ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زیان ۱۵ میلیارد دلاری ایران از سقوط بهای نفت

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در کمیته روابط خارجی سنا گفته است تا ماه ژوئن ۲۰۱۵، ضرر مالی ناشی از تحریم‌‌ و کاهش بهای نفت ایران بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار می‌شود.

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، در کمیته روابط خارجی سنا گفته است تا ماه ژوئن ۲۰۱۵، ضرر مالی ناشی از تحریم‌‌ و کاهش بهای نفت ایران، بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار می‌شود.

دیوید کوهن، معاون دایره تروریسم و جرائم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا به تازگی در جلسه پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی مجلس سنا حضور یافت و پیرامون مزایای سقوط بهای نفت و تاثیر آن بر اقتصاد ایران اظهار نظر کرد.

دیوید کوهن در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته است: «کاهش مداوم بهای نفت آن طور که مقام‌های رسمی ایران اعلام کرده‌اند مانند تحریم دیگری شده است. بهای نفت در سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته و اگر قیمت نفت در همین حد (۵۰ دلار) بماند ایران ۱۱ میلیارد دیگر هم ضرر خواهد کرد.»

سلامت اقتصادی و قدرت عمل دولت ایران «شدیدا به درآمدهای نفتی» وابسته است. تحریم‌های آمریکا موجب «کاهش عمیق درآمدها» شده است. تولید روزانه ۲،۵ بشکه در سال ۲۰۱۲ اکنون دچار کاهشی ۶۰ درصدی شده و به میزان تقریبی ۱،۱ بشکه رسیده است.

سال گذشته به دلیل کاهش بهای نفت، ضرری ۴۰ میلیارد دلاری نصیب ایران شد. ضرر مربوط به محدودیت صادرات از سال ۲۰۱۲ تا کنون حدود ۲۰۰ میلیارد دلار می‌شود.

به گفته کوهن ۱۵ میلیارد دلار دیگر از درآمدهای نفتی ایران در فاصله دسامبر ۲۰۱۴ تا ژوئن ۲۰۱۵ کاسته خواهد شد. علی‌رغم تحریم‌ها درآمد ماهیانه نفتی ایران ۱۲ میلیارد دلار گمانه‌زنی می‌شود اما پرداخت‌ها به حساب‌های خارجی ایران واریز می‌شوند و دولت ایران به طور محدود به این حساب‌ها دسترسی دارد.

بخش بزرگی از ذخیره ارزی ۱۰۰ میلیارد دلاری ایران به دلیل تحریم‌ها در دسترس نیست و به همین دلیل امکان مداخله و تاثیرگذاری در بازار ارز و حمایت از تجارت خارجی محدود شده است.

دولت ایران برای تامین منابع مالی خود، ظرف یک سال و نیم گذشته در دو نوبت ۵/۳ میلیارد دلار از بانک مرکزی ایران برداشت کرده است. ولی‌الله سیف، مدیرکل بانک مرکزی ایران تایید کرده که این مبالغ به دلیل عدم وصول درآمدهای نفتی ایران با اتکاء به مصوبه ستاد تدابیر ویژه، صورت تنخواه به دولت داده شده‌اند.

افت ۲۳ دلاری قیمت نفت در فاصله ماه‌ مه تا اکتبر ۲۰۱۴، زیانی ۲/ ۱ میلیارد دلاری از محل صادرات نفت خام به ایران تحمیل کرده است. اگر قیمت نفت از ماه ژوئن به بعد همان ۱۰۰ دلار می‌ماند، ارزش تولید نفت اوپک به ۴۸۵ میلیارد دلار می‌رسید و با فرض صادرات نفتی روزانه یک میلیون بشکه، درآمد نفتی ماهیانه ایران می‌توانست ۱۴ میلیارد و ۸۷۳ میلیون دلار باشد.

در گزارشی که مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۰ ارائه کرد، درآمد حاصل از صادرات نفت خام ایران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰، معادل ۵۳۱ میلیارد دلار بوده که تقریبا نیمی از درآمد نفتی ایران در ۱۰۰ سال پیش را شامل می‌شد.

