ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سرعت تخریب طبیعت، حیات را در زمین به خطر انداخته است»

سرعت انقراض جانداران، تغییرات آب و هوایی، مصرف آب شیرین و استفاده از کودهای شیمیایی کره زمین را وارد مرحله جدیدی از حیات خود کرده است که برای زندگی انسان چندان مناسب نخواهد بود.

میزان کنونی مصرف منابع طبیعی و حیاتی کره زمین توسط انسان ظرف ۱۰ هزار سال گذشته بی سابقه بوده است. فرسایش خاک بر اثر فعالیت‌های انسانی، مصرف بی سابقه منابع آب شیرین، انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین رها شدن حجم بسیار زیادی از سموم شیمیایی به داخل طبیعت، حیات را در کل کره زمین با چالشی اساسی مواجه کرده است.

جنگل‌های آمازون. توسعه شهری و صنعتی چهره کره زمین را دگرگون کرده است.

این نتیجه‌ای است که یک گروه تحقیقات بین المللی با انجام دو پژوهش علمی به دست آورده. نتیجه این تحقیقات در مجلات «ساینس» و «آنتروپوسن» منتشر شده و دربرگیرنده تحقیقات دانشمندانی از آمریکا، سوئد، آلمان و هندوستان است.

نشریه گاردین با انعکاس چکیده این تحقیقات گزارش داده است که از ۹ عامل اصلی که باعث ادامه حیات روی کره زمین است، ۴ مورد آن‌ها از مرز امن بودن عبور کرده و به خطر افتاده‌‌اند. دلیل اصلی این اتفاق فعالیت‌های انسانی است.

تغییرات آب و هوایی، آسیب جدی به لایه بیوسفر یا زیست‌ کره، تغییرات بزرگ در الگوی زمین، و ورود حجم بسیار زیادی از فسفر و نیتروژن به درون اقیانوس‌ها به دلیل استفاده از کودها و سموم شیمیایی از عوامل اصلی این آسیب‌هاست.

این گروه تحقیقات بین‌المللی حدود ۵ سال برای سنجش این عوامل زمان صرف کرده است. این تحقیقات نشان داده میزان آسیبی که به طبیعت در ۶۰ سال گذشته وارد شده، در  ۱۰ هزار سال پیش بی سابقه بوده است. در طول ۱۰ هزار سال گذشته زمین به نسبت دارای آب و هوایی ثابت بوده و تمدن انسانی نیز در حال پیشرفت بوده است.

اکنون میزان انتشار گازهای کربن به یک رکورد تاریخی رسیده و در همان حال سرعت انقراض جانداران مختلف در لایه زیست کره نیز صد برابر بیشتر از میزان پیشین آن شده است.

از دهه ۱۹۵۰ میلادی تاکنون، جمعیت شهرنشین دنیا ۷ برابر شده و میزان مصرف انرژی نیز حداقل ۵ برابر افزون شده است. در همین حال میزان مصرف کودها و سموم شیمیایی هم ۸ برابر افزایش یافته است.

توسعه شهری و صنعتی باعث جنگل‌زدایی، فرسایش خاک و تغییرات گسترده درالگوی سطح کره زمین شده است. از بین رفتن جنگل‌های آمازون و مناطق استوایی دیگر مانند اندونزی از پیامدهای این روند است.

صید ماهیان و آبزیان نیز حیات را در اقیانوس‌ها به خطر انداخته و بسیاری از گونه‌‌های دریایی در حال انقراضند.

تداوم گرم شدن کره زمین و از بین رفتن لایه یخ‌های قطبی نیز پیامدهای بسیار ناگواری هم برای جانداران و هم برای انسان در پی خواهد داشت.

تمام این شرایط کره زمین را وارد مرحله جدیدی از حیات خود کرده است که برای زندگی انسان چندان مناسب نخواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که هیچ نشانه‌ای در دست نیست که بتوان با اتکا به آن امیدوار بود که چنین تخریب‌هایی ممکن است در آینده نزدیک کاهش یابد.

این تحقیق همچنین توانسته نشان دهد که رشد اقتصاد جهانی به دلیل نادیده گرفتن تاثیر تخریب محیط زیست و طبیعت به سراشیبی افتاده و با مشکلات بیشتری نیز مواجه خواهد شد.

این گروه از دانشمندان به طور جدی هشدار داده‌‌اند که اگر این روند تغییرات جدی گرفته نشود، آینده تمدن کنونی انسان در خطر فروپاشی خواهد بود؛ اتفاقی که برای تمدن‌های پیشین نیز رخ داده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.