ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ملک عبدالله، پادشاه عربستان درگذشت

در پی اعلام خبر درگذشت ملک عبدالله پادشاه عربستان، ملک سلمان برادر ۸۰ ساله‌ او که وضعیت جسمی نامطلوبی دارد به عنوان پادشاه جديد معرفی شد.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان در سن ۹۰ سالگی درگذشت. در پی اعلام این خبر، ملک سلمان برادر و وليعهد او به عنوان پادشاه جديد اعلام شد.

ملک عبدالله از سه هفته پيش، به دلیل ابتلا به عفونت ریه در بيماستانی در رياض تحت مداوا بود

تلويزيون دولتی عربستان در اولين دقايق جمعه ۲۳ ژانويه/سوم بهمن با پخش آياتی از قرآن، برنامه‌های عادی خود را قطع کرد؛ اين روال، اغلب به معنای درگذشت يکی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی در عربستان است.

ملک عبدالله از سه هفته پيش، به سبب عفونت ریه در بيمارستانی در شهر رياض تحت مداوا قرار داشت. طی اين مدت، تصويری از پادشاه عربستان در رسانه‌ها پخش نشده بود.

پادشاهی میانه‌رو

از ملک عبدالله به عنوان فردی ميانه‌رو ياد می‌شود. او پس از رخداد‌های سال ۲۰۱۱ در چند کشور منطقه که به «بهار عربی» شهرت يافت، اصلاحات محدودی در ساختار سياسی عربستان انجام داد.

با وجود اين، عربستان همچنان به سبب عدم رعايت بسياری از موازين حقوق بشر، آزادی‌های مدنی و حقوق زنان مورد انتقاد شديد نهاد‌های بين‌المللی قرار دارد. در عربستان فعالیت احزاب سیاسی و رانندگی برای زنان ممنوع است. همچنین شهروندان جز برای انتخابات شهرداری‌ها، حق رأی ندارند.

ملک عبدالله از سال ۲۰۰۵ به طور رسمی به عنوان پادشاه عربستان شناخته شد. هر چند او از سال ۱۹۹۵ و به دنبال سکته مغزی شديد ملک فهد پادشاه وقت، اداره کشور را بر عهده داشت.

اختلاف با آمریکا

به دنبال انتشار خبر فوت پادشاه عربستان، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای مرگ او را تسلیت گفته است.

در این بیانیه از ملک عبدالله به عنوان فردی «صریح و شجاع» یاد شده که نزدیکی و همکاری کنونی آمریکا و عربستان میراث امروز اوست. کاخ سفید در بیانیه خود نوشته ملک عبدالله به اهمیت روابط آمریکا و عربستان به عنوان نیرویی برای حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه و فراتر از آن باور داشت.

این در حالی است که طی دو سال گذشته مقامات ارشد عربستان سعودی بر سر واکنش آمریکا به قیام‌های «بهار عربی»، تلاش برای مذاکره با ایران و تصمیم واشنگتن برای عدم مداخله نظامی در سوریه به اختلافات جدی‌ای با کاخ سفید برخورده بودند.

تردید در سلامتی پادشاه جدید

در پی اعلام خبر درگذشت ملک عبدالله، ملک سلمان ۸۰ ساله، برادر و وليعهد او به عنوان پادشاه جديد عربستان سعودی منصوب شد.

به گزارش گاردین، ملک سلمان درحالی به عنوان پادشاهی معرفی شده که از وضعیت جسمی نامطلوبی برخوردار است.

گفته می‌شود ملک سلمان از بیماری زوال عقل (dementia) و همچنین پارکینسون رنج می‌برد.

بنابر این گزارش، گمان می‌رود ملک سلمان از بیماری زوال عقل (dementia) و همچنین پارکینسون رنج می‌برد.

او از سال ۲۰۱۲ وزير دفاع عربستان بود. ملک سلمان پيشتر نيز به مدت پنج دهه اداره ايالت رياض بر عهده داشت.

برخی منابع خبری از او به عنوان «یک حاکم خوب» در دوره اداره ریاض و همچنین «حلال» مشکلات خانواده چند هزار نفری آل سعود یاد می‌کنند.

با اعلام پادشاهی ملک سلمان اکنون امیر مقرن، برادر کوچک‌ پادشاه نیز به مقام ولیعهدی دست یافت.

پس از درگذشت ملک عبدالعزيز، بنيان‌گذار عربستان سعودی در سال ۱۹۵۳، تاکنون تمام پادشاهان عربستان سعودی از فرزندان او بوده‌اند.

سيستم حکومتی در عربستان، پادشاهی است. بر اين مبنا، پادشاه علاوه بر رياست قوه مجريه، فرماندهی کل نيروهای مسلح را نيز بر عهده دارد.

عربستان سعودی ۱۳ ايالت دارد که هر یک از آنها زير نظر يکی از شاهزادگان آل‌سعود اداره می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    واقعآ وقتی یک دیکتاتور می میرد چقدر مردم خوشخال میشوند . افسوس که دیکتاتورهای دیگر هرگز عبرت نگرفته و تنها زمانی از خواب غفلت بیدار میشوند که دیگر در این جهان نیستند . امید است مردم عربستان از زیر یوغ این خاندان دیکتاتور و زورگو رهائی یافته و راه دموکراسی ، به دور از مذهب و خرافات و آداب مذهبی را در پیش گیرند .

  • mansour

    یک دیکتاتور اشغال بیشتر نبود .امیدوارم گور به گور بشه!

  • ملک عبدالله، پادشاه عربستان درگذشت | Aleborzma's Blog

    […] ملک عبدالله، پادشاه عربستان درگذشت […]

  • ghorub

    انشالا که این طاعون به جون همه دیکتاتورا بیافته. آممممممین