پیش‌بینی شده است که با سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، کسری بودجه دولت حسن روحانی تا آخر سال از مرز دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عبور کند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، به تازگی در گفت‌وگو با شبکه «العالم» گفته که کاهش چند دلاری قیمت نفت کم اثرتر از تحریم‌هاست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    توکلی نماینده مجلس ایران گفت که شرکت استات اویل در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ (۱۳۸۳ و ۱۳۸۴) به مهدی هاشمی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار پرداخت کرده است تا به این شرکت "برای انعقاد قراردادی در پارس جنوبی کمک کند". به گزارش خبرگزاری فارس، آقای توکلی سه شنبه ۱۴ بهمن در سخنانی در جلسه علنی مجلس افزود که استات‌اویل همچنین پذیرفته بوده که تا ۱۰ سال بعد نیز سالانه یک میلیون دلار یعنی جمعا ۱۵.۲ میلیون دلار به آقای هاشمی بپردازد. توکلی امروز گفت که برای "پنهان‌کاری و پولشویی" مبلغ رشوه دریافت شده از سوی استات اویل، "قراردادی ظاهری" بین این شرکت نروژی و شرکت هورتن به مدیریت عباس یزدان‌پناه منعقد شده و نهایتا پس از چند ماه، استات‌اویل موفق به انعقاد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران شده است. آقای توکلی با تاکید بر اینکه "عباس یزدان‌پناه در دبی به طرز مرموزی به قتل رسیده" مدعی شد: "مهدی هاشمی در دادگاه پس از پخش فیلم اعترافات یزدان‌پناه که در بازداشت‌های قبلی ثبت شده بود با عصبانیت می‌گوید قتل یزدان‌پناه کار مافیایی است و اعترافات او را رد می‌کند." روزنامه تایمز لندن در مرداد ۱۳۹۲ مطلبی را منتشر کرد که حکایت داشت "اداره مبارزه با کلاهبرداری های بزرگ" بریتانیا، احتمالا با موافقت وزارت کشور، اطلاعاتی را که بدون آگاهی آقای یزدانی از کامپیوتر او به دست آورده بوده را در طول پنج سال گذشته در اختیار مقام های امنیتی ایران قرار داده است. تایمز افزود در صورت تایید اطلاعات حاکی از چنین اقدامی، این اتفاق می تواند منجر به رسوایی دولت بریتانیا شود چون اطلاعات مربوط به شخصی که در معرض خطر بوده را در اختیار نهادهای امنیتی ایران قرار داده است. در همان زمان، روزنامه بریتانیایی گاردین هم نوشت اسنادی را به دست آورده که در آنها برخی مقام های بریتانیایی به مسئولان ایرانی نوشته اند: "ما یک فایل اکسل از آدرس‌های موجود در کامپیوتر آقای یزدی را پیدا کرده‌ایم. یک کپی از صفحه ای از این فایل با عنوان دفترچه آدرس ضمیمه شده است." عباس یزدان پناه یزدی چند ساعت پس از آن ناپدید شد که از دوبی، از طریق ارتباط ویدیویی در دادگاه رسیدگی به یک پرونده بین‌المللی در لاهه شهادت داد.

  • hasani

    به گزارش فارس، «محمود الزهار» از رهبران بلندپايه حماس، در گفت‌و‌گو با شبکه المنار، از سيد حسن نصرالله درخواست کرد تا در پيش‌برد برنامه‌های مقاومت با هدف فلسطين، همکاری و هماهنگی بيشتری با حماس بکند. وی از دبيرکل حزب‌الله لبنان خواست تا در جمع‌آوری و منتقل کردن فلسطينی‌های خارج از سرزمين اشغالی به مرزها و‌ آماده‌سازی آن‌ها با حماس همکاری کند. اين رهبر بلندپايه حماس همچنين از جمهوری اسلامی ايران خواست تا پول و سلاح بيشتری در اختيار اين جنبش برای نابودی اسرائيل قرار دهد!!.

  • دهوند

    تسلیت به مقام معظم رهبری مسلمین جهان و نهادهای ایشان. تسلیت به برادران قاچاقچی. تسلیت به دولت غزه و حماس و حزب اله لبنان و حکومت بعثی سوریه و امارات عربی و دولت چین و پوتین و بهره برداران از حرمهای کربلا و نجف و سامرا. تسلیت به حوزه های علمیه آخوندی. تسلیت به روحانیت معظم. خیلی هم غصه نخورید ، سرمایه ایران زیاد است از جای دیگر جبران میشود. حرم امام رضا و شیخ عبدالعظیم و بیش از 13 هزار امام زاده و بنیاد علوی در خارج کشور و سرمایه ها و شرکتهایی که بنام افراد گمنام در خارج کشور ثبت داده شده ( که هنوز مانند جزایری و بابک زنجانی شناخته نیستند ) هستند. باز نفت گران میشود. ناراحت نباشید. امام زمان نفت را گران میکند

  • farid

    مگر قرار است پول نفت به صاحبانش که مردم ایران  است برسد؟  عنوان بزنید "کاهش  مقدار اختلاس نهادها و برادران اسکله دار......"