ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

• دیدگاه

زورآزمائی منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی

علی افشاری- جنگ قدرت ایران و عربستان در بحرین در دو مدار مجزا در حال جریان است. ایران نفوذش در جامعه و بین مخالفان را گسترش می‌دهد و عربستان سعودی به تثبیت هر چه بیشتر وزنش در حکومت می‌اندیشد.

هر تغییر بالقوه‌ای در مناسبات ایران و عربستان در دوره پادشاهی ملک سلمان بتوان تصور کرد، بعید است در رقابت راهبردی دو کشور در خاورمیانه دگرگونی معناداری حاصل شود. ملک سلمان به احتمال زیاد میراث ملک عبدالله برادر ناتنی‌اش را در مهار ایران و شیعیان در جهان اسلام و تلاش برای کسب برتری در معادلات خاورمیانه ادامه خواهد داد.

رقابت دیرینه دو کشور که به پیش از انقلاب بر می‌گردد در دهه اخیر به سمت تشدید تیرگی پیش رفته است. البته خصلت محافظه‌کار حاکم بر دربار سعودی اجاره رویارویی مستقیم نداده است و عربستان کوشیده تا جنگی نیابتی با جمهوری اسلامی داشته باشد. رهبران جمهوری اسلامی نیز مصلحت دانسته‌اند تا به سمت تقابل علنی و نبرد رو در رو با عربستان حرکت نکنند اما در عین حال حوزه نفوذ خود در منطقه را به ضرر عربستان افزایش دهند.

در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی فرصتی پدید آمد تا روابط دو کشور به سمت بهبود برود اما این فرصت‌ها به بازتعریف روابط و حسن مناسبات پایدار تبدیل نشد و بعد از شروع ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد روند معکوس تیرگی روابط شروع شد و گسترش یافت.

رقابت راهبردی ایران و عربستان سویه‌های متعدد سیاسی، نظامی، برتری‌طلبی منطقه‌ای، ژئو اکونومیک، ژئو پلتیک و مذهبی دارد.

حسن روحانی نیز تاکنون نتوانسته تغییر چشمگیری در سردی روابط ایجاد نماید و پاره‌ای از حملات او به عربستان به دلیل تصور سیاست‌های توطئه‌آمیز در کاهش قیمت نفت، حساسیت مقامات عربستان را بالا برد.

رقابت راهبردی حکومت‌های ایران و عربستان سویه‌های متعدد سیاسی، نظامی، برتری‌طلبی منطقه‌ای، ژئو اکونومیک، ژئو پلتیک و مذهبی دارد. اکنون محور اصلی رقابت بر ر گسترش نفوذ ایران در سوریه، لبنان، عراق،فلسطین، یمن و بحرین است. حکام سعودی به دلیل انکه مکه و مدینه در سرزمین آنها قرار دارد، خواهان اداره جهان اسلام و به عهده گرفتن نقش رهبری هستند. این میل تا کنون با موانعی چون پان عربیسم، کمونیسم، اسلام‌گرایی ایدئولوژیک، اسلام‌گرایی جهادی، تمایل تاریخی ایران در بسط نقوذ خود در خاورمیانه، سکولاریسم و شیعه‌گرایی ایدئولوژیک برخورد کرده است.

در مقطع کنونی، حکام و تصمیم‌گیران اصلی در عربستان سعودی نسبت به جمهوری اسلامی و قدرت گرفتن شیعیان بیشتر احساس خطر می‌کنند. از دید آنان شیعیان در تحلیل آخر وابسته به ایران بوده و قابل اعتماد نیستند. ویژگی ایدئولوژیک جمهوری اسلامی و داعیه آن در نفی حکومت‌های پادشاهی عرفی و همچنین زعامت جهان اسلام و مشروعیت‌زدائی از آل‌سعود به دلیل ائتلاف با غرب، باعث شده تا مهار حکومت ایران بیش از پیش به اولویت در سیاست خارجی عربستان بدل شود. البته حساسیت رهبران سیاسی و مذهبی عربستان سعودی فراتر از جمهوری اسلامی بوده و اصل کشور و واحد سیاسی ایران را در بر می‌گیرد.

موازنه قوا در خاورمیانه بعد از اشغال نظامی عراق و افغانستان و بهار عربی به نفع ایران تغییر یافته است. البته عربستان سعودی نیز توانست با پیشگیری از وقوع جنبش اعتراضی در عربستان در مهار و زمین‌گیر کردن اخوان‌المسلمین نیز موفقیت کسب کند و از موضع دفاعی به تهاجمی تغییر موضع دهد. اما عربستان در سوریه و عراق کارت‌های زیادی برای بازی ندارد و تقریبا بازی را به حکومت ایران باخته است. در لبنان نیز موقعیت نسبتا مستحکم حزب‌الله در ساختار سیاسی عرصه را برای نقش‌آفرینی عربستان تنگ ساخته است.

