌‌های تصویری مرتبط با سینما و برنامه‌های زنده.

چهل و چهارمین دوره جشنواره فیلم روتردام

جشنواره سال ۲۰۱۵ به حاضران امکان می‌دهد که آثار فیلم‌سازان مستعد و جوان را نیز دنبال و با دست‌اندرکاران آن‌ها و فعالان عرصه‌ سینما از نزدیک گفت‌وگو کنند. جشنواره‌ای که ۱۲ روز به‌طول می‌انجامد و در چندین سالن نمایش برگزار می‌شود، نزدیک به سه تن از نمایندگان رسانه‌ها و مطبوعات را به روتردام می‌آورد.

رقابت اصلی برای سه جایزه ۱۵ هزار یورویی امسال میان ۱۳ فیلم است که برندگان آن روز ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) معرفی می‌شوند.

فیلم «بانوی سگ‌ها» ساخته‌ لاورا استارلا و ورونیکا شیناس از آرژانتین که در جشنواره به نمایش درمی‌آید، ماجرای زنی را روایت می‌ کند که در حومه‌ شهر بوئنوس آیرس با چند سگ زندگی می‌کند.

فیلم «فراز و فرود» ساخته نیکولاس اشتاینر، کارگردان جوان سوئیسی، اثری شبه‌مستند و سفری‌ست به زندگی چند نفر که هدف‌های بسیار متفاوتی را دنبال می‌کنند. ریک و سیندی، دو شخصیت فیلم، در راه ‌آبی زیر خیابان‌های پر‌ زرق‌ و‌ برق لاس‌وگاس زندگی می‌کنند. دِیو شخصیت دیگر هم جایی دورافتاده در کالیفرنیا و آوریل هم در بیابان‌های صخره‌ای یوتا به سر می‌برد و با چند نفر دیگر برای نقل مکان به مریخ مشغول تدارک‌های لازم است. این اثر قصد دارد زوال جامعه‌ آمریکا را از چشم‌اندازهای مختلف و با ظرافت‌های انسانی خاص خود به تصویر بکشد.

فیلم «سفری دیگر به کره ماه»، ساخته اسماعیل بسبس از اندونزی سفر جادویی و سورئالیستی دختر یک شَمَن را روایت می‌کند که رو در روی مادر خود قرار می‌گیرد و برای آزادی بیشتر و زندگی مستقل خود تلاش می‌‌کند.

اما در فیلم «بریجند» با فضای اجتماعی متفاوتی روبه‌رو هستیم. طی دوره‌ای پنج ساله در شهر بریجند در ولز، ۷۹ نفر که بسیاری از آنها نوجوانان بوده‌اند، بدون ذکر دلیل مشخصی خودکشی می‌کنند. این نقطه شروع درام اجتماعی اسرارآمیز به کارگردانی یپه روند، از دانمارک است.
ویدئو: تیزر جشنواره فیلم روتردام در سال ۲۰۱۵


«موفق باشید»، ساخته رمی فان هِئوختن، نیز درامی اجتماعی در مورد رابطه خشن پدر و پسری است که مانند قانون‌شکنانی مدرن در تلاش برای ادامه زندگی در استان هلندی لیمبورخ هستند.

در فیلم «آزمایشگاه ماوراءالطبیعی هاروکو»، ساخته لیزا تاکه‌با فیلم‌ساز ژاپنی، بیننده با دختری رو‌به‌رو می‌شود که ترجیح می‌دهد وقت خود را با تلویزیون قدیمی‌اش بگذراند. در این روایت تصویری شگرف تلویزیون این دختر می‌تواند به یک انسان تبدیل شود و فیلم با ماجراهایی پیرامون این موضوع همراه است.

اثر جالب دیگر جشنواره، فیلم «احساسات مرد غرق‌شده» ساخته کیراس پاپاواسیلیو، محصول مشترک یونان، قبرس و اسلوونی است که ماجرای مردی را روایت می‌کند که نمی‌داند کیست. او با معشوقه سابق خود ملاقات می‌کند و این زن به وی می‌گوید که او شاعر معروفی به‌نام کوستاس کاریوتاکیس بوده که در سال ۱۹۲۸ خودکشی کرده و هر سال در سالروز مرگش برمی‌گردد.

