ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه سازمان ملل ادعای نسل‌کشی در صربستان و کرواسی را رد کرد

دولت کرواسی پیش‌تر مدعی شده بود که صربستان در سال ۱۹۹۱در این کشور مرتکب نسل‌کشی شده. صربستان هم در دفاع خود از اخراج بیش از ۲۰۰ هزار صرب از کرواسی نوشت.

دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه، حکمی صادر کرده که می‌گوید در طول جنگ‌های پس از جدایی کرواسی از یوگوسلاوی، صربستان و کرواسی علیه یکدیگر مرتکب نسل‌کشی نشده‌اند.

دولت کرواسی پیش‌تر مدعی شده بود که صربستان در سال ۱۹۹۱در شهر ووکوار و دیگر نقاط این کشور مرتکب نسل‌کشی شده است.
صربستان هم در دفاع خود از اخراج بیش از ۲۰۰ هزار صرب از کرواسی خبر داد.

در طول سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر در جنگ صربستان و کرواسی کشته شدند که بیشتر آن‌ها کروات بودند.

در سال ۱۹۹۱ شهر ووکوار در طول سه ماه اشغال توسط صرب‌ها کاملاً ویران شد. هزاران کروات آواره شدند و ۲۶۰ مرد کروات بازداشت و کشته شدند.

چهار سال بعد، کرواسی در جریان یک عملیات نظامی به نام توفان، منطقه کراینا را که اکثریت مردم آن صرب هستند، بمباران کرد و ۲۰۰ هزار نفر را مجبور کرد که خانه‌های خود را ترک کنند.

قاضی پیتر تومکا، روز سه‌شنبه سوم فوریه، شکایت‌نامه کرواسی و ردیه آن از سوی صربستان را رد کرد و گفت که نیروهای هر دو طرف در طول جنگ دست به خشونت زده‌اند اما هیچ‌کدام از طرفین شواهد کافی برای نسل‌کشی ارائه نکرده‌اند.

نسل‌کشی جدی‌ترین جرم بین‌المللی است که اثبات آن نیز به شدت دشوار است.

کرواسی پرونده شکایت اولیه خود را در سال ۱۹۹۹ به دیوان بین‌المللی دادگستری که بالا‌ترین دادگاه سازمان ملل است ارائه کرد که در آن اسلوبودان میلوسوویچ، مسئول کشتار گروه‌های قومی در طول جنگ معرفی شده بود.

در این پرونده از صربستان خواسته شده بود که خسارت ویرانی‌ها را به اشخاص و به اقتصاد و محیط زیست کرواسی بپردازد.

صربستان در سال ۲۰۱۰ به این شکایت کرواسی پاسخ داد که اقلیت صرب نیز در عملیات کرواسی در سال ۱۹۹۵ برای باز‌پس‌گیری مناطق اشغال شده توسط صربستان، اخراج شده‌اند.

وزیر خارجه صربستان، ایویسا داچیچ، این حکم را یکی از مهم‌ترین اتفاقات در دوران روابط دو جانبه این کشور با کرواسی دانسته و گفته است: «این حکم پایان روندی ۱۵-۲۰ ساله است و بر نبرد دو طرف برای اثبات این‌که کدام جنایتکارند نقطه پایان خواهد گذاشت.»

وزیر دادگستری کرواسی، ارسات میلیه نیچ هم گفته بود که هدف اصلی دولت او این است که نشان دهد چه اتفاقی در طول جنگ افتاده است و آن اتفاق، تهاجم علیه کرواسی بوده است. او گفته که این کشور به انتظارات خود دست یافته است.

روابط دو کشور در سال‌های اخیر بهتر شده اما در سال ۲۰۱۲، زمانی که تریبونال بین‌المللی درباره یوگوسلاوی در مرحله تجدید نظر، آنته گوتووینا، فرمانده عملیات نظامی توفان را تبرئه کرد، صربستان خشمگین شد.

یوگوسلاوی در دهه ۱۹۹۰ به چندین کشور مستقل تجزیه‌ شد. فروپاشی یوگسلاوی با درگیری و چندین جنگ همراه بود؛ جنگ استقلال کرواسی میان سال‌های ۱۹۹۱تا ۱۹۹۵، جنگ بوسنی ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ و جنگ کوزوو در ۱۹۹۸.

سرانجام یوگسلاوی به هفت کشور مستقل تبدیل شد. آخرین این کشورها کوزوو بود که در ۲۰۰۸ مستقل‌ شد ولی هنوز هم بر سر استقلال آن درگیری‌هایی وجود دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 86

    […] های جنگی و جنایت های علیه بشریت شده اند.» گزارش خبری: دادگاه سازمان ملل ادعای نسل‌کشی در صربستان و کرواسی را… عراق ‘کشف گور دسته جمعی ایزدی‌ها’ در […]