ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه زن، نامزد مقام وزارت در کابینه جدید افغانستان

شهزاده سمرقندی- در فهرست ۲۵ نفره نامزدهای پست وزارت در کابینه افغانستان، اسم سه زن نیز به چشم می‌خورد. یکی از آنها نجیبه ایوبی چهره شناخته‌ شده جامعه مدنی افغانستان است.

دوشنبه ۱۲ ژانویه و پس از گذشت سه و نیم ماه از شروع به کار حکومت وحدت ملی افغانستان و تهدید و اعتراض‌های جامعه مدنی، در جلسه‌ کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان، فهرست ۲۵ نامزد وزارت به مجلس نمایندگان این کشور اعلام شد. در این فهرست، اسم سه نامزد زن نیز مشاهده می‌شود. یکی از آنها نجیبه ایوبی چهره شناخته‌ شده‌ای در جامعه مدنی افغانستان است.

نجیبه ایوبی

نجیبه ایوبی رئیس "گروه رسانه‎ای کلید" است که دفتر مرکزی آن در کابل است. خانم ایوبی ماه مه سال ۲۰۱۳ برنده جایزه "روزنامه‎نگار شجاع" بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان شد و این جایزه را به افرادی تقدیم کرد که "در افشاگری مافیا، مواد مخدر و عدالت انتقالی فعالیت می‌کنند".

از این جاست که نام نجیبه ایوبی نه‌تنها برای جامعه مدنی افغانستان بلکه برای جامعه جهانی نیز آشنا و شناخته شده است. دیدن نام او در لیست نامزدهای کابینه جدید افغانستان به عنوان نامزد وزیر زنان برای بسیاری‌ها خبر خوشی بود که مدت‌ها در انتظار آن بودند.

خانم ایوبی ۴۶ سال دارد و در ولایت پروان افغانستان به دنیا آمده است. او در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشکده تعلیم و تربیت معلم پروان تحصیل کرده و رئیس گروه رسانه‌ای موسوم به "کلید گروپ" است که مجله‌ای با عنوان "کلید" منتشر می‌کند. گروه کلید از طریق وبسایت "کلید گروپ" برنامه‌های خبری و موسیقی پخش می‌کند و دارای دو رادیوست: "رادیو کلید" و "کابل راک رادیو".

یکی از صفحه‌های جالب گروه کلید، صفحه "کارتون" آن است. در این صفحه موضوع‌های سیاسی و اجتماعی جامعه افغانستان بدون ملاحظه‌های رایج در رسانه‌های داخلی افغانستان به تصویر کشیده می‌شود. این گروه در شرح فعالیت‌های خود نوشته است "فراهم‌سازی زمینه دسترسی مردم به معلومات حیاتی و تقویت آگاهی عمومی از طریق شبکه‌های رادیویی محلی، رسانه‌های چاپی و تولید برنامه‌های رسانه‌ای با همکاری مؤسسات ملی و بین‌المللی". گروه کلید فعالیت‌های خود را از سال ۲۰۰۲ شروع کرده است.

کارتون از گروه کلید: "انتخابات/ حکومت وحدت ملی/ تشکل کابینه/ ؟ /؟/

اما اسم و رسم دو نامزد زن دیگر را خیلی‌ها نمی‌شناسند. نام آی سلطان خیری، نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ و خاطره افغان، نامزد وزارت تحصیلات عالی، برای بسیاری از زنان فعال کابل نیز آشنا نیست.

این در حالی‌ست که فشار و اصرار جامعه مدنی افغانستان و فعالیت‌های زنان در داخل کشور باعث شد اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس‌ اجرایی حکومت وحدت ملی در سخنرانی‌هایشان از "حسن نیت خود نسبت به زنان فعال کشور" یاد کنند و قول بدهند که نقش زنان در کابینه جدید برجسته خواهد بود. آنها قول داده بودند که کابینه جدید، حداقل چهار زن نامزد داشته باشد.

اما آیا دیدن تنها سه اسم نامزد زن که تنها یک نفر از آنها سابقه فعالیت‌های اجتماعی و مدنی دارد برای جامعه مدنی افغانستان خوش‌آیند یا کافی است؟

زرقا یفتلی، رئیس‌ نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال افغانستان، عضو شبکه زنان افغانستان و یکی از شرکت‌کنندگان کنفرانس لندن، در گفت‌وگو با رادیو زمانه به این پرسش پاسخ می‌دهد. زرقا یفتلی ضمن یاداوی قول و قرارهای سران حکومت وحدت ملی می‌گوید حتی با پرس‌وجوهای زیاد نیز نتوانسته‌اند کارنامه دو نامزد زن دیگر را روشن کنند.

زرقا یفتلی معتقد است که از این سه نامزد زن تنها یک نفر می‌تواند رأی اعتماد مردم افغانستان را به دست آورد. او معتقد است کسی که با مردم نبوده و با درد و نیازهای آنها آشنایی ندارد، نمی‌تواند وزیر کشور باشد و فعالیت‌های موثر انجام دهد.

فایل صوتی این گفت‌وگو را می‌توانید در اینجا گوش کنید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره ۸۹

    […] سه زن نامزد مقام وزارت در کابینه جدید افغانستان چه کسان…رادیو زمانه ۱۶ جنوری ۲۰۱۵ دوشنبه ۱۲ جنوری و پس از گذشت […]