ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«محدودیت آزادی بیان، حتی در مجلس ایران نیز دیده می‌شود»

کانون مدافعان حقوق بشر تازه‌ترین گزارش‌ خود در مورد ‌وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد. در این گزارش به نطق ناتمام علی مطهری، نماینده تهران در مجلس هم اشاره شده.

کانون مدافعان حقوق بشر، روز پنج‌شنبه ۲۲ ژانویه/ دوم بهمن‌ماه، تازه‌ترین گزارش‌ خود را در مورد ‌وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد.

کانون مدافعان حقوق بشر فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است

در این گزارش که به بررسی و ارزیابی شرایط حقوق بشر در ایران در دی ماه امسال اختصاص دارد، به توقیف مجله‌ها و روزنامه‌ها و ایجاد محدودیت برای آثار هنری و سینمایی اشاره شده و توقیف‌ها و محدودیت‌ها، نشانه ناشکیبایی حاکمیت در تحمل شنیدن صداهای متفاوت خوانده شده است.

در این گزارش هم‌چنین از ۳۱ نفر به عنوان فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بازداشت شده در دی‌‌ماه نام برده شده است که نام یغما فشخامی، احسان اکبری، زهرا خندان، سعید پورحیدر، محمدرضا نکونام، فرشید رستگار، آتنا فرقدانی و سها مرتضایی در میان آنان به چشم می‌خورد. چند نفر از افراد بازداشت شده در طول دی‌ماه، پس از چند روز با تودیع وثیقه تا روز محاکمه به صورت موقت از زندان آزاد شده‌اند.

این گزارش به لغو پروانه فعالیت روزنامه مردم امروز نیز پرداخته است: «در آخرین روزهای دی ماه، پروانه روزنامه "مردم امروز" در اقدامی تأمل‌برانگیز توسط هیأت نظارت بر مطبوعات، لغو و مدیر مسئول آن تحت تعقیب قرار گرفت. از سوی دیگر مأموران انتظامی و امنیتی از برگزاری نشست ادبی کانون نویسندگان ایران که مخصوص اعضا بود و در محیطی بسته و با حضور تعداد اندکی برگزار می‌شد، جلوگیری کردند. مأموران انتظامی و امنیتی همچنین از برگزاری تجمع روزنامه‌نگاران ایرانی برای همدردی با کشته‌شدگان واقعه پاریس جلوگیری کردند. این ممانعت‌ها در حالی انجام شده است که گروه‌ها و جمعیت‌های وابسته به مراکز نظامی- امنیتی در ایران، تجمع‌های خود را برگزار کرده‌اند.»

کانون مدافعان حقوق بشر که فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است، زیر نظر شیرین عبادی، حقوقدان و از برندگان جایزه صلح نوبل اداره می‌شود. این کانون در سال ۲۰۰۳، برنده جایزه حقوق بشر از نهاد ملی حقوق بشر دولت فرانسه شده است.

در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر ایران در دی ماه سال جاری، به نطق ناتمام علی مطهری، نماینده شهر تهران در مجلس هم اشاره و تأکید شده است که «محدودیت آزادی بیان، حتی در مجلس ایران نیز دیده می‌شود.»

در این گزارش که به دو زبان فارسی و انگلیسی انتشار یافته، وضعیت حقوق بشر در ایران در سه حوزه «حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی»، «حقوق اقتصادی و اجتماعی» و «میراث فرهنگی و محیط زیست» مورد بررسی قرار گرفته است.

کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود همچنین به اقلیتی اشاره کرده که «دنیا را از دریچه تنگ منافع شخصی خود می‌بینند و می‌خواهند تا از طریق اعمال سانسور، تهدید و ارعاب، مانع نشر عقاید و افکاری شوند که مخالف منافع آنان است.»

این کانون تاکید کرده است که «پیشرفت و توسعه کشور در گرو ارتباطات آزاد و نشر آزادانه افکار و اندیشه‌ها و تحمل نظر مخالف است» و بر این اساس توقیف روزنامه‌ها را خطری برای اعتدال و اصلاحات برشمرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «اجبار زن‌های عضو گروه‌های موسیقی برای ترک سالن‌های محل اجرا از اقدام‌های حیرت‌انگیز مسئولان امنیتی و انتظامی است که در دی ماه رخ داده است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جعفر

    تعطیلی غرفه انتشارات عرضه‌کننده آثار آیت‌الله محمدرضا نکونام: به گزارش خبرنگار ایسنا، غرفه انتشارات صبح فردا، عرضه‌کننده آثار آیت‌الله محمدرضا نکونام، در نمایشگاه کتاب تهران تعطیل شد. بیستم اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با پنجمین روز برپایی نمایشگاه، غرفه این انتشارات بسته و کتاب‌هایی که در آن عرضه می‌شد جمع‌آوری شد. گویا پرونده مدیر این انتشارات در دادگاه ویژه روحانیت در این اتفاق دخیل بوده است. در پیگیری علت تعطیلی این غرفه، یکی از مسوولان برپایی نمایشگاه کتاب ضمن تایید این موضوع توضیح بیش‌تری درباره علت آن ارائه نداد. موضوع جلوگیری از عرضه برخی کتاب‌ها توسط نهادهایی غیر از برگزارکنندگان نمایشگاه تا کنون حداقل دوبار در نمایشگاه کتاب رخ داده و رسانه‌ای شده است. اما مسوولان نمایشگاه ضمن تایید موضوع در این‌باره به صراحت پاسخ‌گو نیستند.