ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«برنامه موشکی ایران قابل گفت‌و‌گو نیست»

عباس عراقچی در واکنش به ابراز نگرانی وزارت خارجه آمریکا در مورد پرتاب ماهواره فجر به فضا تاکید کرد که ایران به هیچ عنوان مسایل دفاعی کشور را قابل مذاکره نمی داند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفته که برنامه موشکی این کشور قابل گفت‌وگو با هیچ طرف خارجی نیست.

عباس عراقچی این موضوع را در واکنش به گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره پرتاب ماهواره فجر به فضا مطرح کرده که پرتاب آن به فضا از سوی وزارت دفاع ایران، دوشنبه ۱۳بهمن اعلام شده بود.

ماهواره فجر دوشنبه، ۱۳ بهمن پرتاب به فضا پرتاب شد

هم‌زمان، وزارت خارجه آمریکا این‌گونه اقدامات ایران را «نگران‌کننده» توصیف کرده و برنامه موشکی ایران را «تهدیدی خطرناک برای منطقه» دانسته بود.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود: «پیش از این هم گفته‌ایم که برنامه موشکی ایران  تهدید خطرناکی برای منطقه است و ما این موضوع را به دقت زیر نظر داریم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرده بود که جامعه بین‌الملل نیز درباره تلاش‌های ایران برای توسعه موشکی نگران است.

او همچنین  چگونگی برخورد با مسئله موشک‌های بالستیک و قابلیت این موشک‌ها در حمل کلاهک‌های هسته‌ای را یکی از موضوعاتی دانسته بود که در مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح است و گفت که این موضوع در آینده نیز هم‌چنان به عنوان بخشی از مذاکرات مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اکنون در مقابل این واکنش عباس عراقچی گفته است: «برنامه موشکی ایران ماهیت کاملا دفاعی دارد و جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان مسایل دفاعی کشور را قابل مذاکره نمی داند و در مورد آن حاضر به گفت و گو با هیچ طرف خارجی نیست.»

او ارسال ماهواره فجر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین را در راستای رویکرد دراز مدت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در فضا و تقویت زیر ساخت های ارتباطاتی و اطلاعاتی کشور توصیف کرده است.

بنا به گفته عراقچی، «ماهواره بر سفیر» نیز که این ماهواره را در مدار زمین قرار داده، توسط سازمان هوافضای وزارت دفاع ایران، برای حضور در فضا با اهداف کاملا صلح آمیز طراحی و ساخته شده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده: «هیچ گاه در چارچوب گفت و گوهای هسته ای ایران با ۱+۵ چه در گذشته و چه در حال حاضر، اجازه طرح و مذاکره درخصوص توان دفاعی و موشکی کشور داده نشده و در آینده نیز داده نخواهد شد.»

پیش از این در آذرماه سال جاری نیز، حسین دهقان، وزیر دفاع ایران و علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در مورد غیرقابل مذاکره بودن موضوع ساخت موشک‌ توسط ایران واکنش‌هایی نشان داده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    چگونه جان کری میخواهد با شما به توافق برسد؟!