ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران معدن کوشک بافق مقابل وزارت صنعت تجمع کردند

کارگران معدن کوشک بافق هر روز بیش از ۶۰۰ پله را در رفتن به زیر زمین و بازگشت، بالا و پایین می‌روند. آنان بابت این سختی کار، ماهانه شش هزار تومان دریافت می‌کنند.

شماری از کارگران معدن کوشک بافق، صبح امروز ۲۷ دی ماه/ ۱۷ ژانویه، با سفر به تهران و تجمع در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت به پرداخت نشدن مطالبات‌شان اعتراض کردند.

اعتصاب مرداد و شهریور ماه کارگران معدن بافق در سال جاری

خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گزارش کرده است که در حاشیه این تجمع، یکی از کارگران که مشغول عکس‌برداری بوده، «به دفتر انتظامات وزارت صنعت هدایت شده و از او تعهد کتبی گرفته شده است.»

کارگران معدن کوشک بافق با لباس کار در این تجمع شرکت کرده‌اند. آن‌ها به ایلنا گفته‌اند که نماینده بیش از ۲۶۰ کارگر این معدن هستند که حقوق و دستمزدشان در دو ماه گذشته پرداخت نشده است. آنان به بی‌توجهی کارفرما نسبت به وعده‌های داده شده نیز معترض شده‌اند.

کارگران معدن کوشک بافق، دو ماه پیش هم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماهه مطالبات حقوقی‌شان، یک هفته دست از کار کشیدند. آنان پس از پنج روز اعتصاب، حقوق یک ماه کارشان را دریافت کردند و با مداخله فرمانداری و اداره کار شهرستان و گرفتن وعده دریافت حقوق معوقه خود، کارشان را از سر گرفتند.

مرداد و شهریور ماه سال جاری هم اعتراض‌های کارگری در شهر بافق خبرساز شده بود و فضای شهر را امنیتی کرده بود.

یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز به ایلنا گفته است: «۲۶ آذر ماه، خطاب به دو وزیر صنعت و کار نامه‌نگاری شده اما از آن زمان تا کنون هنوز هیچ اقدامی برای بهبود شرایط صنفی ما صورت نگرفته است.»

او درباره محتوای این نامه هم گفته است که در این نامه شرایط سخت کار و بی‌توجهی کارفرما نسبت به مطالبات حقوقی کارگران و دلایل اعتراض صنفی آنان تشریح شده و «از مسئولان خواسته‌ شده تا هرچه سریع‌تر به وضعیت غیر انسانی و ناعادلانه‌ای که به آن‌ها تحمیل شده است، رسیدگی کنند.»

کارگران معدن کوشک بافق چه می‌خواهند؟

از جمله مطالبات کارگران معدن کوشک بافق می‌توان به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت حق سختی کار و حق پله و تونل، حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، برخوردار شدن از امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای منعقد، استفاده نکردن از دستگاه‌های فرسوده در معدن و همچنین استاندارد‌سازی سیستم‌های برق، آب و تهویه و مناسب‌سازی امکانات خانه بهداشت، پرداخت اضافه کاری بر اساس قانون و ... اشاره کرد.

کارگران این معدن روزانه بیش از ۶۰۰ پله را برای رسیدن به زیر زمین، پایین می‌روند و  در پایان کار از همین پله‌ها برمی‌گردند. آنان بابت این سختی کار، شش هزار تومان در ماه دریافت می‌کنند.

کارگران معدن کوشک بافق همچنین از کارفرما خواسته‌اند تا به وضعیت پرداخت دیه دو کارگر این معدن که سال گذشته هنگام کار کشته شدند، رسیدگی کند.

در حادثه‌ای که اردیبهشت ماه سال گذشته در بافق رخ داد، دو کارگر معدن به نام‌های جواد غنی‌پور و حسین زراشکی، از اهالی شهرستان بهاباد، هنگام کار در شیفت عصر معدن کوشک زیر آوار ناشی از ریزش معدن ماندند و کشته شدند.

معدن کوشک بافق از جمله معادنی است که با مالک خصوصی، توسط شرکت معدن بافق اداره می‌شود. این معدن که بیش از ۳۵۰ کارگر دارد، در ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق قرار دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.