ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهران، مرغ تخم طلای سرداران جنگ سالار

مهران خرد - در حالیکه شهروندان برای کوچکترین تخلفات ساختمانی با جریمه های سنگین مواجه اند، بهترین باغات تهران تخریب و به برج های مسکونی سپاهیان تبدیل می شود.

«شهر به جایی گفته می شود که مقررات بر توحش و خشونت غلبه داشته باشد . . . در کجای این شهر مقررات اجرا می شود؟ و در کجای این شهر به میرات چند صد سال گذشته و تمدن ایران است احترام گذشته می شود؟» (1) این بخشی از عباراتی است که محمود کاشانی استاد دانشگاه در تجمع اعتراضی فعالان محیط زیست در مقابل شورای شهر خطاب به حاضرین گفته است. دست اندازی گسترده سرداران و جنگ سالاران دیروز و بساز و بفروش های امروزی بر تهران شرایطی را برای ساکنین رقم زده که برای امروز و آینده شهر نگران شده و اعتراضات علنی خود راشروع کرده اند.

نمای فعلی و قبلی ساختمان کاخ پاسال، خیابان آفریقا (جردن) در تهران که یکی از بزرگترین باغ های موجود در این منطقه از تهران بوده است

تهران، کلانشهری که بخش بزرگی از جمعیت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست، و زیربناهای کشور رادر خود جای داده است، در طول 10 سال گذشته با سرعتی سرسام آور در اختیار جنگ سالاران سابق قرار گرفته است. رشد سریع ساخت وسازهای عظیم در مناطق مختلف شهر، ساخت قارچ گونه مراگز تجاری در نقاط پرتجمع، و تخریب بی محابای باغات و محیط زیست شهری از آشکارترین نشانه های حضور این افراد در عرصه اقتصاد شهری تهران است. اگر دیرزمانی ساخت یک مجتمع تجاری توسط آیت الله مهدوی کنی در خیابان ولیعصر موجب اختلاف بین شهردار تهران و این روحانی پرنفوذ شده بود، اینک اما شهردار تهران تسهیل گری این اقدامات را برعهده دارد.

روند تغییراتی که در کالبد تهران انجام شده و سایر اقداماتی که در حال اجرا است ، روشن می کند که همراهی افرادی چون مهدی چمران برای برنشاندن سردار قالیباف در شهرداری و حمایت های سپاه پاسداران از وی تنها بر اساس تمایلات سیاسی مشابه آنها نبوده و این گروه نیاز داشته اند تا مرغ تخم طلای خود را به دست کسی بسپارند که بیشترین همراهی را با آنها دارد. و بدین ترتیب روشن می شود که چگونه بابک زنجانی در نقش تامین کننده تجهیزات لازم برای ساخت پل صدر قرار می گیرد در حالیکه مجری این پروژه بزرگ شهری قراگاه خاتم الانبیاء سپاه بوده است. منطقه تازه تاسیس 22 تهران که قرار بود به عنوان ریه تنفسی شهر عمل کرده و منطقه سبز باشد بدل به بزرگترین کارگاه ساختمانی شده و بنیادهای وابسته به سپاه پاسداران و نیروی انتظامی با ساخت برج های متعدد آن را به یکی از مناطق پرتراکم شهر بدل ساخته اند. در حالیکه شهروندان برای کوچکترین تخلفات ساختمانی با جریمه های سنگین مواجه هستند، بهترین باغات تهران تخریب و به برج های مسکونی تبدیل می شود که مجری و صاحب آن نهادهای نظامی و سرداران سابق هستند.

تجمعی که منجر به سخنرانی سید محمود کاشانی استاد حقوق و مدرس دانشگاه شد توسط گروهی از دانشجویان و علاقمندان مسائل شهری و فعالان محیط زیست به همراه برخی از اهالی مناطق مختلف تهران برپا شده یود. در این تجمع تراکت هایی توزیع شده که حاوی نکات مهمی از این قرار است :
• در بودجه سال 94 تهران 10 هزار میلیارد تومان تراکم در تهران فروخته خواهد شد.
• مهدی چمران 3 دوره عضو شورای شهر تهران بوده و همواره از تراکم فروشی و تخریب باغات حمایت کرده است، نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب شورای شهر در فروش تراکم و تخریب شهر موضع یکسان دارند.
• از زمان شروع تراکم فروشی در تهران در دوره کرباسچی تابحال 5 هزار هکتار از باغات شهر نابود شده است. اینک در تپه های عباس آباد حتی بر خلاف دستور رهبر پروژه عظیم تجاری اطلس پلازا در حال ساخت است.
• در طرح تفصیلی جدید تهران بسیاری از باغات شهر تغییر کاربری داده شده (2) و اجازه برج سازی گسترده در بسیاری از خیابان های مهم شهر چون ولیعصر و شریعتی صادر شده است.
• باغات تهران با مجوز شهرداری و حمایت شورای شهر برای ساخت برج ها تخریب می شود.
• بودجه عمرانی شهر تهران در سال 92 معادل بودجه [تخصیصی] عمرانی کشور ایران بوده است.

نمای باغ پسیان در خیابان ولیعصر تهران که در حال حاضر تخریب شده

انتشار روزمره اخبار فسادهای عظیم حکومتی حساسیت عمومی در مورد این نوع وقایع را کاهش داده است اما مواجهه هر روزه مردم با مشکلات ناشی از عواقب دست اندازی سرداران بساز و بفروش مجالی برای بی توجهی به این نوع مشکلات فراهم نمی سازد. شهری که در یکسال با بودجه ای معادل بودجه تخصیص یافته در بخش عمرانی کل کشور اداره می شود لقمه وسوسه انگیزی است که به راحتی نمی توان از آن گذشت. “. . . قالیباف بعد از 10 سال مدیریت تراکم فروشی در شهر تهران می گوید مطیع قانونم – اگر مطیع قانون هستید حق ندارید بیش از دو بار شهردار تهران باشید.” (3) روشن است که تهران همان مرغی است که هر روز تخم طلا می کند، و امروز سرداران و جنگ سالاران حاکم بر بخش های اقتصادی سپاه پاسداران و نیروی انتظامی غول های وحشت انگیزی هستند که حاضر نیستند به راحتی از آن دست بردارند.

پی‌نوشت:

  1. تجمع اعتراضی فعالان محیط زیست مقابل شورای شهر، سایت معماری نیوز
  2. تخریب باغ پسیان در خیابان ولیعصر
  3. سید محمود کاشانی استاد حقوق و مدرس دانشگاه در تجمع اعتراضی مقابل شورای شهر، 6 بهمن 1393، سایت معماری نیو

لینک مطلب در تریبون زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.