ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف به ریاض رفت

وزیر خارجه ایران برای شرکت در مراسم رسمی مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان به پایتخت این کشور سفر کرد. این نخستین سفر محمد جواد ظریف به عربستان است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در مراسم رسمی مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به ریاض رفت.

مراسم رسمی مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان

به گزارش خبرگزاری مهر، ظریف که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس در سوئیس به سر می‌برد، صبح امروز، شنبه (۴ بهمن/۲۴ ژانویه) عازم عربستان سعودی شد. این نخستین بار است که وزیر امور خارجه ایران در دولت حسن روحانی به عربستان سفر می‌کند. دیدار او نمادین است و در راستای شکل‌گیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور اتفاق نمی‌افتد.

پیش از این در اردیبهشت ماه سال جاری، سعود فیصل، وزیر خارجه عربستان از محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش دعوت کرده بود به عربستان سعودی سفر کند. اما به دلیل سخنان سعود فیصل مبنی بر ضرورت خروج ایران از سوریه این سفر به هم خورد.

نخستین بار وزرای خارجه ایران و عربستان ۳۰ شهريورماه سال جاری در حاشيه نشست عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند. به گفته حسین امیرعبدالهیان، معاون عربی و آفریقای وزرات امور خارجه ایران «این دیدار گامی به جلو محسوب می‌شد» اما به دلیل «اظهارات رسانه‌ای تند و غیرمنتظره وزیر امور خارجه عربستان» سفر ظریف به عربستان لغو شد. در آن زمان سعود فیصل از ایران خواسته بود «نیروهای اشغالگر خود را از سوریه» خارج کند.

وزیر خارجه عربستان در آن زمان گفته بود: «اگر ایران می‌خواهد به بخشی از راه حل تبدیل شود، می‌بایست نیروهایش را از سوریه خارج کند، همین کار را در مناطق دیگر نیز باید انجام دهد، چه یمن و چه عراق.»

عربستان، ایران را به حمایت از نیروهای شیعی حوثی متهم می‌کند.

اکنون پس از درگذشت ملک عبدالله، پادشاه عربستان در سن ۹۰ سالگی، به طور غیرمنتظره فرصتی برای سفر محمد جواد ظریف به عربستان فراهم آمده است. یکی از چالش‌های ملک سلمان، پادشاه تازه عربستان نزاع با ایران بر سر میزان نفوذ در کشورهای عراق و سوریه است. افزون بر این، در چند سال گذشته روابط سیاسی دو کشور بر سر مسایل دیگر مانند پرونده هسته‌ای ایران و وضعیت شیعیان در بحرین و عربستان و قیمت نفت با تنش همراه شده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اردیبهشت ماه سال جاری در واکنش به دعوت سعود فیصل از محمد جواد ظریف گفته بود: «عربستان با ایران مشکل دارد، اما این حق آنهاست که بتوانند ارتباط برقرار کنند. ما از این ارتباط استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این موضوع بتواند در یکی از تنش‌هایی که ایران در آن نقش دارد نتایجی ایجاد کند.»

محمد جواد ظریف شامگاه روز گذشته در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس و در آستانه سفرش به عربستان سعودی، با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم دیدار کرد. هنوز جزئیاتی درباره این دیدار منتشر نشده، اما انتظار می‌رود که اختلافات ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای موضوع گفت‌وگوها بین آن‌ها بوده باشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.