اما در این میان بحرین و یمن وضعیت متفاوتی دارند. این دو کشور هنوز در وضعیت انتقالی و نامعینی بسر می برند و عربستان نسبت به گسترش نفوذ ایران در خلیج فارس مقاومت و حساسیت بیشتری نشان می‌دهد. دخالت نظامی عربستان در بحرین و سکوت غرب در کنار سیاست سرکوب خشن حکومت بحرین باعث شد تا جنبش اعتراضی این کشور با محوریت شیعیان با ناکامی مواجه شود.

دخالت عربستان در تقویت حکومت آل‌خلیفه در بحرین و جلوگیری از تکرار سرنوشتی مشابه حسنی مبارک و بن علی باعث شد تا ضمن دفع خطر، نفوذ این کشور در بحرین نیز گسترش یابد. البته این دخالت ناموجه اگرچه در کوتاه مدت مزایایی برای دولت عربستان داشت اما در دراز مدت به دلیل گسترش جو ضد سعودی بین اکثریت مردم بحرین تهدیدی برای آن محسوب می‌شود.

دولت بحرین اگر چه توانسته است نیرو های خواهان دمکراسی و حقوق بشر و مخالف تبعیض‌های قومی و مذهبی را ضعیف کند اما در سرکوب کامل آنها ناکام بوده است. مخالفان و به‌خصوص روحانیون شیعه بیش از گذشته به ایران نزدیک شده‌اند. حکومت آل خلیفه با محاکمه روحانیونی چون شیخ سلمان و شیخ جد حفصی می‌خواهد با تنگ کردن محاصره بر شیعیان آنها را به دست کشیدن از اعتراضات سوق دهد و همچنین در برابر نفوذ جمهوری اسلامی ایران بازدارندگی ایجاد کند.

جنگ قدرت ایران و عربستان در بحرین در دو مدار مجزا در حال جریان است. ایران نفوذش در جامعه و بین مخالفان را گسترش می‌دهد و عربستان سعودی نیز به تثبیت هر چه بیشتر وزنش در حکومت می‌اندیشد.

مجاورت جغرافیایی بحرین با عربستان و شیعه بودن ساکنان شرق این کشور باعث می‌شود تا عربستان با حساسیت بیشتری مسائل بحرین و حمایت از تداوم حکومت آل‌خلیفه را دنبال کند. اما تشدید فشارها باعث شده تا شیعیان و بخصوص حزب وفاق و رهبران روحانی آنها بیشتر به حکومت ایران نزدیک شوند. در گذشته آنها بیشتر به مراجه مستقل و منتقد ایران نزدیک بودند و ضمن برخورداری از حمایت حکومت بر استقلال و حفظ فاصله تاکید داشتند.

بنابراین جنگ قدرت ایران و عربستان در بحرین در دو مدار مجزا در حال جریان است. ایران نفوذش در جامعه و بین مخالفان را گسترش می‌دهد و عربستان سعودی نیز به تثبیت هر چه بیشتر وزنش در حکومت می‌اندیشد. بعید است در کوتاه‌مدت موازنه قوای موجود تغییر یابد اما عربستان سعودی نسبت به افزایش وزن ایران در معادلات بحرین آسیب‌پذیر است.

در عین حال تحولات در یمن باعث شده تا تنش‌ها افزایش یابد. قدرت شیعیان حوثی که شاخه‌ای از زیدیه هستند در ماه‌های اخیر در معادلات سیاسی یمن افزایش یافته است. انها بخش‌های مهمی از صنعا را در اختیار دارند. تلاش عملی آنها برای ساقط کردن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن ناکام ماند،اما آنها در شرایط کنونی وزنه غیر قابل انکاری در قدرت سیاسی یمن هستند.

شیعیان حوثی مانند شیعیان لبنان با ایران و جمهوری اسلامی پیوند مستحکم ندارند اما از رابطه خوبی با آن دارند و طبیعی است در تلاش برای خنثی‌سازی دخالت عربستان و یارگیری منطقه‌ای و جهانی به ایران تکیه می‌کنند.