در فیلم «نورفولک» ساخته مارتین رادیچ، کارگردان انگلیسی، با روایت مردی قاتل و پسر جوان‌اش روبه‌رو هستیم که بار دیگر در جریان فیلم درگیر گذشته خشونت‌بار خود می‌شود. این وضع رابطه‌ خانوادگی او را به‌خطر می‌اندازد. او در جریان فیلم مجبور به انتخاب میان راه درست و نادرست برای حفظ آینده رابطه خانوادگی‌اش می‌شود.

«کار قرن»، ساخته «کارلوس کویینتلا» و محصول مشترک سه کشور کوبا، آرژانتین وآلمان، از فیلم‌های سینمای آمریکای لاتین، ماجرای سه مرد کوبایی است که مجبور می‌شوند به دلیل شرایط‌‌شان با یکدیگر زیر یک سقف زندگی کنند.

در فیلم «نقطه‌ گریز» کاری از «جاکراوال تیتامرونگ» از تایلند تماشاگر با درامی‌ روبه‌روست که زندگی در مسیرهای گوناگون را به تصویر می‌کشد. در فیلم با وضعی شبیه مراقبه در‌ آیین‌های شرق دور روبه‌رو هستیم. دو مرد که در پی تسکین رنج‌های خود هستند، در تخیلات‌شان خود را در وجود دیگری می‌بینند و به وجود دیگری گریز می‌زنند.

«پارابلوم» ساخته لوکاس والنتا رینر محصول مشترک آرژانتین، اتریش واروگوئه از دیگر فیلم‌های سینمای آمریکای لاتین در جشنواره است. در فیلم در جمعی مرکب از زنان خانه‌دار، افراد شاغل و یک مربی بازنشسته‌ تنیس، هرنان، عضوی از گروه متعلق به طبقه متوسط ​​است که در تدارک برای پایان احتمالی جهان در تعطیلات تفریحی در شهر بندری تیگر در آرژانتین است.

در فیلم «مهتاب خسته» ساخته بریتنی وست از آمریکا، رویاهای داون، زنی میانسال و تنها که به‌عنوان خدمتکار هتل در شهر کوچکی در ایالت مونتانا زندگی می‌کند، با دیدن عشق قدیمی‌اش پل که به آن شهر آمده، دوباره زنده می‌شود. نمایش پیوند طبیعت و جزئیات زندگی در شهری کوچک در این فیلم قابل توجه است.

در فیلم «ویدئوفیلیا» (عشق ویدئو) کاری از خوآن دانیل فرناندز مالرو کارگردان پرویی، دختری نوجوان برای نخستین بار به مواد مخدر و پورنوگرافی را تجربه می‌‌کند. او با یک فروشنده غیرحرفه‌ای فیلم‌های پورن آشنا می‌شود. در یکی از دیدارهای آن‌ها که در لیما، پایتخت پرو، رخ می‌دهد، با وارد شدن شخصیت‌های دیگری به ماجرای فیلم اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهند. این اثر به نوعی سیطره‌ی فضای مجازی‌ را نشان می‌دهد.

در جشنواره سال ۲۰۱۵ روتردام، از ایران، «امروز»، ساخته رضا میرکریمی به نمایش درمی‌آید که فیلمی‌ است در فضیلت سکوت.

هیئت داوران این دوره از جشنواره روتردام که قرار است جایزه ببر جشنواره را به برندگان اهدا کنند، از پنج نفر تشکیل شده: یوهانا تر اِستِیخه، بازیگر هلندی، رولف دِ هِیر، کارگردان هلندی‌-استرالیایی، شوزو ایچی‌یاما، تهیه‌کننده ژاپنی، خوزه ماریا پرادو گارسیا، مدیر موسسه سینمایی «فیلموتکا اسپانیولا» وابسته به وزارت فرهنگ اسپانیا و همچنین مایا میلوش، فیلمساز صرب و برنده جایزه ببر جشنواره روتردام در سال ۲۰۱۲.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.