ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشت معترضان هنگ‌کنگی به خیابان‌

حدود ۱۲ هزار معترض زردپوش در محله‌های ثروتمند و مراکز خرید و مالی دست به راه‌پيمايی زده‌اند. دوهزار پليس نیز کوشیدند تا از تکرار جنبش «اشغال مرکز هنگ‌کنگ» جلوگيری کنند.

هزاران معترض دموکراسی‌خواه در نخستين تظاهرات سال جديد ميلادی به خيابان‌های مرکزی هنگ‌کنگ سرازير شدند.

جنبش اعتراضی چتر هنگ‌کنگ - تصویر آرشیوی

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، يک‌شنبه اول فوريه، حدود ۱۲ هزار معترض در محله‌های ثروتمند، پاساژهای خريد اجناس گران‌قیمت و مراکز مالی دست به راه‌پيمايی زده‌اند. از سوی ديگر، دوهزار نيروی پليس برای کنترل جمعيت به کار گرفته‌شده‌اند تا از تکرار جنبش سال گذشته معترضان، جنبش «اشغال مرکز هنگ‌کنگ»، جلوگيری کنند.

بدين‌ترتيب، در نخستين روز ماه فوريه، مردمی که بنرها و چترهای زرد، يعنی نماد اصلی جنبش را در دست داشتند، در خيابان‌های مرکزی به راه‌پيمايی پرداختند اما پليس با اسپری فلفل به پراکنده‌کردن آنها پرداخت.

سال گذشته معترضان هنگ‌کنگی که خواهان انتخاب دموکراتيک رهبر هنگ‌کنگ، مستعمره سابق بريتانيا و منطقه نسبتاً خودمختار کنونی چين بودند، حدود دو ماه مراکز تجاری هنگ‌کنگ را در جنبشی که با نام «جنبش چتر» مشهور شد، اشغال کردند.

اين جنبش که بزرگترين چالش را دربرابر حکومت چين پس از جنبش «ميدان تيان‌آمن» در سال ۱۹۸۹ به وجود آورد، با دخالت خشونت‌بار پليس و تخليه اجباری معترضان از مراکز اجتماع‌شان به پايان رسيد.

با اين حال، بر اساس گزارش رويترز، اين بار سازمان‌دهندگان اعتراض اعلام کرده‌اند که اگرچه کماکان به دنبال اداره دموکراتيک هنگ‌کنگ، مستقل از انتصاب‌های دولت مرکزی چين هستند، اما قصد اشغال هيچ منطقه‌ای از شهر را ندارند.

اگرچه ميزان شرکت‌کنندگان به عدد پيش‌بينی‌شده از سوی سازمان‌دهندگان، يعنی ۵۰هزار نفر نرسيد، اما رهبران معترضان به گزارش رويترز بر اين باورند که راهپيمايی يکشنبه شاهدی بوده‌است بر باقی‌ماندن روحيه جنبش سال گذشته در ميان مردم معترض.

برخی از معترضان نيز نگران آغاز خشونت‌ گروه‌هايی هستند که رويترز آنها را «ضد دموکراتيک» خوانده‌است. اين خشونت‌ها معمولاً با فرارسيدن تاريکی هوا آغاز می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.