ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع ۲۰۰ کارگر کارخانه قند ورامین در اعتراض به تعطیلی این کارخانه

یکی از کارگران معترض درباره تجمع‌کنندگان گفته که آنان کارگرانی هستند که بعد از اعلام تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند و مخالف دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند.

به دنبال تعطیلی کارخانه قند ورامین، نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران این کارخانه، در اعتراض به این تعطیلی، در مقابل در ورودی کارخانه تجمع کردند. این تجمع صبح امروز، چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه برگزار شد.

کارخانه قند ورامین، یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تصفیه قند در ایران است. کارفرما دلیل تعطیلی این واحد را مشکلاتی عنوان کرده که در تأمین مواد اولیه آن ایجاد شده است.

بسته شدن این واحد صنفی سبب شده که دست‌کم ۴۰۰ کارگر از کار بیکار شوند.

کارخانه قند ورامین در زمان رضا شاه و در سال ۱۳۱۳ خورشیدی احداث شده است. معمار این مجتمع، نیکلای مارکوف، معمار روس است و این کارخانه به دلیل اهمیت تاریخی و معماری صنعتی آن در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ابلنا)، کارگران بیکار شده این کارخانه برای اعتراض به بلاتکلیفی در وضعیت شغلی‌شان، «بار دیگر مقابل در ورودی این کارخانه تجمع کردند.»

یکی از این کارگران معترض درباره تجمع‌کنندگان گفته که آنان کارگرانی هستند که بعد از اعلام تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند و مخالف دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند.

او با اشاره به این‌که ۱۶۰ نفر از کارگران با قرارداد‌های دائمی و سابقه کار ۲۰ تا ۲۵ سال در آستانه بازنشستگی هستند، گفته که «کارگران رسمی کارخانه شرایط بازنشسته شدن با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را دارند و طبیعتاً قرار گرفتن آنان تحت پوشش بیمه بیکاری به ضررشان تمام می‌شود و روند بازنشستگی‌شان را پیچیده می‌کند.»

اعتراض‌های کارگری به دنبال تحریم‌ها و بحران اقتصادی در ایران بالا گرفته و ناتوانی واحد‌های تولیدی از ادامه کار، باعث تعطیلی شمار زیادی از آن‌ها در سطح کشور و افزایش فشار بر کارگران شده است.

کارگر بیکارشده کارخانه قند ورامین اما با اشاره به این‌که یک ماه از حقوق کارگران در دی ماه پرداخت شده است، در مورد دیگر مطالبات کارگران معترض گفته است: «سه سال است که حق کفش و لباس کارگران پرداخت نشده.»

او تأکید کرده که بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کارگران در آستانه سال نو، بی‌عدالتی است و از مسئولان خواسته تا به وضعیت اشتغال کارگران کارخانه قند ورامین رسیدگی کنند.

در روزهای گذشته، کارخانه «پارس سرام» هم که در قرچک ورامین واقع است و ۴۵۰ کارگر در آن کار می‌کردند، به دلیل آن‌چه که از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان شده، ۱۱۲ نفر از کارگران خود را اخراج کرده است.

قرار است ۶۰ کارگر دیگر این کارخانه نیز که با قرارداد موقت، سابقه ۲ تا ۶ سال کار در این کارخانه را دارند، در اسفند ماه و پس از پایان مدت قرارداد‌شان از کار بیکار شوند.

بر اساس تازه‌ترین اخبار کارگری، ۴۲۰ کارگر کارخانه «کنتور سازی ایران» هم از تعویق چهار ماهه حقوقشان خبر داده‌اند. دلیل پرداخت نشدن حقوق این کارگران از سوی کارفرما، «کمبود منابع مالی» عنوان شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.