ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعید جلیلی: تذکر رهبری کذب محض است

رییس پیشین هیأت مذاکره‌کننده ایرانی ادعای توافق با قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای استانبول مبنی بر ارسال اورانیوم غنی‌شده به روسیه را رد کرده است.

صادق خرازی، مشاور ارشد محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری او، از مذاکرات هسته‌ای در استانبول به عنوان یکی از بدترین دوره مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی یاد کرده است. به گفته خرازی، ایران در استانبول با قدرت‌های جهانی به توافق رسیده بود که مواد اولیه را به روسیه بفرستد و در آنجا آن‌ها را به میله سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای تبدیل کند. بنا بر ادعای خرازی، به همین جهت رهبر جمهوری اسلامی به جلیلی که در آن زمان ریاست هیأت مذاکره‌کننده ایرانی را به عهده داشت تذکر و اخطار داده است.

سعید جلیلی، رییس پیشین هیأت مذاکره‌کننده ایرانی

سعید جلیلی که اکنون نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی‌ست، صبح دوشنبه (۶ بهمن/۲۶ ژانویه) ادعای خرازی را رد کرد و به خبرگزاری تسنیم گفت: «من این مصاحبه را ندیده‌ام، اما اینکه از رهبر انقلاب بابت مذاکرات هسته‌ای تذکر گرفته‌ام، کذب محض است، چون این مسائل مبنا و اساسی ندارد و این حرف یک دروغ‌سازی است.»

صادق خرازی و علیرضا زاکانی در برنامه «نگاه یک» شبکه اول تلویزیون دولتی ایران در مناظره‌ای پیرامون تحولات پرونده هسته‌ای ایران شرکت کرده بودند. این مناظره روز شنبه از تلویزیون ایران پخش شد.

صادق خرازی، سفیر پیشین ایران در فرانسه در این برنامه تلویزیونی با انتقاد از چگونگی مذاکرات هسته‌ای در دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: «پرونده هسته‌ای ایران در دولت قبل از یک پرونده سیاسی به یک پرونده امنیتی تبدیل شد و به‌خاطر برخی شعارها در حال تبدیل شدن به یک پرونده نظامی بود.»

خرازی بر ورود چین و روسیه به مذاکرات هسته‌ای ایران خرده گرفت و گفت: « یکی از اشتباهات استراتژیک دولت نهم و دهم تبدیل سه کشور طرف مذاکره به شش کشور بود. ما از چین و روسیه خدمتی در این قضیه ندیدیم. در ژنو آقای جلیلی با طرف آمریکایی دیدار کرد، روزنامه کیهان نوشت که آمریکایی‌ها کشان‌کشان صندلی خود را پیش جلیلی بردند.»

قدم‌زدن‌های پردردسر در کنار مقامات آمریکایی

در‌ چند روز گذشته رسانه‌های اصول‌گرا به پیاده‌روی محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو اعتراض کرده‌اند. یکی از رسانه‌های وابسته به حلقه مصباحیون حتی مدعی شد که در اثر این پباده‌روی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به میزان پنج درصد، از ۸ هزار و ۴۷۵ کیلوگرم به ۵ هزار ۷۵۵ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قدم زدن ظریف در کنار کری و سفر به فرانسه در پرتوی حمله مسلحانه چهارشنبه ۷ ژانویه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» و پیامدهای آن را «دو خطای دیپلماتیک» خواند و خواهان پاسخگویی محمد جواد ظریف شد.

وزیر خارجه ایران هم در پاسخ به منتقدانش گفته است فضای مذاکرات ژنو پرتنش بوده و او و وزیر خارجه آمریکا قصد داشتند با قدم زدن در هوای پاک از فضای مذاکرات تنش‌زدایی کنند.

در این میان رسانه‌های طرفدار دولت به قدم زدن سعید جلیلی، رییس پیشین هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در دولت احمدی‌نژاد و ویلیام برنز، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در سال ۸۸ اشاره می‌کنند و این پرسش را در میان می‌آورند که اگر قدم زدن با یک مقام آمریکایی ایراد دارد، چرا در آن زمان سکوت پیشه کرده بودند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده است که از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌‌کند، اما به نتیجه آن خوشبین نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    یک اقلیت حاکم تندرو که هیچ برنامه ای برای کشور ندارد غیر از سرکوب و چماق و متهم کردن اکثریت بجان امده ودر خارج هم بدنبال تنش و ماجراجویی و  صدور بمب و موشک !

  • Majid

    وقتی کشوری مبتلا به «رهبری» است که فاقد خصوصیات چنین مقامی است نتجه اش بهتر از این نمیتواند باشد. هر کسی ساز خسته کننده و تکراری خود را مینوازد و رهبر ارکستر هم ساز یکنواخت خود را!  چه معرکه گوش کر کن و دلخراش و تمام ناپذیری!