ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال ارسال سه میلیارد دلار سلاح آمریکایی به اوکراین

وزارت خارجه آمریکا در حال بررسی طرح ارسال اسلحه برای دولت کی‌یف است. در حال حاضر از تحویل پهپاد و موشک‌های ضد تانک صحبت می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا سرگرم بررسی طرح ارسال اسلحه برای دولت کی‌یف است. در حال حاضر بر سر تحویل پهپاد و موشک‌های ضد تانک بحث می‌شود.

ظاهرا دولت آمریکا پس از ناکام ماندن گفت‌وگوهای صلح در پایتخت بلاروس در ۳۱ ژانویه، تصمیم گرفته راهکار جدیدی انتخاب کند. جان کری همواره بر لزوم رویکرد سیاسی برای حل بحران اوکراین تاکید می‌ورزید اما «سی‌ان‌ان» و «نیویورک تایمز» از بررسی طرح ارسال سلاح به این کشور توسط وزارت خارجه ایالات متحده گزارش داده‌اند.

دولت و ارتش آمریکا تحولات روزهای گذشته در شرق اوکراین را با نگرانی دنبال کرده‌اند. پنجشنبه ۲۹ ژانویه، جان کری گفته بود: «ما می‌خواهیم خشونت پایان بگیرد و می‌خواهیم کمک روس‌ها به جدایی‌خواهان با تانک و سلاح و موشک متوقف شود.»

اوباما و سوزان رایس، مشاور امنیتی او تاکنون با ارسال سلاح به منطقه مخالفت کرده‌اند. خانم رایس به تازگی گفته که تمرکز تلاش‌ها روی گزینه دیپلماسی است اما در صورت لزوم، گزینه‌های دیگر بررسی خواهند شد.

جمهوری‌خواهان کنگره همواره خواستار ارسال سلاح به اوکراین بوده‌اند. مادلین آلبرایت، وزیر خارجه دوران بیل کلینتون یک هفته پیش در جلسه سنا در مقام تحلیل‌گر گفته بود باید تجهیزات لازم برای دفاع اوکراین از خودش در قبال دخالت خارجی در اختیار دولت کی‌یف قرار گیرد.

در مقابل، هنری کیسینجر، وزیر خارجه وقت آمریکا در دوران ریچارد نیکسون و جرالد فورد، در مورد ارسال تسلیحات آمریکایی به اوکراین خویشتندار مانده است. او این امر را کاملا منتفی ندانسته اما در تحلیلش گفته است: «باید تا می‌توانیم از گسترش نزاع جلوگیری کنیم زیرا نمی‌دانیم تا کجا و تا چه زمان می‌توانیم از منازعه در منطقه‌ای حمایت کنیم که تنها ۳۰۰ مایل با مسکو فاصله دارد.»

اوباما تاکنون با ارسال سلاح ‌آمریکایی برای دولت اوکراین مخالف بوده و هنوز نیز تصمیمی قطعی در این باره نگرفته است.

تشدید درگیری در شرق اوکراین

راه‌حل سیاسی برای حل بحران اوکراین به بن‌بست رسیده و کشمکش‌های مسلحانه هم‌زمان تشدید شده‌اند. نقض آتش‌بس در شرق اوکراین، جان شماری غیرنظامی را در روزهای گذشته گرفته است. با وجود تلاش‌های دیپلماتیک، نبرد همچنان ادامه دارد. یکی از رهبران شورشیان از جابه‌جایی ۱۰۰ هزار نیروی جدید در منطقه خبر داد.

بسیاری از ساکنان منطقه دبالتسوو‌، در ۷۰ کیلومتری شمال دونتسک آواره شده‌اند. تلویزیون اوکراین کسانی را نشان داده که در زیرزمین‌ها می‌خوابند و از کمترین امکانات تغذیه و بهداشت برخوردارند. مردم تنها برای ضروری‌ترین مایحتاج خود، برای دقایقی از پناهگاه‌هایشان بیرون می‌آیند.

کشورهای غربی، روسیه را به حمایت تسلیحاتی و تدارکاتی از محالفان دولت اوکراین متهم می‌کنند اما روسیه همواره این اتهام را رد کرده است. سازمان ملل برآورد کرده که از زمان شروع درگیری‌ها در شرق اوکراین، بیش از ۵۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده باشند.

در توافق آتش‌بس که پنجم سپتامبر ۲۰۱۴ در پایتخت بلاروس امضا شد، طرفین به ایجاد یک منطقه بی‌طرف به شعاع ۳۰ کیلومتر از مرکز درگیری‌ها، تبادل اسرا و بر زمین گذاشتن سلاح ملزم شدند. آتش‌بس اما کاملاً شکننده بوده و مکرراً نقض شده است.

خروج تسلیحات سنگین نظامی از منطقه جزء مفاد این توافقنامه بود اما طبق دستور رئیس جمهور اوکراین، در اوایل ژانویه شماری زره‌پوش و جنگنده‌های میگ ۲۹ و سوخو ۲۷ به منطقه تحت کشمکش ارسال شدند. پترو پوروشنکو گفته است تقویت نظامی منطقه برای پیشگیری از تحرکات بیشتر در مرزهای مشترک با روسیه است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.