ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تکمیل طرح‌های حوزه سلامت در ایران ۳۰ سال زمان می‌خواهد»

وزارت بهداشت می‌گوید به تنهایی قادر به رفع همه مشکلات مردم در حوزه سلامت نیست و باید از حمایت و ظرفیت‌های بخش خصوصی برای جبران کمبود ۶۰ هزار تخت بیمارستانی استفاده کند.

دولت ایران می‌گوید به تنهایی قادر به رفع همه مشکلات مردم در حوزه سلامت نیست و باید از حمایت و ظرفیت‌های بخش خصوصی در این کار  استفاده کند.

ایران با کمبود تخت بیمارستانی و پرستار مواجه است

به گفته حسن هاشمی، وزیر بهداشت، اتمام طرح‌ها در حوزه سلامت و در بخش دولتی به بیش از ۳۰ سال زمان نیاز دارد، این در حالی است که در حاشیه استان تهران و شهرستان‌هایی مانند ملارد، شهرقدس و شهریار جمعیت بسیار بزرگ کارگری با وضع درآمدی زیر متوسط زندگی می‌کنند و این شهرستان‌ها با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، فاقد امکانات مناسب بهداشتی و درمانی هستند.

به گفته وزیر بهداشت در بخش شرق تهران و شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا نیز وضعیت به همین منوال است و مردم این منطقه از حداقل امکانات و خدمات درمانی لازم برخوردار هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، هاشمی تاکید کرده است دولت نیازمند حمایت خیرین در حوزه سلامت است و در همه جای دنیا دولت‌ها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کنند و عمدتا مردم در بخش خدمات، سرمایه گذاری می‌کنند.

اذعان وزارت بهداشت به ناتوانی دولت در تامین تمام نیازهای حوزه سلامت شهروندان در حالی است که پیش از این نیز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرده بود حوزه سلامت در سال آینده با کسری بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی رو به روست.

کسری بودجه بخش بهداشت و سلامت در حالی است که دولت قصد دارد طرح بیمه همگانی را برای تمام افراد به اجرا بگذارد.

کمبود امکانات بیمارستانی و پرستاری در ایران

کمبود بودجه و ناتوانی دولت در اتمام طرح‌های حوزه سلامت باعث کمبود تخت‌‌های بیمارستانی نیز شده است. در دی ماه ۱۳۹۳، معاون وزارت بهداشت اعلام کرد ایران با کمبود ۶۰ هزار تخت بیمارستانی مواجه است و حتا اگر این تعداد تخت هم، راه اندازی شود، باید به فکر تامین پرستار برای این تخت ها بود.

کمبود تخت بیمارستانی به خصوص در بخش دولتی، از جمله معضلات پیش روی وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور است که شاید، کمبود منابع مالی، مهمترین علت ماندگاری این وضعیت باشد.

طبق آمارهای وزارت بهداشت، ۸۰ درصد بستری ها مربوط به بخش دولتی است.

به گفته محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، ۱.۵ تخت بیمارستانی در بخش های دولتی و غیر دولتی موجود است. در بیمارستان های دولتی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، یک تخت بیمارستانی وجود دارد، اما لازم است ۶۰ هزار تخت جدید احداث شود.

ایران همچنین با کمبود حداقل ۸۰ هزار پرستار در بخش خدمات درمانی مواجه است. «شورای عالی نظام پرستاری» نسبت به کمبود نیروی پرستاری در ایران هشدار داده و گفته است بیماران به دلیل “افت کیفیت خدمات پرستاری” در بیمارستان‌ها با “مرگ پنهان” روبرو هستند.

کمبود پرستار در ایران در حالی است که آمارها نشان می‌دهد سالانه حدود هزار پرستار از ایران به دلیل موقعیت بهتر برای شغل پرستاری به کشورهای ترکیه، حاشیه خلیج فارس و کانادا مهاجرت می کنند.

فشار کار پرستاران، افزایش ساعت‌ کاری آن‌ها و دستمزدهای پایین باعث شده است تا ایران با کمبود پرستار مواجه باشد.

متوسط جهانی نیروی پرستار به تعداد تخت ۵۶/ ۲ است که در ایران این نسبت پنج تا هفت تخت به ازای هر پرستار است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.