ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهیندخت مولاوردی: زنان بیشتر از مردان در معرض فقر قرار دارند

معاون رییس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده می‌گوید که زنان در ایران از قابلیت‌ها و امکانات لازم برای کاهش فقر و توانمند شدن برخوردار نیستند.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفته است که زنان در ایران از قابلیت‌ها و امکانات لازم برای کاهش فقر و توانمند شدن برخوردار نیستند.

شهیندخت مولاوردی، معاون زنان ریاست جمهوری

شهیندخت مولاوردی دلیل این امر را «وجود موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در راه توسعه و پیشرفت وضعیت زنان» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مولاوردی این صحبت‌ها را امروز جمعه سوم بهمن‌ماه، در مراسم افتتاح یک نمایشگاه با عنوان «نمایشگاه دهه کسب و کار» مطرح کرده است. او اضافه کرده که در ایران، «زنان بیشتر از مردان در معرض فقر قرار دارند.»

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده تأکید کرده است که امروزه در اغلب کشورها توانمندسازی برای دستیابی به توسعه پایدار به عنوان کار‌آمدترین روش تلقی می‌شود.

او گفته است: «با توجه به این‌که فقر زنان جنبه اقتصادی ندارد و جنبه اجتماعی و روانی آن بسیار مهم‌تر است، توانمندی زنان و تحولات ساختاری برای مبارزه با فقر جامعه، ضروری است.»

مولاوردی اضافه کرده است: «فقر زنان تنها مربوط به درآمد نیست بلکه قدرت، اعتماد، خودباوری و پذیرش اجتماعی در حل این مسئله بسیار مهم است.»

معاون رییس‌جمهور از شکل‌گیری رویکردهای متفاوت «از تأکید بر نیازهای اساسی زنان تا کسب وضعیت برابر قانونی» سخن به میان آورده است.

مسائل مربوط به زنان از جمله موضوعات حساسیت‌برانگیز در جمهوری اسلامی است و صحبت کردن درباره مواردی مثل برابری قانونی زنان و مردان، معمولاً با واکنش تند اصولگرایان و تندروهای درون حاکمیت ایران روبه‌رو می‌شود.

توانمند‌سازی سیاسی زنان

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشارکت زنان در انتخابات و عضویت آنان در احزاب و تشکل‌ها پرداخته است که می‌تواند با واکنش گروه‌های تندرو که مخالف حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی هستند مواجه شود.

او گفته که این موارد از جمله متغیرهای توانمند‌سازی سیاسی زنان هستند که می‌توانند عزت نفس، استقلال فکری، احساس قدرت، اعتماد به نفس و احساس کارآمدی را در زنان افزایش دهند.

مولاوردی مدعی شده که «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع زنان سرپرست خانوار در کانون توجه برنامه‌ریزان جامعه بوده و زمینه‌های قانونی و حقوقی مناسبی برای پاسخ‌گویی به مسائل و نیازهای این گروه از جامعه فراهم شده است.»

این ادعا در حالی مطرح شده است که زنان سرپرست خانوار در ایران به طور پیوسته با مسائل و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر در شرایطی که اغلب این زنان از نداشتن بیمه فراگیر اجتماعی، حقوق بازنشستگی، قرارداد کاری و مسکن رنج می‌برند، برخی نهادها در ایران می‌کوشند تا آنان را به یافتن «سرپرست» یا «ازدواج» تشویق کنند.

آسیب‌شناسی وضعیت موجود زنان سرپرست خانوار، با توجه به موازی‌کاری دستگاه‌های مرتبط، سبب شده است تا معاونت امور زنان و خانواده، به ادعای خود طرح جامع توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار را با مشارکت دستگاه‌های مختلف تدوین کند تا مدلی مناسب و حمایتی برای این گروه از زنان ارائه دهد.

مولاوردی اما در بخش دیگری از صحبت‌هایش، پا بر جا ماندن نابرابری‌ها و تبعیض‌ها را نشانه ناموفق بودن دیدگاه‌های مختلف در حوزه زنان دانسته و گفته است: «باید به سمت رویکردی حرکت کنیم تا نیازهای عملی و استراتژیک زنان به طور همزمان مورد توجه قرار گیرد و این مسائل از طریق جریان‌سازی جنسیتی در توسعه همه‌جانبه مورد بررسی و هدف‌گذاری قرار گیرد.»

او تحولات سریع جمعیتی در ابعاد اجتماعی و اقتصادی در سه دهه اخیر را در وضعیت فعلی زنان سرپرست خانوار بی‌تاثیر ندانسته و گفته است: «مجموعه عواملی مانند رشد شهر‌نشینی، الگوهای جدید مهاجرت داخلی، کاهش نرخ باروری، تورم جمعیت جوان، سالخوردگی جمعیت و افزایش تعداد خانوارهای زن سرپرست، از جمله مسائل نوظهور جمعیتی در ایران است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره ۸۰

    […] […]