در زمینه کمک‌های نظامی و مالی از ایران به شیعیان حوثی، ادعاهای زیادی صورت گرفته اما موارد مستندی تا کنون وجود نداشته است. البته حکومت ایران از شیعیان یمنی حمایت سیاسی می‌کند و احتمال صحت پشتیانی‌های مالی و نظامی وجود دارد ولی قطعیت آن هنور معلوم نیست. قدرت گرفتن شیعیان یمنی این امکان را به جمهوری اسلامی می‌دهد تا منتهی‌الیه نفوذ خود را به مرز های شبه جزیره عربستان گسترش داده و منطقه شرق عربستان را نا آرام سازد. این امکان می‌تواند به اهرم فشار ایران برای وادار کردن عربستان به سازش در سوریه و عراق و بحرین تبدیل شود.

به همین دلیل عربستان سعودی می‌کوشد با فشار نهادهای جهانی و منطقه‌ای و به‌خصوص اتحادیه عرب، دولت یمن را تقویت کرده و شیعیان را در ساختار سیاسی این کشور مهار کند.

اما اگر جنگ قدرت ایران و عربستان سعودی در یمن و بحرین به گسترش نفوذ جمهوری اسلامی بینجامد آنگاه امکان اتخاذ اقدامات تهاجمی‌تر از سوی عربستان وجود دارد. در غیر این صورت موازنه قوای کنونی دچار تغییر نمی‌شود. در مقایسه با دهه گذشته، ایران حضور ملموس‌تری در مرزهای عربستان یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گیل آمرد

    آقای ربیع العربی! کاری به سیاست جمهوری اسلامی ندارم، ولی منافع ملی ایران، در پشتیبانی از حقوق اولیه و اجتماعی شیعیان نهفته است. شما اگر از دوستی شیعیان عراق و لبنان و بحرین با ایران دلخورید، بحث دیگری است. اما اگر دلتان برای ملت های عرب سوخته، می توانید به حکومت دیکتاتور سعودی بگویید اجازه بدهد در بحرین انتخابات آزاد برگزار شود، نه اینکه نیروی نظامی به بحرین بفرستد تا به حکومت اقلیت و سلطنت مطلقه در آنجا کمک کند. می توانید از حکومت سعودی بخواهید به تروریست ها در سوریه کمک مالی نکند و زمینه ساز تشکیل گروه های مخوف تروریستی مانند "داعش" نشود تا مردم بیگناه عرب قربانی نشوند.

  • الربیع العربی

    ..متاسفانه دولت ایران با خرابکاری در کشورهای عربی میخواهد به حکومت کردن و نشان دادن قدرت خود در خاور میانه جو بدهد اما دولتهای عربی هم ملت عرب همانند ملت و رژیم ایران نیستند و هم از نظر سیاسی اگر میبینید دولتهای عربی فشاری بر ایران نمیاران چون قلب مسلمانان و توریستی اسیا میباشند و نمیخواهند تنشی به وجود بیاورن و راه حل تمام مشکلات تحریم ایران میباشد که عربستان سعودی با کم کردن قیمت نفت در یکسال پیش بینی شده خسارتهای شدید به کشور ایران زده میشود و با این تحریم مشکلات داخلی و خارجی به وجود میاد و دیگر نه میتواند سوریه و لبنان و فلسطینو بحرین را ساپورت مالی کند و اینجاست که دسته رژیم ایران کوتاه میشود و به تدریج ضعیف میشود و درگیری بین دولت مردان و مراجع و اورگانها به وجود میاید با اینکار روسیه هم تحت فشار قرار میگرد چون روسیه تنها دارمد خام نفت و گاز میباشد با یک تیر 2 نشون...فقط فقط فقط پسانداز ارزی کشور عربستان 800میلیارد دلار و به غیر از حج و بزرگترین سهامداران جهان میباشند من الله توفیق

  • بهنام

    با تشکر فراوان از جناب افشاری عزیز . هر دو حکومت ایران و عربستان در جهل و نادانی به سر برده و برای حفظ قدرت و شهوت مقام و ثروت باد آورده نفت ، حاضر به انجام هر جنایتی بر ضد بشریت و حتی ملت خود هستند . تنها راه برون رفت از بحران خاورمیانه ، آگاهی بخشی به مردم منطقه و مبارزه با خرافات مذهبی و اسلامیست و امید است در آینده ای نه چندان دور و با بر چیده شدن بساط کاسبی سعودیها در مکه و مدینه و پی بردن به حقیقت عدم وجود منجی تخیلی در ایران ، جهل و خرافه نیز نابود گشته و علم و خرد جایگزین آن گردد .