ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آموزش و پرورش ایران تنبیه بدنی را ممنوع اعلام کرد

وزارت آموزش وپرورش در پی برداشت نادرست برخی رسانه‌ها، در خصوص «ممنوعیت تنبیه بدنی درمدارس»، اطلاعیه‌ای صادر کرده است.

وزارت آموزش و پرورش ایران با صدور اطلاعیه‌ای خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر «پیشنهاد قانونی شدن تنبیه بدنی» را تکذیب کرد.

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش گزارش داده که در پی برداشت نادرست برخی رسانه‌ها نسبت به جوابیه ارسالی این وزارت‌خانه در خصوص «ممنوعیت تنبیه بدنی درمدارس» این اطلاعیه را صادر کرده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه از سوی آموزش و پرورش اعلام شده موضع رسمی این وزارتخانه نبوده و به هیچ وجه قانونی شدن تنبیه بدنی مدنظر ما نیست.

در بخشی از این اطلاعیه آمده که: «تنبیه بدنی از نظر مقررات و قوانین آموزش و پرورش ممنوع و انجام آن جرم است و با مرتکبین تنبیه بدنی براساس قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب برخورد جدی شده و می‌شود.»

همچنین در بخش پایانی این اطلاعیه به صراحت اعلام شده که «منظور از تنبیه، مجموعه روش‌های بازدارنده به استثنای تنبیه بدنی است که در ماده ۷۶ آیین‌نامه اجرایی مدارس به طور کامل تصریح و تشریح شده است و وزارت آموزش و پرورش همواره به همکاران محترم آموزشی و تربیتی توصیه نموده است که از موارد احصا شده در ماده فوق الذکر برای راهنمایی و تربیت دانش آموزان استفاده نمایند.»

همچنین، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به برخی مطالب منتشر شده درباره تنبیه بدنی و تصمیم این وزارتخانه برای قانونی کردن تنبیه بدنی، چارشنبه اول بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته است: «آنچه از سوی آموزش و پرورش اعلام شده موضع رسمی این وزارتخانه نبوده و به هیچ وجه قانونی شدن تنبیه بدنی مدنظر ما نیست. بلکه تجدید نظر در روش‌های تنبیه یا روش‌های بازدارنده از رفتارهای پرخطر و حرکاتی است که دانش آموزان نباید در مدرسه انجام دهند.»

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مصاحبه تنبیه را به معنای آگاهی دادن و ایجاد هوشیاری تعریف کرده و گفته که در این میان آنچه زشت و بد است تنبیه بدنی به معنای وارد کردن ضربه به جسم فرد است: «تنبیه بدنی هم در آیین‌نامه اجرایی مدارس و هم در قوانین و مقررات ما و در تعالیم تربیتی که آموزش داده می‌شود کاملا محکوم است.»

تکذیب یک جوابیه

چندی پیش خبرگزاری خانه ملت گزارشی مبنی بر انتقاد از بروز رفتار تنبیهی در مدارس منتشر کرده بود که مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش در واکنش به این موضوع جوابیه‌ای منتشر کرد. در بخشی از این جوابیه تشویق و تنبیه به عنوان یکی از مسائل بسیار مهم تربیتی در آموزش‌ و پرورش کودکان و نوجوانان، معرفی شده بود.

در بخش‌هایی از این جوابیه با اشاره به اینکه امروزه معمول شده تنبیه در مدارس محکوم و فقط روش‌های تشویقی و تقویت‌های مثبت تبلیغ شود، تاکید شده بود که اگر معلمی از روش‌های تنبیهی درباره بعضی از دانش‌آموزان اقدام کند حرکت وی از نظر همه مردم عادی و همه مدیران و حتی صاحب‌نظران محکوم می‌شود.

در ادامه این متن با این پیشنهاد که در تدوین قوانین تنبیهی توسط نمایندگان، طرفین موضوع به یک اندازه مدنظر باشند، قانونی شدن تنبیه بدنی مطرح شده بود: «این اصل هم باید مورد قبول مدرسه، خانواده، قانون و محققان قرار گیرد که با اینکه هیچ یک از روش‌های تنبیهی توصیه نمی‌شود، اما به هر حال برای جلوگیری از بعضی رفتارهای پرخطر و بسیار ناشایست، می‌توان از اصل تنبیه در تعلیم و تربیت استفاده کرد.»

در این جوابیه «ناکارآمد بودن روش‌های بازدارنده فعلی مانند اخراج از مدرسه و تذکر شفاهی»، به عنوان استدلالی برای لزوم به کارگیری تنبیه مطرح شده بود.

در ماه‌های گذشته اخباری مبنی بر استفاده از روش تنبیه بدنی در برخی از مدارس ایران منتشر شده است. در برخی از این موارد دانش‌آموزان به دلیل اعمال تنبیه بدنی به مراکز درمانی منتقل شده بودند. یکی از مهم‌ترین اخبار منتشر شده در این زمینه، مربوط به تنبیه بدنی دانش‌آموزان افعان در مدرسه‌ای در پاکدشت بود.

تنبیه بدنی در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دوهفته‌نامه نبض، ۳ بهمن ۱۳۹۳‎‎

    […] مدارس در شهرهای مختلف، وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای تنبیه بدنی را ممنوع و انجام آن را جرم اعلام […]